Welke externe filter? Goed bedoelde adviezen en ervaringen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyalCowboy
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2020 11:00
Locatie: Assen

Welke externe filter? Goed bedoelde adviezen en ervaringen

Bericht door RoyalCowboy »

Inherent aan het menszijn is de vrije keuze en o.a. de verschillende meningen. En krijg zo'n beetje het idee dat dit in extremis wordt doorgetrokken in onze mooie hobby. En toch blijven we er naar vragen, om onze onzekerheden te ontnemen, bevestigen of zelfs te ontwikkelen. :lol:

Ik kom maar geen stap verder in het nemen van een keuze qua externe filter. Heb hierbij minstens 200 reviews, filmpjes, artikelen op fora bekeken/gelezen. Eén conclusie: je persoonlijke voorkeur en situatie bepaald je keuze.

Dat is het volgende:
Juwel Rio 240 LED met bijbehorende onderkast
Cichliden zijn de beoogde bewoners
Cloudy rocks scaping (zeer grote fan van deze)
En van vriendinlief moet er echt een blauw accent in, dus denk aan een lijntje blauw zand :lol:
Verder ben ik ook een groot fan van de Anubias; mooi en sterk plantje.

De standaard interne filter gaat eruit, zodat we meer bewegingsvrijheid hebben qua "interior design".

En daarmee komen we dus op mijn dilemma:

Welke externe filter?

Mijn oog is gevallen op:
Eheim Professional 4+ 600
Oase Biomaster 600
Jbl Cristalprofi e1902 Greenline (of de 1502)
Hydor Professional External Canister Filter 600
Fluval FX6

Kleine ps.: zou graag de media van PondGuru gaan gebruiken.

Eerste schifting:
Helaas, mijn eerste keuze de FX6, en ook haar "kleinere" zus, de FX4 vallen af: ze zijn simpelweg te groot voor de Juwel kast. :(
En dit geld qua hoogte ook voor de Hydor. Die laat, volgens mij, vrijwel geen ruimte over om de slangen correct te plaatsen in de kast.

Dan blijven de Eheim, Oase en JBL dus over.

Waar het mij nu om gaat is dat de doorstroming van het water goed zichtbaar is. Nee geen golfslagbad (hoewel :mrgreen: neeee).
Goede filtering van zwevend vuil. (jawel, mijn polsen worden wel nat voor bodemonderhoud totdat er een Roomba voor aquaria komt :lol: :D )
De Anubias' die her en der geplaatst zullen worden moeten wat beweging hebben. En het liefst geen dead spots.

En hierin kom ik dus niet verder. Er zijn zo veel meningen over wat er daadwerkelijk aan outflow gecreëerd wordt door de filters en dit wordt zo enorm technisch verhaal steeds dat ik door het water het aquarium niet meer zie.

Nou weet ik inmiddels ook wel dat er grote fanboys and girls zijn van merken als Eheim, JBL en Fluval. Oase is nog vrij anoniem naar mijn mening.
Wie van jullie kan mijn keuze wat kleur en richting geven?

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Welke externe filter? Goed bedoelde adviezen en ervaringen

Bericht door riny »

Je eigen conclusie is de enige juiste: "je persoonlijke voorkeur en situatie bepaald je keuze."

Ik ken de drie filters die in je keuze over zijn alleen bij naam. Dus fanboy van de een of ander ben ik niet. Maar ik ben ook een beetje een aparte in deze hobby. Want wat is nu een filter. Heeeeel simpel gezegd is een extern filter eigenlijk een veredelde emmer met daarop een pomp in een mooie deksel. In die 'emmer' kan het filtermateriaal, meestal tegenwoordig in mandjes. Dus ze werken eigenlijk allemaal op ongeveer dezelfde manier.

Dan zijn er volgens mij maar een paar dingen die de filters van elkaar onderscheiden.
1. het stroomverbruik per liter wat verplaatst wordt. Dus ook wel hoe goed zet de pomp van het filter de energie om in waterbeweging.
2. De hoeveelheid filtermateriaal wat in het filter past
3. de aanschafprijs.

Goede stroming wordt bepaald door punt 1 en door de plaatsing van instroom en uitstroom in de bak. Welke soort instroom er gebruikt wordt is hier ook van belang (bijvoorbeeld keuze tussen lilypijp, uitstroompijp etc)
Goede filtering wordt bepaald door de filtermaterialen die je in het filter doet. Zweefvuil wordt goed weggefilterd met watten.

Dus waar gaat jouw voorkeur naar uit????
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”