Filtergeluid

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Eendjes
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2020 09:04

Filtergeluid

Bericht door Eendjes »

Korte introductie: ik weet niets van aquaria, maar mijn vriend heeft er een en we hebben een voortdurende discussie over het geluid van het filter.
Volgens mij bromt het filter meer dan voorheen. Volgens vriendlief is het niet erger dan eerst en stoor ik me er aan omdat ik er nu de hele dag naast zit, dankzij al het coronathuiswerken. In elk geval word ik kriegel van die constante brom. Me er 'gewoon' voor afsluiten lukt me niet.

Wat er volgens mij anders is: hij bromt meer dan voorheen en verschillende malen per dag schuift de kap dusdanig dat hij mee gaat resoneren, met extra geluidsproductie ten gevolg.
Wat ik denk: mijn gehoor werkt anders dan dat van mijn vriend, waardoor hij niet hoort wat ik hoor. Of hij heeft gelijk, maar dan word ik er nog steeds maf van dat ik in die constante brom/zoem zit. In elk geval lijkt het er op dat er iets anders is dan voorheen. Misschien is er iets verschoven ofzo. Ik heb geen idee.

Mijn vraag: kan ik iets doen? Het filter is al helemaal schoongemaakt.

Wat info die volgens mij, in al mijn onervarenheid, van belang is: het filter hangt in het aquarium. Er is een los pompje voor luchtbelletje. Dat heb ik even uit gehad, waardoor ik nu weet dat dat het niet is.
Kan ik iets aan dit filter doen? Hoe kom ik er achter wat voor filter het is? Dit laatste vanuit het idee om op zoek te gaan naar een stiller filter.

Ik hoor graag van jullie, want ik word kriegel van het geluid maar gun mijn vriend ook het plezier van zijn aquarium. Tijdens woordwisselingen roept hij nu dat hij dat ding gaat opdoeken en dat wil ik proberen te voorkomen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Filtergeluid

Bericht door amber98 »

Filters maken helaas altijd geluid.. als het geluid daadwerkelijk erger is dan voorheen dan kan dat normaal maar 2 dingen zijn: of het filter is verschoven en trilt ergens tegenaan, of er zit lucht in de pomp. Wel erg vervelend dat jij je er momenteel zo veel aan stoort.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Filtergeluid

Bericht door Muppet1987 »

Ik hoor persoonlijk helemaal niks van mijn aquarium. En ik heb héle goede oren 😉 maar goed, daar heb jij niks aan. Zit er een afdekkapje over het filterhuis heen wat niet helemaal goed aan zit?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Filtergeluid

Bericht door Neil »

Tja wat is het?
Is het filter vast ingebouwd in het aquarium?
Of is het een los binnenfilter die helemaal in zijn geheel uit het aquarium gehaald kan worden?

Zelf heb ik een Juwel aquarium met een vast filter in het aquarium. Die kan niet in zijn geheel uit het aquarium gehaald worden.
Daar zat ook een brom in.
Het bleek het uitstroompijpje te zijn. Dit pijpje zit vast aan de uitlaat van pomp. Om het pijpje zit een rubberen ring die de trillingen van de pomp en de filterwand weg neemt. Deze ring kan van zijn plek zijn of de achterwand zit in de weg. Hiervan dan een stukje wegnemen.

Succes verder met het aquarium.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”