Eheim buitenfilter Liberty 200

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Piev
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2019 23:06

Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Piev »

Beste leden
Wij hebben deze filter in onze 40 liter aquarium hangen, zeer tevreden over al een half jaar.
Krijgt om de 3 a 4 weken kuisbeurt, beetje afhankelijk van de waterwissel.
Maar aangezien die filter dient voor een garnalen aqua hadden we het probleem dat bij elk onderhoud de filter vol met kleine garnaaltjes zat. Was hele klus om die er uit te krijgen dus dachten we een panty over inlaat te hangen zodat er geen kleintjes meer binnen geraakte.
Alles ging goed goeie 2 maand, Maar nadien begon de filter meer lawaai te maken, wat daarvoor nooit het geval was.
Extra onderhoud gegeven maar bleef toch meer lawaai maken, panty weg gedaan , lawaai was iets beter maar toch niet zoals voordien.
Iemand suggesties of ervaring met deze filter en ander voorstel dan een panty over de inlaat te hangen, want volgende kuisbeurt kan ik er makkelijk weer stuk of 40 kleintjes uithalen, waar we toch goeie 2u mee bezig zijn:-)
Alle tips zijn welkom ;-).

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door amber98 »

Het zou niet aan de panty moeten liggen. Zit er geen lucht in het filter? Anders is er misschien iets met het rotortje aan de hand.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Piev
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2019 23:06

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Piev »

Bedankt voor het mee denken alvast ;-).
Lucht betwijfel ik omdat voor de filter weer opstart altijd goeie 0,5l water in moet, water moet er beetje uitstromen voor die terug draait, duurt dan enkele seconden voor de aanvoerbuis vol zit , maar draait dan normaal.
Het rotortje begin ook te denken, maakt wat kloppend geluid, maar zie onderaan wel enkele schroeven, zelf losmaken of beter opsturen?
Alle tips of ervaringen met deze filter welkom.
Grtz Piev

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Neil »

Zoals ik het zie zal er bij voldoende doorstroming geen geluid hoorbaar zijn.
De rotor schoonmaken zal wellicht helpen. Als daar wat troep op zit dan kan die iets in onbalans komen. Dan ook gelijk het rotor-huis met een borsteltje schoonmaken.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Linda »

Ik heb zelf ook dit probleem eens gehad bij mijn Eheim filter.

Bij mij was het probleem dat het klepje dat het rotertje op zijn plek moest houden, kapot was en dus het rotertje niet meer goed op zijn plek hield. Dit onderdeel kon ik gelukkig bestellen en daarna was het probleem opgelost.

Misschien is het iets soortgelijks bij jou?
(Mijn filter maak ik sinds ik een voorfilter op de inlaat heb zitten nauwelijks nog schoon)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Piev
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2019 23:06

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Piev »

Zal dit weekend eens kijken, dan is het weer tijd voor onderhoud .
Met borsteltje al vaker mooi gemaakt, maar blijft meer lawaai maken als hiervoor, kijk in het weekend eens ;-), bedankt allen voor het meedenken ;-).
Mvg Piev

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Piev
0-200
0-200
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2019 23:06

Re: Eheim buitenfilter Liberty 200

Bericht door Piev »

Vandaag toch maar uitgekuist, kon het geluid niet meer aanhoren.
Panty terug over de inlaat gehangen ( weer rond de 50 kleintjes er uit gehaald) , met tandenborstel eens goed rond gegaan.
Het rotortje serieuze gepoetst en draait weer stiller.
Het rotortje er uithalen lijk ons wel geen optie, dacht dat die met schroeven los te krijgen maar was niet zo, dus maar zo gelaten.Willen de filter niet stuk maken.
Deze week wel 180 garnalen verkocht dus de filter zal hopelijk wat minder moeten snel vervuilen.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”