Filter voor nieuw aquarium.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Filter voor nieuw aquarium.

Bericht door tobyderks »

Ik wil over een tijdje een nieuwe juwel rio 180 aanschaffen, maar wat kan ik het beste doe qua filtratie? Er zit natuurlijk een ingebouwd filter in, maar ik zat zelf eerst aan een extern filter te denken.
Zijn er mensen met ervaring met dit ingebouwde filter? Kan ik deze het best laten zitten of is het beter om hem er uit te slopen en een extern filter te gebruiken?
Laatst gewijzigd door tobyderks op 29 mar 2018 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Muppet1987 »

Goeie Toby, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Linda »

Ik zou sowieso extern doen....
Hou je meer ruimte in je bak over en de capaciteit van een externe, mits je de goede neemt voor jouw bak, is veel beter.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door amber98 »

Hou er rekening mee dat ALLE garantie verloopt als je het filter eruit haalt. Overigens vervalt ook een groot gedeelte wanneer je niet de originele juwel kast gebruikt. ;) ik zelf zou achteraf kiezen om een aquarium te laten bouwen, ondanks dat ik dan geen 180 heb maar de 300. Je kan dan je eigen filtermethode kiezen, eigen verlichting en glasdikte etc. Als je het originele filter en de verlichting gebruikt, zijn het prima bakken. Echter als je toch al wil veranderen naar extern (wat ik je sterk aanraadt) en ik vermoed dat je niet alle verlichting gaat gebruiken, is het weggegooid geld. Juwel bespaart met de bakken op kosten door een zo dun mogelijke glasdikte te kiezen, bij grote bakken zoals de rio 400 is regelmatig te zien dat het glas wat doorbuigt. Ook word er bespaart op de pomp in het filter, ik heb een sterkere pomp voor het binnenfilter gekocht aangezien de originele geen 300L aankon. Je verliest er veel plek mee en het ziet er ook nog eens lelijk uit. Ik weet het wel hoor, mijn volgende bak wordt door een aquariumbouwer gemaakt ;)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Muppet1987 »

Wat kost zo’n externe dan wel niet? Maar in theorie is het niet nodig toch? Bezwaren als ‘ze zijn lelijk’ (het interne filter) ben ik mee eens, maar bij mij zal hij toch aardig wegvallen tegen de zwarte achtergrond en er komen planten voor. Dan rest nog de ruimte dat het inneemt: als je dat voor lief wilt nemen, zou hij gewoon kunnen blijven zitten toch?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door tobyderks »

Het filter op zich is volgens mij ook helemaal niet slecht ofzo, maar ja je gooit best wel veel ruimte weg. Vandaar dat ik liever een extern filter heb. Ik heb in mijn 54 l bak altijd een intern filter gehad, en ik vind het toch niet handig. Het leid toch wel af en het schoonmaken is ook niet altijd handig.

Amber, kunnen aquariumbouwers dan ook lichtkappen maken? Want dat was de rede dat ik voor een kant en klare bak ging, daar zit altijd een lichtkap bij en dat wil ik er echt bij hebben.

Kan ik bij De Maanvis naar de kosten informeren zonder dat ik gelijk ergens aan vastzit?

Nog een voordeel van een bak laten maken is dat ik om specefieke maten kan vragen. Ik heb ruimte voor 110 bij 50 bij 50, dat is 275 liter dus een kleine 100 liter meer dan een juwel. Ik zat hier dus wel aan te denken maar ik dacht dat zit duurder zou zijn en ik zat dus met die lichtkap.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Linda »

Je kunt bij de Maanvis inderdaad gewoon een vrijblijvend offerte aanvragen hoor.😀
Mijn aquarium is ook door hun gemaakt. Super blij mee. De vorige bak begon te lekken bij de kitnaden. Ik heb deze bak laten maken adh van de maten van de lichtkap van de oude bak. Die gaat ook al een jaar of 10 mee 😁

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Erik1974 »

Dat zijn mooie maten Toby. Als zelfbouw binnen je budget past is dat natuurlijk wel een grote vooruitgang. 275 liter ipv 180 is nogal wat.
Je kan natuurlijk ook zelf een lichtkap maken of tijdelijk met een hanglamp werken tot je genoeg gespaard hebt voor een lichtkap. Er zijn goedkope led bouwlampen te koop die je er boven kan hangen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door tobyderks »

Dan neem ik dinsdag contact op met de maanvis voor een offerte.
Budget heb ik nog niet Erik😅. Ik wacht even hun offerte af en dan is het misschien wel handig om toch even een budget voor mijzelf te maken. Zelf een lichtkap fabriceren gaat mij echt niet lukken😂

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door amber98 »

Er zijn ook genoeg bouwers die een kap kunnen maken. Wellicht niet met tl aansluitingen, maar zoals ik heb gezien zijn de juwelbakken ook en led inmiddels. Zou je zelf een ledstrip kunnen kopen.

Zoals ik al zei, als je het filter en de verlichting niet gaan gebruiken, betaal je eigenlijk dubbel. Buiten het feit dat de juwel filters lelijk zijn heb ik ook mijn twijfels bij de werking ervan. Zoals ik aangaf: de standaard motor die erin zit is niet genoeg voor stroming door de hele bak. Ik heb deze dus nieuw gekocht, 1 maat groter. Voor de uitstroom heb ik ook een extra pijpje moeten kopen, je hebt namelijk de optie om het naar het midden te draaien en dus geen stroming in het hele linker gedeelte of gericht naar de achterwand. Ik heb dus een extra stukje gekocht om de stroming parallel aan de achterwand de laten lopen ;) verder is het filter materiaal wat je meegeleverd krijg onvoldoende om de afvalstoffen aan te kunnen (Ik zit nog lang niet aan de max wat betreft vissen) ik heb dus van alles toegevoegd. Graag voegde ik nog wat toe, maar de ruimte is op. Als laatste: een groot gedeelte van het water wat uitstroom is niet gefilterd. Je hebt verschillende ingangen bij de behuizing. Via een gedeelte moet het water eerst door al het filter materiaal, maar via 2 kanten word water naar binnengezogen en komt weer direct bij de motor terecht om terug de bak in te stromen. Het hele filter gedeelte wordt overgeslagen. ;)

Met externe filters zie je minder apparatuur, krijg je een betere circulatie en dus bereiken de voedingstoffen alle planten en meestal hebben deze ruimte voor voldoende filter materiaal om de vissen aan te kunnen.

Probeer inderdaad eens vergelijkingen te maken en te kijken Met wat je uiteindelijk goedkoper uit bent ;)

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Tim »

verlichting kap+verlichting of zonder kan natuurlijk gemaakt worsen door de aquarium bouwer elke zaak die proff aquaria maakt maken ook de toebehoren zoals kap en verlichting. ik zou ze gewoon met jou wensen en dan wordt je vast goed geholpen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door tobyderks »

De bak laten maken kost 200 euro. Maar voor de lichtkap komt er nog eens 200 euro bij, dat vind ik wel echt veel te duur. En dat is dan exclusief verlichting. Eens even denken wat we gaan doen.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Muppet1987 »

Dat is behoorlijk prijzig ja...zou ik ook niet gedaan hebben.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door amber98 »

Hmmm dag is wel erg prijzig voor een kale kap..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: ervaringen juwel rio 180 filter

Bericht door Linda »

Ja inderdaad....🤔

Beetje jammer..

De verlichting hoeft trouwens niet veel te kosten hoor. Ik heb er gewoon een Philips tl in zitten van de bouwmarkt.
Dat kan dan weer niet in een juwel kap 😜

Staan er geen kappen op marktplaats? Dan zou je daar de bak onder kunnen laten maken.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”