Skim 350

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Skim 350

Bericht door Steffie79 »

Hallo,

Ik heb een aantal vragen over de Eheim skim 350, eigenlijk een skimmer in het algemeen.

-waar plaatsen jullie de Skimmer precies in de bak ten opzichte van CO2, stroming..?
- laten jullie de Skimmer continue aan?
- wat met CO2? CO2 is niet meer optimaal sinds gebruik

Ook enkele garnaaltjes teruggevonden in Skimmer vandaag, weet niet hoe ik deze kan veilig maken voor garnalen 🤔

Alvast bedankt

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Skim 350

Bericht door RoyVanK »

Ik zou met garnalen en/of slakken geen skimmer gebruiken... Waarom een skimmer überhaupt?
Een filter moet je sowieso altijd aan laten staan als hij meer dan een paar uur uit staat moet je alles schoonmaken vanbinnen. De goede bacteriën zijn dan dood, als je hem aanzet pomp je vies water je bak in.

Ik ben zelf erg fan van buitenfilters, makkelijk schoon te maken en super stil: TETRATEC EX 800 PLUS die heb ik zelf.
Voor mijn kleine aquarium heb ik een hang-on-back filter. Ben daar geen fan van, als die het begeeft komt daar ook een buitenfilter.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Skim 350

Bericht door Steffie79 »

De skimmer gebruik ik eigenlijk om van de kaamlaag af te geraken, filter heb ik verschoond (is externe filter van Jbl), er is genoeg rimpeling op het water maar die kaamlaag blijft. Met de skimmer word dat opgelost.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Skim 350

Bericht door Tim »

een skimmer is idd een tijdelijke oplossing die je kan gebruiken om je kaamlaag weg te halen. je zou een stukje panty over de ingang kunnen binden wel elke keer schoonmaken anders verstopt hij snel.

wel is het zo dat je de kamlaag weghaald maar nog niet het probleem op lost. Een kaamlaag kan onstaan door gebrek aan planten voeding of verkeerde water waardes dan heb ik het over hele vreemde waardes (giftigestoffen).

waarchijnlijk is de boos doener je plantjes omdat ze niet genoeg voeding krijgen. gebruik je planten voeding zoja welke? Heb je een voedings bodem? geef je co2? hoelang staat je bak al? wat voor planten heb je?
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Skim 350

Bericht door Steffie79 »

Mijn bak staat er van juli dit jaar.
Ik gebruik CO2 en plantenvoeding is all-in-one. Voedingsbodem heb ik niet. Ik gebruik wel rootsticks van easylife. Maar die lossen moeilijk op.
Filter verschoon ik op tijd maar ook niet teveel in 1 keer.
Het lijkt op een laagje zweefvuil, blijkbaar werkt mijn filter niet zo goed. Het is een Jbl greenline e901 en mijn bak is een juwel rio 125

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Skim 350

Bericht door Tim »

je filterpomp is iedergeval sterk zat. Dan zou je jou filter even goed na moeten kijken of de doorstroming wel goed is en of hij wel goed in elkaar zit en de indeling van de filterbak.

mischien kan je een foto van je kaamlaag maken.

kijk anders hier is even als je dat nog niet had gedaan;
https://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Skim 350

Bericht door Steffie79 »

Bedankt voor uw antwoord Tim.
De volgorde is een vanonder een bakje keramische bolletjes, dan een bakje grove blauwe filterspons, dan nog eens een bakje grove blauwe filterspons en dan helemaal bovenin grove en fijne filterspons. Eigenlijk zoals ik hem gekocht hebt.

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat mijn hout nog steeds niet zuiver is. Het is spiderwood en er hangen nog altijd zwarte watachtige plukjes aan. Ik heb het al eens uitgehaald en afgespoeld, daarbij gaf het enorm af, een bruine stof. Is dat eigenlijk normaal dat het zo lang blijft schimmelen?

Ik ga eens een foto maken van de kaamlaag. Het is geen olieachtige laag, het zijn net stofdeeltjes.
Het zweefvuil blijft. Ofwel zijn mijn rootsticks de boosdoener 😕

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Skim 350

Bericht door RoyVanK »

Vreemd. Vast niet het probleem, maar voor de zekerhied... kan het aan je voer liggen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Skim 350

Bericht door amber98 »

Ik heb er last van gehad met nieuwe spiderwood. Dit heeft ongeveer andere halve maand lang in het water gelegen voordat het meeste weg was. Hoelang ligt het hout erin?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Skim 350

Bericht door Steffie79 »

Het hout zit in het water sinds juli, het is nog steeds niet zuiver. Van voer geef ik voorlopig vlokkenvoer en algentabletjes voor de garnalen.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Skim 350

Bericht door RoyVanK »

Zet je je filter 's avonds uit? Dat kan het ook veroorzaken. Filter moet gewoon continue aanblijven.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Skim 350

Bericht door amber98 »

Ik vraag me af of het hout dan wel geschikt is voor onderwater? Aquariumproof hout hoort dat niet zo lang te doen

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steffie79
0-200
0-200
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 mei 2017 22:41
Locatie: België

Re: Skim 350

Bericht door Steffie79 »

Ja ik vraag me dat ook af eigenlijk. Nochtans verkocht als spiderwood in aquariumzaak. Het is net grijze watte die erop ligt en geeft een bruine kleur af.

Filter blijft continue aan.

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: Skim 350

Bericht door RoyVanK »

Dan zal het toch van het hout komen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Skim 350

Bericht door amber98 »

Als het kan, kun je navraag doen over het hout bij de zaak waar je het gekocht hebt.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”