Inrichting JBL Christalprofi e900

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Inrichting JBL Christalprofi e900

Bericht door Aquamama »

Tot mijn schrik kwam ik er vanmorgen achter dat mijn JBL Christa profiel e900 pomp nog wel stond te brommen, maar dat er geen water meer uitkwam (aquarium dit weekend overgenomen). Ik heb hem uit de kast gehaald, losgekoppeld ende bovenste filterlaag schoongemaakt en op hoop van zegen weer aangezet en hij werkt gelukkig weer.
Nu mijn vraag: de vorige eigenaar heeft hem als volgt ingericht:
  • onderste bakje: holle buisjes
    Tweede bakje: zwarte drijvende balletjes
    Bovenste bakje: links en rechts een blauw stug sponsje, middenin en zwart gaaszakje met een soort grind en lichtbruine balletjes
Ik heb geen idee wat waarvoor dient en of dit de juiste inrichting is. Waar kan ik hier informatie over vinden? Kunnen jullie me helpen?

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Inrichting JBL Christalprofi e900

Bericht door lex »

Als je lichtbruine balletjes zegt, zou ik mss denken aan turf granulaat. Dit wordt meestal gebruikt om het water zuurder en zachter te maken.
Maar ik zou eens kijken op google naar afbeeldingen om te kijken of dat het is. Anders kun je hier altijd een foto plaatsen van de balletjes. Er wordt namelijk van alles verkocht aan filtermateriaal voor aquaria.

Voor de rest klinkt de indeling van het filter wel goed.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Aquamama
0-200
0-200
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jul 2017 09:21

Re: Inrichting JBL Christalprofi e900

Bericht door Aquamama »

Ik kan geen foto's vinden die lijken op wat erin zit. En ik laat hem liever even draaien nu hij weer werkt ;-)
Kun je me vertellen waar de inhoud van de bakjes voor dient? Er zitten maar 2 kleine sponsjes in, alleen in de bovenste bak. Is dat voldoende?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Inrichting JBL Christalprofi e900

Bericht door amber98 »

De holle pijpjes en de zwarte balletjes dienen als huisje voor goede bacteriën ;) de inhoud lijkt mij voldoende

Gebruikersavatar

lex
1000+
1000+
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mei 2012 16:02
Locatie: Maastricht

Re: Inrichting JBL Christalprofi e900

Bericht door lex »

Zoals Amber idd zegt.
Je moet even kijken of je water helder is. Anders zou je bovenin nog een spons kunnen doen. Ik heb ook een externe filter van jbl en bij mij zit ook in het midden van de bovenste bak een spons.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”