Beste plaatsing uitstromen voor watercirculatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steven51
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:51

Beste plaatsing uitstromen voor watercirculatie

Bericht door Steven51 »

Hallo allemaal,

Zoals in mijn andere topic vermeld in dit zelfde onderwerp heb ik op mijn bak 2 pompen/filters zitten, allebei Eheim. Nu heeft de techneut van mijn lfs de boel voor mij aangesloten omdat ik daar zelf gewoon niet handig genoeg in ben.

De uitlaten/uitstromen van beide filters zitten nu in de beide hoeken van de bak achter bij de achterwand. Ik gebruik op dit moment geen spraybars. Het water wordt nu van beide kanten lichtjes schuin naar de voorruit gepompt en zo verder (enigszins) in de lengte van de bak gestuwd. Ik zie genoeg beweging van het water aan de oppervlakte en deels ook wel bij de planten, maar volgens mij is dit niet de beste situatie voor een "ideale" watercirculatie. Wie heeft er voor mij tips om die met de 2 pompen wel te realiseren? Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me. Nu komen de waterstromen elkaar in het midden van de voorruit als het ware tegen en wordt het water voor mijn gevoel min of meer in het midden teruggestuurd naar de achterwand. Maar ik heb het idee dat de aanzuigkorven daarmee niet maximaal/optimaal mee benut worden.

Hoe kan ik dit het best verbeteren ? Alle goeie ideeën zijn welkom, ook als bijv. 1of 2 spraybars (aan de achteewand) de beste oplossing zou zijn. Nu zie ik gewoon niet álle plantjes meebewegen wat kennelijk het beste is.

Groet,
Steven

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Beste plaatsing uitstromen voor watercirculatie

Bericht door stylz »

hoi Steven,

Je pompen staan precies verkeerd, op deze manier krijg in in het midden turbulentie en dat heft elkaar op en detotale bak komt circulatie te kort.
maar dat had je zelf ook al gezien.

met 2 pompen plaats je het beste de beide aanzuigen en de toevoeren in de zelfde achter hoek.
Je stelt de uitstroom zo dat ze beide net niet de zelfde kant uit gaat en net voor de andere zijruit op de voorruit komen, de stroming gaat dan mooi ronddraaien, zo krijgen je planten alle voedings stoffen die ze nodig hebben en je aanzuigen vangen makkelijk het vuil uit.

Ik werk het liefst met lilypipes maar spraybars kan ook, dan weer het liefst over de achterkant naar voren net onder het oppervlal, de stroming rolt dan mooi.
aan de oppervlakte mag het heel licht stromen, meer niet, met turbulentie (gespetter) verlies je alleen maar CO2.

Wat je zegt alle plantjes moeten ligt bewegen, dat doe je door je pompen elkaar te laten helpen, niet elkaar tegen werken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”