Hoe filterslangen schoonmaken

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steven51
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:51

Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Steven51 »

Hallo allemaal,

Ik heb, ook op andere fora, al gelezen dat de een zijn filterslangen (bijna) nooit schoon maakt en de ander bijvoorbeeld bij elke grote onderhoudsbeurt van het filter, ik bedoel in dit geval externe filters.

Even los van de frequentie (ik heb het nog nooit gedaan), hoe kan je die slangen nou het best en makkelijkst schoonmaken? Ik weet dat er borstels voor in de handel zijn die in mijn geval vermoedelijk ook lang genoeg zijn. Dus dat zal op zich het probleem niet zijn. Maar ik bedoel meer, hoe maak je ze los zonder een waterballet te creëeren? Ze zitten immers vol water als je ze los haalt.

Ik heb overigens 2 Eheim pro 3 filters waarvan 1 E, de 2076. De ander is een 2071. Goed ook om te vermelden denk ik dat op de 2076 ook een uv lamp is aangesloten waar heen en waar vandaan uiteraard ook slangen lopen die schoon moeten. Op de 2071 heb ik een CO2 installatie zitten met een externe reactor.

Waardoor het schoonmaken van de slangen me nou zo lastig lijkt, en ik wil het echt graag doen, is dat ik op de slangen van de 2076 geen kranen heb, alleen slangen klemmen. En ik wil dus als het even kan geen waterballet met het loshalen.

Wie kan mij een goed advies geven ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,
Steven.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hoe filterslangen schoonmakrn

Bericht door Stefan »

Het moet wel heel gek lopen wil het schoonmaken van je slangen echt nodig zijn...
Nu heb ik al m'n slangen net vervangen door verse omdat de lengtes niet meer goed waren na de huidige ombouw, maar daarvoor hebben ze 5 jaar gedraaid zonder schoon te maken en zagen er nog keurig uit.

Om ervoor te zorgen dat je ze los kan koppelen zonder een waterballet te veroorzaken heb je eigenlijk 3 dingen nodig. Een ventiel/kraan om ervoor te zorgen dat je aquarium niet blijft afhevelen (een lijmklem op de slang zetten werkt ook), een manier om de slang te beluchten en een emmer.
1. Sluit de slang af. 2. Zorg dat er lucht kan komen boven de waterkolom in de slang 3. Bedenk dat je beter de emmer onder de slang had kunnen zetten als stap 1. :mrgreen:
Daardoor kan je slang leeglopen en kan je 'm veilig schoonmaken.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steven51
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:51

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Steven51 »

Bedankt voor je reactie Stefan. De reden dat het nodig is, is dat met name de slangen aan de 2076 er inmiddels 10 jaar aan zitten en net als de bak heel wat ellende hebben moeten verwerken van eerdere periodes. Ik heb in die jaren zo ongeveer alle ellende gehad die je met een aquarium kan hebben en daar ook allerlei behandelingen voor ingezet. Visziekten, algen, blauwalg. Noem maar op. Dat spoelt ook allemaal door die slangen. Er is in ieder geval 1 slang waar ik behoorlijk wat viezigheid aan de binnenzijden zie zitten maar ze zijn allrmasl niet schoon meer. Ik denk dat ook de behuizing van mijn uv lamp eens goed schoongemaakt moet worden.

Nu heb ik enoge tijd geleden een doorstart gemaakt en eigenlijk alles schoongemaakt, behalve de slangen en de uv lamp dus, dwz de behuizing aan de binnenkant.

De achterliggende reden is dat mijn 2076, en dat is dus het aangehaalde topic dat ik in mijn introduktie apart wilde aanmaken, niet meer normaal elektronisch functioneert. Ik weet niet wie bekend is met die pomp maar de groene led lampjes waar je het debiet mee kan regelen willen niet meer normaal werken. Er brandt voortdurend een oranje lampje en na het voortdurend kalibreren gaan er hooguit 2 groene lampjes bij branden, ook bij de nieuwe pompkop die ik inmiddels heb gekocht en ik weet dat daar niks aan mankeert. Dus ik wil door deze schoonmaakactie weten of de doorstroming van het water niet gewoon op teveel weerstand stuit middels de slangen en de uv lamp. Zo niet, dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten en verder zoeken naar de oorzaak want dat is wel heel irritant. Tot begin van het jaar, voor de doorstart, werkte het wel prima altijd. Dus wie er nog meer goede tips en ideeën heeft waardoor dit veroorzaakt kan worden, ik hoor het graag !

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Stefan »

Ik heb zelf de 2073, dus dezelfde maar kleiner en zonder alle elektronische foefjes.
Ik merk nog wel eens dat de keerklep die erin zit wat vuil wordt en dat die nog wel eens de stroming blokkeert.
Ook op het losse blokje dat je hier ziet blijft nog wel eens wat hangen...
Ook zitten de mandjes die erin hangen gauw te vol met filtermateriaal waardoor de stroming te beperkt wordt.
Heb je 'm al eens leeg proberen te laten draaien om te kijken of dat iets verandert? dan weet je of het probleem zich binnen of buiten de pomp bevindt.
Misschien dat het helpt.

Overigens, je UV lamp dient ongeveer elk jaar vervangen te worden omdat het UV-C spectrum dat 'ie uitstraalt afneemt over tijd. Dat is wanneer ik mijne ook een goeie schoonmaakbeurt geef.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

W v Wezel
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2012 17:24
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door W v Wezel »

Ik haat slangen schoonmaken, ik vind dat een te langdurige bezigheid.
De slangen vervangen gaat veel sneller. :lol:

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Linda »

Ik heb ze laatst ook gewoon vervangen..Je moet ze toch volledig losmaken van je filter..Ze vervangen is dan net zo makkelijk. En zo duur zijn die slangen niet :D

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door stylz »

Er zijn hele goede slangen raggers te koop dan is het echt een werkje van nix.

http://www.discuskwekerijdeijssel.nl/c- ... reinigers/

maar je kan je ook afvragen of je niet gelijk kan isoleren, als je aangroei in je slangen hebt dan zien die slangen dus licht, simpel anders groeit er nix :)
met dat licht heb je dus ook energie verlies, als het maar even kan pak die slang dan in, scheelt in warmte verlies en je slangen groeien niet aan :)
Ik gebruik dit spul waar ik maar kan om mijn slangen te isoleren, elke bouwmarkt verkoopt dit en je hebt nooit meer aangroei.

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steven51
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:51

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Steven51 »

Bedankt voor de reacties.

Verschillende invalshoeken maar er lijkt me zeker wat voor te zeggen, ook die isolatie van slangen. Een aanvullende vraag daarover, stel dat ik dat zou doen zonder eerst de slangen schoon te maken, gaat die aangroei dan ook uit zichzelf weg na verloop van tijd ? Of kan ik ze voor de zekerheid beter eerst toch schoonmaken of evt vervangen ? Klinkt wel als een goed idee, die isolatie, zeker als je het dan niet meer krijgt.

En Stefan ook bedankt, ik zal eens naar dat blokje kijken of daar rommel aan zit. Van de slangen weet ik bij 1 in ieder geval zeker, die van de pomp naar de uv- lamp gaat, dat die het meest vies is van allemaal, en toevallig ook de kortste.

Ik heb overigens de uv lamp zelf idd recentelijk vervangen, die zat er wel zo ongeveer een jaar in. Maar toen dacht ik er dus niet aan de behuizing gelijk schoon te maken. En ik heb ook zo'n slangen borstel gekocht, ziet er op zich wel handig uit. Nieuwe slangen zijn zeker ook een optie, alleen die zijn dan weer zo stug, , ik weet dat je die aan de uiteindelijke kan verwarmen, wellicht in heet water, om ze wat makkelijker op de aansluitingen te krijgen.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door stylz »

Steven51 schreef:Bedankt voor de reacties.

Verschillende invalshoeken maar er lijkt me zeker wat voor te zeggen, ook die isolatie van slangen. Een aanvullende vraag daarover, stel dat ik dat zou doen zonder eerst de slangen schoon te maken, gaat die aangroei dan ook uit zichzelf weg na verloop van tijd ? Of kan ik ze voor de zekerheid beter eerst toch schoonmaken of evt vervangen ? Klinkt wel als een goed idee, die isolatie, zeker als je het dan niet meer krijgt.

.
Slangen worden wel wat schoner maar helemaal schoon worden ze niet na isoleren, als ze schoon zijn er er komt geen licht meer bij dan blijven ze wel schoon.
je blijft altijd wat stukjes houden waar toch licht op komt dus een slangen ragger is altijd een goede investering, vind het ook gewoon zonde een slang weg te gooien en een nieuwe te pakken alleen omdat hij aangegroeid is.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: Hoe filterslangen schoonmaken

Bericht door Starter72 »

Zelfde probleem gehad.. uiteindelijk maar de knip getrokken en aantal dubbele eheim kranen met koppelingen ertussen gezet.
Ideaal! Kranen dicht, loskoppelen en je kan ze zo in de gootsteen met een slangrager (wel een met veer ipv nylondraadje!) schoonmaken.
Vullen met water, kraan dicht, aankoppelen, kraan open en pomp weer aan. Klaar.

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”