Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Bericht door Marvis »

Hoi allemaal, ben ik weer!

De laatste tijd gaat het wat minder met mijn aquarium. Een tijdje geleden had nieuwe plantjes gekocht maar die doen het niet super goed. Aangezien het voor mij bijna vakantie is ben ik weer wat aan het bijleren over aquariums waar ik eerst geen tijd/zin voor had. Ik heb een 160 liter aquarium met best wat planten erin. De verlichting is een JMB ledbalk (rood/wit). Ik heb een doe-het-zelf co2 systeem met een omgekeerd bakje en het licht staat sinds vorige week weer 8 uur aan ipv 12 uur. Dosering van voedingsstoffen volgens de estimative index.

Nu ben ik aan het kijken naar filtering en ik lees op verschillende sites dat het niet nodig is om in (zeer) beplante aquariums biologische filtering toe te passen dmv keramische buisjes aangezien planten dit ook kunnen. Is dit waar? Kan het probleem van mijn plantengroei komen door de biologische filtering die minder voedingsstoffen voor planten overlaten? Of zou het komen doordat ik de LED niet fel genoeg heb ingesteld?

Gr. Marvis

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Bericht door Linda »

Áls dat al zo is (nog nooit van gehoord..) dan is dat denk ik alleen in een bak waarin de planten super goed groeien. Aangezien je al aangeeft dat jouw planten niet zo lekker willen groeien. Welke planten heb je erbij gehaald?

Waarom zou je trouwens niet biologisch filteren? Echt veel moeite kost het niet toch?

Ik weet dat Stylz alleen filtert met sponzen zonder buisjes oid.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Bericht door Stefan »

Ok, even de basics van een filter in het algemeen.
Elk filter is enkel en alleen om de noodzakelijke waterwissels zo gering mogelijk te houden en je waterwaarden toch stabiel te houden. Technisch gezien is, als je vaak genoeg ververst en alle poep en vuiligheid uit de bak haalt, een filter in z'n algemeen niet noodzakelijk. Kijk maar naar sommige bare-bottoms waar dat heel makkelijk is om bij te houden. Het is vooral dat "vaak genoeg" waar het in zit.
Als jij een bak hebt van 400 liter waar je om de dag 30-50% moet verversen tikt dat aardig aan in je waterrekening.
Door al die wissels is het bijna onmogelijk om een te hoge opbouw van bepaalde stoffen te krijgen en zolang je blijft verversen is het dus redelijk stabiel, maar zodra je dan stopt gaan je waterwaarden ook vrij snel alle kanten uit...

Je filter doet niet meer dan die schadelijke stoffen die kunnen opbouwen, opvangen en micro-organismen in het filter zetten ze om in relatief onschadelijke stoffen of zelfs voedingstoffen voor planten en andere micro-organismen. Dit laatste gebeurt op elke plek waar micro-organismen zich kunnen nestelen (in het water, bodem, achterwand, bladeren van planten en natuurlijk in je filter). Een biologisch filter doet niks meer dan een zo groot mogelijk oppervlak geven voor micro-organismen om zich te nestelen.
Als jij genoeg planten hebt om alle relatief onschadelijke stoffen af te vangen, genoeg filteroppervlak hebt om de grotere vuiligheid uit te vangen en je ververst vaak genoeg, dan is een biologisch filter dus inderdaad niet nodig. Maar zoals alles in de natuur hangt het allemaal met elkaar samen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200
Berichten: 149
Lid geworden op: 17 feb 2015 15:11

Re: Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Bericht door Marvis »

Thanks voor de informatie. De plantjes die ik erbij gehaald heb weet ik even niet meer bij naam te noemen. Van 1 plantje weet ik sowieso waarom die mogelijk niet groeit: Staat in de schaduw van de java varen. Het andere plantje is een laag tapijtplantje en de derde is denk ik Pogostemon erectus.

De tripartita, ludwigia, javamos, javavaren, valisneria en Cyperus helferi doen het overigens wel prima voor zover ik weet.

Ik zal natuurlijk ook moeten afwachten wat er op langere termijn gebeurt nu ik het licht naar 8 uur per dag heb versteld in plaats van 12 uur.

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Biologische filtering voor plantenaquarium. Wel of niet?

Bericht door stylz »

om aan te vullen, wat stafan zegt klopt volledig, alles wat een filter moet doen is oppervlak bieden voor de bacterien, daarom maakt het ook niet zo uit wat dat is, als er maar veel van is en het de waterkwaliteit niet beinvloed.
Een filter is echter wel absoluut noodzakelijk voor een planten aqaurium, in een doorstroom aquarium zeg maar waar je steeds water in ververst groeien planten niet !

dat kan ook niet wat er is geen nitraat en fosfaat !
Wat je doet is voor de ontlasting van je vissen wat via via nitraat en fosfaat wordt weg gooien, je gooit dus letterlijk je planten voeding weg, voor je planten het kunnen gebruiken.

een biologische filter is niet noodzakelijk in een vissen bak, in een plantenbak ligt dat anders.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”