Voorfilter.. werkt dat?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Starter72 »

Kwam het volgende plaatje tegen op het www.
Het idee lijkt me goed, een apart filter vóór de pomp zelf zetten zodat je de pomp minder vaak hoeft schoon te maken. Ook zouden babyvisjes makkelijker en sneller gered kunnen worden.

Maar zou het in praktijk ook werken?
Lijkt me dat je een probleem met de waterflow krijgt op deze manier. De zuigkracht uit je aquarium is zo toch heel weinig?

Afbeelding

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Erwin »

Lijkt mij niet echt handig . Dan zou je de eerste filter ook vaak moeten schoonmaken lijkt mij. of zit er niks in? maar dan moet je de 2e weer net zo vaak schoonmaken.
ik zou dan voor zoiets als een bioloog kiezen met vakje voor kleine grut :)
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Starter72 »

In het eerste filter hou je de grootste vervuiling (en babyvisjes) tegen met 1 laagje filterspons ofzo. Dat komt dus niet in de pomp zelf terecht. Het eerste filter is ook makkelijker/sneller schoonmaken dan de pomp. De pomp zelf hoeft dan minder vaak open om schoongemaakt te worden.

Nu ik nog eens kijk naar het filter in het tekeningetje, moet de IN en OUT niet omgedraaid zijn? Water vanaf boven erin en aan de onderkant eruit naar de pomp?

Gebruikersavatar

Hartenheer
200-400
200-400
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:48
Locatie: IJmuiden / NL

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Hartenheer »

Als er enig filtermateriaal in komt, gaat dit wel ten koste van je filtervermogen.
Met vriendelijke groeten,
Willem

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Stefan »

In principe heeft je pomp een bepaalde capaciteit aan liters per uur. Die is uitgerekend aan de hand van de filterinhoud die 'meegeleverd' wordt. Als je daar een filter voor zet zal je onvermijdelijk iets inboeten aan capaciteit (het water kan er immers moeilijker door). Aan de andere kant, als dit op zou vullen als een heel grof biologisch filter zou het kunnen dat, door de trage stoomsnelheid in het voorfilter, de eerste grove delen er uitgefilterd worden en bezinken, terwijl een grof filter de werkelijke capaciteit niet heel erg zal beinvloeden.

Het hangt er dus helemaal vanaf waarmee je 'm vult. Als je 'm nergens mee vult, zal 'ie het ook vrijwel niet beinvloeden, omdat 'ie niet voor meer weerstand in het systeem zorgt.

Overigens denk ik dat IN/OUT wel goed zit, ik gok dat het meer werkt als een bezink tank, waarin de stoomsnelheid (niet te verwarren met liters per uur) laag is waardoor de zwaarste delen naar de bodem zakken.
Als je de OUT onderaan zou doen, zou het alsnog in je hoofdfilter terecht komen. Dit lijkt bijna op het principe achter zakloze stofzuigers
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Starter72 »

Pomp is op zich groot zat, nu wordt ie geknepen zelfs.

Had het idee om aantal rekjes te stapelen in het voorfilter. Het onderste deel laat ik leeg, midden een filterspons/laagje watten en bovenkant weer leeg. Aanvoer vanuit de bak aan de bovenkant, afvoer (naar pomp) aan de onderkant zodat de pomp altijd aanvoer heeft. Vervuiling en babyvisjes blijven dan in het bovenste deel, het meeste vuil op/in het filtermateriaal en het gefilterde water gaat via de onderkant naar de pomp.

Gebruikersavatar

Preacher
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jul 2016 15:13
Locatie: Alkmaar

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Preacher »

Ik maak ook gebruik van een voorfilter, maar dan een iets minder constructieve oplossing:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=16021

Houdt inderdaad een hoop rotzooi tegen en hij zorgt er tevens voor dat er b.v. geen jongbroed wordt opgezogen :)


Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Starter72 »

Het idee verder uitgewerkt ziet er ff snel getekend zo uit :

Afbeelding

De 2 filterkorven steken dus boven de bodem uit en alle gebruikte buizen/slangen hebben 16mm binnendiameter.
Het voorfilter is op 1 blauwe filtersponsplak verder leeg en kan dmv kranen met koppelingen makkelijk ertussen uit gehaald worden.
Hoofdfilter heeft een opgegeven capaciteit van 1000 l/u. De afstand van bovenkant bak tot bovenkant hoofdfilter is ongeveer een meter.
De bak zelf is overigens 80cm breed.

De grootste vraag is even of er genoeg flow/afzuiging overblijft. Het voorfilter zal namelijk enige weerstand gaan geven vermoed ik..

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Stefan »

Hangt ook af van de maximale opvoerhoogte van de pomp. Dat bepaalt hoeveel je ongeveer overhoud van die 1000L/h met een meter hoogte verschil. (Je kan je voorstellen dat die ene meter meer scheelt bij een maximale opvoerhoogte van 1,30 dan bij een maximale opvoerhoogte van 2,50)
Daarnaast is het oppervlakte van je voorfilter van belang. Des te groter het oppervlak, des te minder weerstand. Zoals je 'm getekend hebt zou ik zelf eerder kiezen om een holle 'pilaar' te maken van schuim.
Untitled.png
Even snel uitgetekend wat ik bedoel. het blauwe is dan het schuim.
Dit heeft vele malen het oppervlakte van alleen een rond schijfje in je filter en zal de doorstroom zeker op termijn veel minder hinderen omdat dit veel minder snel vol zal gaan zitten met vuil.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Henton »

waarom niet een 2de filter erbij?
Je hebt dan meer filter oppervlakte, en als je een filter schoon moet maken laat je de andere doordraaien, dan heb je nooit stilstand en blijven je bacterieen behouden.
Je moet er wel plaats voor hebben natuurlijk, maar een voorfilter neemt ook plaats in.

Maar je vraag gaat over of een voor filter nut heeft, Ik vind van wel, want hoe meer vuil of afval je kan filteren des te beter.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Starter72
0-200
0-200
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 aug 2015 20:19
Locatie: Wassenaar

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Starter72 »

Het voorfilter is 13cm diameter. Inhoud bijna 2 liter. De blauwe filterplak die ik wil gebruiken is van Eheim.

Wat de exacte opvoerhoogte van de pomp (Eden 522) is kan ik niet zo snel achterhalen. Maar een meter zal ie vast niet erg vinden.
Al met al is de pomp met 1000 l/u best overmaats voor een 80cm bak dus enig verlies zal niet erg zijn. Nu wordt het geknepen omdat de leidingen in de bak nu maar 10mm binnendiameter hebben. Dat wordt 16mm is het plan.

Dit leek me een handigere oplossing als 2 filters nemen. Die plek heb ik ook niet.
Gaat mij inderdaad om het grove vuil af te vangen vóór het groter filter.

Gebruikersavatar

Henton
200-400
200-400
Berichten: 341
Lid geworden op: 09 sep 2014 12:16

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door Henton »

Gewoon proberen dan.
Extra filtering is nooit weg.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: Voorfilter.. werkt dat?

Bericht door pruts54 »

als ik van u was zou ik toch eens kijken naar de voorfilter van eheim, die preacher voorstelt, ik gebruik die al een jaar, door het kliksysteem, heel gemakkelijk er uit te nemen en te reinigen, ik doe het om de 6 weken, en jongbroed word niet meegezogen, en voor de prijs hoeft u het zeker niet te laten, mijn hoofdfilter is een 2217, voor een bak 120 cm.
Jos

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”