Advies gezocht extern filter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Anagorn
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 okt 2015 13:51

Advies gezocht extern filter

Bericht door Anagorn »

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik in de voorbereiding van een nieuw aquarium (100x50x50 cm, dus ongeveer 200 L) waarbij ik nog op zoek ben naar een goed extern filter.
Na veel topics gelezen te hebben ben ik uitgekomen op de volgende twee filters:

JBL Cristal Profi e 901 greenline (tot 300 L, 900 liter/uur)
Eheim Classic 350 (tot 350 L, 620 liter / uur)

Nu vroeg ik mij af:
Hebben jullie ervaring met deze merken?
En welk filter raden jullie mij aan?

Ik hoor het graag!

Hartelijke groet

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Advies gezocht extern filter

Bericht door stylz »

voor mij altijd Eheim, kijk ook eens naar een thermo uitvoering, altijd fijn een onzichtbare verwarmer.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Advies gezocht extern filter

Bericht door Kees »

Na jaren Eheim gehad te hebben, vorig jaar overgestapt naar JBL, had ik jaren eerder moeten doen.
En wat verwarming aangaat, ook al enige jaren een Hydor externe heater (gewoon tussen de slangen) gouden koop.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Anagorn
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 okt 2015 13:51

Re: Advies gezocht extern filter

Bericht door Anagorn »

De meningen zijn een beetje verdeeld zo lijkt het, wellicht heeft het te maken met persoonlijke voorkeur ook?

Wat betreft het verwarmingselement: ik heb een superfish bodemverwarming (60w, geschikt tot 550 L) die ik hiervoor wilde gebruiken. Dit leek mij wel voldoende, toch?

En mocht ik in de toekomst een CO2 atomizer oid willen gebruiken, maakt het dan nog uit welk filter ik kies?

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Advies gezocht extern filter

Bericht door Kees »

Geen ervaring met bodemverwarming, enigste wat me bij ligt is dat ze meestal als extra werden gebruikt en niet om je bak op temperatuur te houden.
Heb verschillende Eheims gehad, maar in een paar jaar tijd, 3x 2078 gesneuveld, een 2075 en een 2224.
Aanzuigen via de hulp druk pomp heeft nooit echt gewerkt, niet op 2078 als op 2075.
Loskoppelen van de slangen ook tot 3x toe vast, electronica een keer helemaal van slag, gelukkig binnen de garantie.
Na de laatste (letterlijke) aanvaring met mijn 2078, een JBL 1501 gekocht als vervanging.
Aanzuigen via die knop werkt gewoon, qua stroming doet die niet onder voor de 2078, geluid, zeker niet luider als de Eheim.
JBL draait nu meer dan een jaar als een zonnetje en persoonlijk vind ik ook dat JBL wat beter heeft nagedacht over de bijgeleverde hulpstukjes zoals de sproeibuis etc.
Wat je vraag over Co2 aangaat, maakt niet echt uit volgens mij, zelf gebruik ik een reactor van JBL.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Anagorn
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 okt 2015 13:51

Re: Advies gezocht extern filter

Bericht door Anagorn »

Bedankt voor je reactie Kees (en alle anderen natuurlijk)!

Wat betreft de bodemverwarming, ik zal daar even een apart topic voor openen. Dat is wel zo netjes.

Qua filter ga ik dan denk ik toch maar voor de JBL icm een Hydor verwarming!

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”