Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Menzo
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2023 10:31

Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Bericht door Menzo »

Hallo allemaal!

Komende tijd wil ik mijn aquarium op allerlei vlakken verbeteren. Ten eerste wil ik het filter aanpakken. Ik ben begonnen met een bijgeleverde Juwel Bioflow One filter. Heb toen een extern filter van JBL geprobeerd maar vond deze te veel geluid maken. Ik denk dat het kastje dat vrij open is aan de achterkant hier niet erg bij hielp. Daarom toch weer terug gevallen op een intern filter welke veel stiller is. Ik weet dat velen de voorkeur geven aan een extern filter maar ik wil het voorlopig blijven doen met dit interne filter.

Ik heb momenteel een JBL CristalProfi i80 greenline intern filter in mijn aquarium. Ik heb het standaard meegeleverde filtermateriaal (blauwe sponzen) er nu in zitten en wil dit graag verbeteren.

In ieder geval zit ik er aan te denken om een extra filter module toe te voegen, aangezien het filter bestaat uit losse modules die aan elkaar te koppelen zijn. Er is nog ruimte over aan de onderkant van het filter dus er zou nog een module op passen. Dit is sowieso wel een goed idee toch? Of zijn er ook minpunten hieraan? Voor module zie bijvoorbeeld: https://www.heevis.nl/jbl-cristalprofi- ... e-module-1
In principe wordt het dan een i100 in plaats van een i80.

Ten tweede wil ik graag het filtermateriaal verbeteren. Hier kan ik wel wat hulp mee gebruiken qua soort filtermateriaal.
De zorgen die ik daarbij heb is dat het water niet per se via elke module stroomt, doordat het in elke module naar binnen kan stromen. Zie deze video: https://www.youtube.com/watch?v=BR1KUsgm8Fg

In de comments zie ik mensen voorstellen om bepaalde modules dicht te maken of om een gat te maken in de spons en daar ander materiaal in te stoppen. Iemand die hier ervaring mee heeft of een goed idee heeft?

Ter info, mijn aquarium is een Juwel Primo 70.
Huidige bezetting:
- Koppel honing gourami
- 6x cory panda
- 2x vuurtetra
- ???x vuurgarnaal (ik denk zo'n 150 - 200)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Bericht door amber98 »

Je kan altijd kiezen om open ruimte te vullen met keramische ringen, deze zijn perfect voor het huisvesten van bacteriën

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Menzo
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2023 10:31

Re: Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Bericht door Menzo »

amber98 schreef: 13 feb 2023 22:37 Je kan altijd kiezen om open ruimte te vullen met keramische ringen, deze zijn perfect voor het huisvesten van bacteriën
Er zit nog een klein beetje ruimte aan de zijkanten maar in principe is 1 module vol met 1 spons, die is er echt op maat voor gemaakt. Zou het inderdaad wat in kunnen vullen met keramische ringen maar ben eigenlijk op zoek naar een wat geavanceerdere oplossing. Ik denk er ook aan om de sponzen deels uit te knippen en aan de binnenkant ander materiaal te stoppen. Dan heb ik alsnog een buitenste/eerste laag spons en daarna ander materiaal, bijvoorbeeld Micromec balletjes?

Dus eventueel keramische ringen waar nog ruimte, dan een spons, dan Micromec balletjes. Is dat een idee?

Hoe kijk jij tegen een 3e module toevoegen? Ik heb er nu 2 maar heb nog wel ruimte voor een derde. Betekent wel dat het filter zo'n beetje over de hele hoogte van de bak komt te zitten.

Thanks in ieder geval voor je input!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Bericht door amber98 »

Ik ken het exacte filter niet, dus weet ook niet wat de beste optie is. Het belangrijkste is om te zorgen dat het water eerst door filterwatten of sponzen stroomt, zodat rotzooi tegen gehouden word. Daarna zoveel mogelijk huisvesting creeeren voor bacteriën ;) hoe lichter bijv keramische ringen aanvoelen, hoe beter. Dan zijn ze namelijk poreuzer en hebben dus optimaal plek voor het huisvesten van bacteriën

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter

Bericht door Friesian »

Ik ken het type filter enigszins. Ik zou gewoon enkele modules vullen met sponzen en 1 module met micromec of nog beter siporax mini. Siporax is meer poreus en biedt meer ruimte voor bacteriën.

Dat filter had in het verleden magneten om te blijven hangen in de bak.

De enige zorg die ik zou hebben is dat garnalen in het filter komen.
Vergeet niet het filter te registreren op de site. Geeft extra 2 jaar garantie bovenop de standaard 2 jaar garantie.

. https://www.jbl.de/nl/producten/detail/ ... country=nl
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”