Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SpongeBob
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021 16:50

Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door SpongeBob »

Beste collega's,

Ik heb nu sinds anderhalf jaar een redelijk groot aquarium. Onderhoud valt mij reuze mee en bijna geen omkijken naar. Vissen en planten doen het goed. Ik heb er meervallen, maanvissen en roodkop zalmpjes inzitten en lijken tevreden rond te zwemmen.

Eens per kwartaal wissel ik de 6 ronde voor-filter elementen uit. Stop er nieuwe in. De vervuilde filters maak ik naderhand schoon. Er komt dan wat uit te spoelen vuil (plant resten) uit en is het filter klaar voor hergebruik.

Mijn vraag is wanneer of hoe vaak verwissel je het grote hoofdfilter?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door amber98 »

Wat bedoel je met hoofd filter? Eerste spons die het meeste grove vuil opvangt vervang je regelmatig, andere Sponzen vervang je zodra ze bijna uit elkaar vallen, voorderest doe je niks met een filter.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SpongeBob
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021 16:50

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door SpongeBob »

Het hoofdfilter van de OASE BioMaster 600 bestaat uit 6 ronde filterkussens. Daarna gaat het water door meerdere vierkante sponsfilters en uiteindelijk door een witte zak met gevormde plastic delen.

Ik doel op nr. 5 op de technische tekening: https://us.oase-livingwater.com/biomaster-parts

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door Friesian »

SpongeBob schreef: 14 jan 2023 09:58 Beste collega's,

Ik heb nu sinds anderhalf jaar een redelijk groot aquarium. Onderhoud valt mij reuze mee en bijna geen omkijken naar. Vissen en planten doen het goed. Ik heb er meervallen, maanvissen en roodkop zalmpjes inzitten en lijken tevreden rond te zwemmen.

Eens per kwartaal wissel ik de 6 ronde voor-filter elementen uit. Stop er nieuwe in. De vervuilde filters maak ik naderhand schoon. Er komt dan wat uit te spoelen vuil (plant resten) uit en is het filter klaar voor hergebruik.

Mijn vraag is wanneer of hoe vaak verwissel je het grote hoofdfilter?

Alvast bedankt voor jullie advies.
Hoi @SpongeBob - collega hobbiïst

Even voor de duidelijkheid, als ik kijk op je bijgevoegde site [ https://us.oase-livingwater.com/biomaster-parts ]
dan zie ik dat het voorfilter bestaat uit carbon/koolstof sponzen.
Wat voor sponzen zijn het nu die je gebruikt? Grof, medium, fijn of zeer fijn?
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SpongeBob
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2021 16:50

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door SpongeBob »

Je kunt bij het voor-filter kiezen uit grof (bruin), fijn (blauw) en carbon (zwart). Ik gebruik de blauwe die er standaard af fabriek in zat.

Deze wissel ik eens per 3 maand om en heb dan rustig de tijd om de oude uit te spoelen. Pomp staat dan 10 minuten stil. Zitten wat plantenresten in het voor-filter. Flow blijft hetzelfde na deze klus.

Het hoofdfilter zit er nu dik een jaar in en tot nu toe laten zitten. Vraag mij nu enkel af hoe vaak men deze vervangt (deels of helemaal) ?

De pomp (impeller) heb ik ook bekeken, maar blijft schoon. Onderhoud stelt niks voor.

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door Friesian »

In principe kun je zowel het voorfilter, blauwe spons als het hoofdfilter heel lang blijven gebruiken. Alleen het voorfilter zul je idd wat eerder moeten spoelen dan de andere sponzen. Maar telkens weer vervangen is echt niet nodig. Mijn voorkeur heeft verder wat Siporax dan het witte plastic.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoe vaak filter vervangen? OASE BioMaster 600

Bericht door amber98 »

Sponzen zoals gezegd alleen uitspoelen en niet vervangen. Om de bacterie cultuur enigszins te behouden, direct uitspoelen en spons weer terug zetten. Door ze telkens om te wisselen, verwijder je een boel bacteriën. Voor alle sponzen geldt dat je ze uitspoelt en direct terug plaatst, tot de spons echt “op” is. In de ene bak is dat na 2 jaar, in de andere na 5 jaar. Dat ligt er maar net aan hoe veel vuil de sponzen tegen moeten houden. Over het algemeen word aangehouden dat je de sponzen uitspoelt zodra de stroming verminderd. Kijk op dat moment naar de sponzen en beoordeel of ze uitgespoeld moeten worden. Als het “hoofd filter” zoals jij het noemt nu nog niet vies uitziet, lekker laten zitten. Alle media wat geen spons is, hoef je eigenlijk helemaal niet te vervangen. (Vaak plastic of keramische balletjes/ringen/kralen)

Een goed draaiend aquarium vereist bijna geen onderhoud, dus het zou best kunnen dat je nog een tijd niks hoeft te doen met je filter ;)

Plaats reactie

Terug naar “Filters en filtering”