Wie, wat, waar en welke LED?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door MartijnFish »

Verleden week heb ik een nieuw aquarium op de kop getikt, een glazen van 50x50x40 voor 8 euro, een koopje dus :D

Maar daar zit dus verder niks bij, en wou ik zelf een lichtkap bouwen met ledverlichting. Alleen zijn er heel veel soorten leds te koop…
Nu zat ik zelf te denken aan ledstrips, maar je hebt ook highpower leds van 3 watt (zoals je hier kan zien)
Wat zou in mijn geval handiger zijn? Het wordt een dichte lichtkap zonder ventilatoren, dus ik heb geen mogelijkheid om te koelen d.m.v. ventilatoren. Of moet je ledstrips ook koelen???

Als ik ledstrips neem, wil ik wel gelijk de goede kiezen. De bak wordt een subtropisch aziatisch speciaalbakje met wat crypto's, mos en javavaren, dus veel licht ben ik niet nodig, maar wel voldoende om de planten te laten groeien.

Zelf had ik als idee om 5 rijen van 40 cm te maken, met 2 rijen warm wit, 2 rijen wit en 2 rijen RGB, allemaal SMS 5050 led's. Kan ik hiermee als ik er een ledcontroller op aansluit natuurgetrouw-, en genoeg licht maken?
Als controller had ik dan deze in gedachten: https://www.kitelight.nl/info/easy-time ... -1501.html

En als laatste vraag, welke voeding ben ik nodig? 12 volt, maar hoeveel ampere of wattage?

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen! :)
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Rody »

De 3 watt leds kun je niet gebruiken, zonder koeling worden die zo heet dat ze zichzelf zelfs desolderen van hun voet :roll:
De strips zijn geen probleem, die kunnen zonder koeling in de bak.

Je zegt 5 rijen maar je bedoeld 6 rijen neem ik aan?
Je idee is in ieder geval goed bedacht alleen hangt het er helemaal vanaf welke leds je gaat nemen, de aquariumleds van kitelight zijn behoorlijk fel maar die zijn er niet in 40cm, de strips zijn weer minder fel maar in elke lengte te maken, was je bedoeling om die te nemen?
Als je die wilde hebben kan ik daar niks over zeggen omdat de info niet genoeg is die erbij staat, er staat niks over de sterkte (lumen) bijv.
Met die strips is de hoogte van de bak vaak het probleem 30/35 cm kunnen ze nog wel overbruggen maar hoger is vaak het probleem, daarom zitten er hier ook 3 watt cree leds extra naast de strips, maar die worden dan actief gekoeld.

De keuze van de voeding hangt ook nog af van welke leds je gaat nemen dus dat antwoord moet ook even wachten.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door MartijnFish »

Ten eerste, hartstikke bedankt voor de uitleg! :D

Inderdaad 6 rijen ja. Ik was van plan deze te bestellen, maar daar staat niks bij over de lumen. Zijn de lumen dan van groot belang? Op deze site is wel te lezen dan een zo'n smd 5050 leddiode 18 lumen geeft. Als je dan gaat rekenen kom je uit op 18x60 + 18x30 + 18x30 = 2160 lumen. Zou dat voldoen? Ik had wel gelezen dat alleen rgb-ledstrips niet voldoen, dan het daarom nodig is om nog witte ledstrips bij te plaatsen.

De bestelling qua ledstrips had ik het volgende in gedachten:

- 1 meter RGB ledstrip van 14,4 watt en 12 volt
- 1 meter Witte ledstrip van 7,2 watt en 12 volt
- 1 meter warm wit ledstrip van 7,2 watt en 12 volt

Dus dan kom ik uit op 12 volt, 28,8 watt en 28,8/12= 2,4 ampère. Ben ik dan een voeding nodig van 12 volt die precies 2,4 ampère levert, of maakt het niet uit als dat meer is?
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Rody »

Het is altijd moeilijk om de lumen te bepalen van een led als ze er niet bij staan, elke fabrikant kan namelijk weer anders zijn.
Een grove richtlijn kun je wel aannemen en dan zit je aardig in de richting met de 2100 lumen voor alles bij elkaar.
De lumen is idd erg belangrijk omdat dat de lichtsterkte is die je verlichting afgeeft.
Een TL geeft ongeveer 80 a 90 lumen per watt met een max. van 100 lumen per watt.
Als we nu van die 80 uitgaan en dan nemen we een 24 watt t5 want die is 45 cm dan komen we op 24x80 is 1920 lumen, normaal zitten er al 2 in dus zit je al bijna aan de 4000 lumen met T5.
Zo zie je dus duidelijk het verschil in de ledstrips, die zijn helaas een stuk minder sterk.

De adapter mag altijd hoger in wattage en ampère, alleen niet lager omdat hij dan vanzelf stuk gaat.
Gewoon een nemen die het dichtste in de buurt zit en er net boven zit.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Eska »

Je hebt ook de cree-leds, bv. groBeam, zeer goede ledverlichting, met zeer mooie effecten in het water ( weergave van schaduwen)..zijn niet zo goedkoop..

bv. http://www.oceanandlake.nl/?TMC.html=&m ... =1&cId=233

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Rody »

Eska schreef:Je hebt ook de cree-leds, bv. groBeam, zeer goede ledverlichting, met zeer mooie effecten in het water ( weergave van schaduwen)..zijn niet zo goedkoop..

bv. http://www.oceanandlake.nl/?TMC.html=&m ... =1&cId=233
Klopt, dit zijn de losse leds die ik gebruik, veel fabrikanten gebruiken die voor hun armaturen.
Ook TMC inderdaad, enkel is dit in mijn ogen veel te duur voor dit bakje, je hebt sowieso 2 units nodig om de bak te verlichten en een controller is ook leuk.

Voordeel van TMC is dat ze passief gekoeld worden :)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door George »

Hallo,

Ik ben ook druk aan het kijken wat voor led's ik ga kopen in de toekomst, voorlopig geen geld voor maar ik vind het leuk om uit te zoeken :)

Na een rondje googlen lijken die 5050 leds behoorlijk ok.

Ik heb al eerder een ledstrip gekocht voor mijn bar via samenkopen en die actie werd georganiseerd door deze webshop:
http://www.lnsoundwebshop.nl/

Best goedkoop en goed, ook goede service!
Die hebben vaste ledstrips (op PGB) en die vind je vrijwel nergens, ze hebben ook waterdichte in een aluminium strip.
Ook staat daar het aantal lumen bij: 500 lumen per strip of per meter (dus per 2 strips), hun eigen site spreekt zichzelf tegen als je bij de verschillende strips ga kijk dus ik ga ze even mailen hoe het zit.
Wattage en kijkhoek zijn hetzelfde als die flexibele strip op samenkopen maar die flexibele is 40 euro voor 5 meter, een mega prijsverschil.

Ik ben benieuwd of je echt waterdichte strips nodig heb als je er een glasplaat tussen hebt zitten, het prijsverschil is vrij groot.

Spatwater lijkt me genoeg eigenlijk, deze zijn ook interessant:
http://www.lnsoundwebshop.nl/c-645573/s ... ge-strips/

Die EASY TIME CONTROLL heb ik ook al gevonden. Die is erg goed, 48 watt per kanaal is echt genoeg! en je kan er die dag/nacht cyclus mee simuleren, ik weet vrijwel zeker dat dat 'm gaat worden, wat een tof ding.

Hier een filmpje over leds voor diegenen die geen idee hebben hoe/wat met leds.
http://www.youtube.com/watch?v=TOh1bJWuyYA

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door MartijnFish »

Bedankt voor 't antwoord George :D

Hier komt er nog een plexiglas plaat tussen, dus de ledstrip hoeft hier ook niet waterdicht te zijn.
Maar ik heb dit idee ook aan m'n vader voorgelegd, en die wil dit helemaal met arduino gaan doen :?

En er komt nog wel een standaard Pl-l lamp in van 40 watt, dus de leds zullen hier alleen zorgen voor het effect van zonsopgang en ondergang :)
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door George »

Als je handig bent met arduino dan valt er zeker iets te maken, ik heb ook al arduino led controllers te koop gezien.

Overigens zijn die spatwaterdichte spots met 5060 led's 450 lumen per meter, dus ik vermoed dat de 500 per meter klopt.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MartijnFish
1000+
1000+
Berichten: 1786
Lid geworden op: 18 jul 2011 11:44
Locatie: Hoogeveen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door MartijnFish »

Ik ben er zeker niet handig in :P

Dat zou dan idd kunnen kloppen
Groeten, martijn

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Rody »

Met Arduino kun je mooie dingen doen ;)

Maar 500 lumen per meter is erg weinig hoor, daar ga je bakken die veel dieper zijn dan 30 cm niet mee uitlichten.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door George »

Ja klopt, daarom veel ledstrips plaatsen.
Overigens zijn de gewone witte leds sterker, 800 lumen per meter.

Gebruikersavatar

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4677
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Lienden

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Rody »

Meer strips plaatsen is een verkeerde gedachte, al zou je 100 strips nemen kom je nog niet op de bodem van een bak van bijv. 50 cm.
Daar zijn ze gewoonweg niet krachtig genoeg voor.
Ik gebruik hier de cree leds voor van 3 watt, die zijn minimaal 200 lumen per led en dan zie je meteen het verschil in intensiteit in vergelijking met een complete meter 5050 leds.

Led is mooi om een bak uit te lichten maar je moet goed kijken wat je neemt, met led is het helaas wel zo dat duurder ook beter is.
De witte strips van 800 lijken veel maar is nog erg weinig, ik heb hier 5050 strips liggen van 1500 lumen per meter en hier kan ik met geen mogelijkheid mijn rio240 uitlichten, dat moet echt icm met de cree leds.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar

Eska
400-600
400-600
Berichten: 452
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:27
Locatie: Herzele-België

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door Eska »

Ga volledig akkoord met Rody..als je enkel Led als verlichting wil gebruiken ( in grotere en hogere bakken), zal je toch vlug bij Cree-leds uitkomen ( en zéker als je ook nog planten in de bak wil)
En het moet gezegd worden, de effecten van Cree-leds zijn ook bijzonder mooi om te zien, schaduwen en dergelijke..maar idd pak duurder.

Gebruikersavatar

George
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 apr 2013 08:26
Locatie: Nijmegen

Re: Wie, wat, waar en welke LED?

Bericht door George »

Led is een gefocusd licht vandaar dat je de "golven" ziet, erg mooi vind ik zelf.

Ik heb reactie van lnsound en het is 500 lumen per (rgb) strip dus dat is goed nieuws! 1000 per meter.
Dat is dan 1600 per meter bij de witte strips.

En je hebt ook wel gelijk over de lichtintensiteit ja, met 5 zwakke zaklampen kom je niet zo ver als met 1 sterke.
Dat ze lastig zijn uit te richten geloof ik wel.

Voor zover ik lees doen planten het prima onder led licht.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”