Hoeveel lumen is te weinig?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Hoi allemaal,

Al een tijdje ben ik aan het uitproberen wat nou goed is voor mijn planten in mijn low light aquarium (Juwel rio 125). Nu kwam ik er vandaag opeens op om het aantal lumen per liter van de ledstrip die ik in mn aquarium heb hangen te berekenen en ik kwam op iets minder dan 6 lumen per liter uit. Voor een normaal aquarium is dit volgens mij te laag, maar is het ook nog te laag voor een low light aquarium? Het licht staat wel tussen de 10 en 12 uur per dag aan.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door AquaJantje91 »

Ik denk dat het heel sterk afhangt van de planten die je van licht wilt voorzien.
Merk je op dit moment dat je te weinig licht hebt in het aquarium?
Groeien de planten goed?

Dominique van Aquarium Sunshine's Valley heeft op YouTube een aantal informatieve filmpjes over verlichting.
In het onderschrift van het filmpje staat een linkje naar een exceltabel met een paar voorbeeldberekeningen en criteria.
Met dit tabelletje kun je uitrekenen hoeveel ledstrips/balken je van een bepaald soort theoretisch gezien nodig hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=EJNa-JN ... 1S&index=2

Voor mijn aquarium met o.a. anubias en javavarens houd ik ongeveer 20 lumen per liter aan.
Mijn ervaring is dat ze ook groeien met 10 lumen per liter, maar dan trager.
Met 10 a 15 lumen per liter kom je denk ik al een aardig eind, afhankelijk van de planten die je wilt laten groeien natuurlijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Oke, bedankt. De tabel kan ik alleen niet openen, maar de filmpjes zijn ook al handig.

Op dit moment heb ik Limnobium laevigatum, Riccia fluitans, hoornblad, waterpest, Vallisneria spiralis, Echinodorus Bleheri, javavaren, verschillende Cryptocoryne, Lysimachia en Staurogyne sp Bihar in mn aqaurium. De meeste groeien nauwelijks of heel erg langzaam, dus ik kan me voorstellen dat er te weinig licht is. Als ik een extra ledstrip toevoeg, denk je dat ik dan ook vaker plantenvoeding moet geven? Ik geef nu 1x per twee weken 10ml all in one.

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door AquaJantje91 »

Goed dat je de planten opnoemt die je hebt, dat maakt het wat makkelijker.
Je hebt er veel planten tussen zitten die meer licht verlangen dan je nu hebt.
Een aantal soorten kende ik niet, dus ik heb de lichtbehoeften bij een paar plantenwebshops opgezocht en even op een rijtje gezet:

Limnobium laevigatum -> normale tot hoge lichtbehoefte
Riccia fluitans -> normale lichtbehoefte
hoornblad -> normale tot hoge lichtbehoefte
waterpest -> hoge lichtbehoefte
Vallisneria spiralis -> hoge lichtbehoefte
Echinodorus Bleheri -> normale lichtbehoefte
javavaren -> normale lichtbehoefte
Cryptocoryne -> normale lichtbehoefte
Lysimachia -> hoge lichtbehoefte
Staurogyne sp Bihar -> normale tot hoge lichtbehoefte

Mijn gevoel zegt dat je moet rekenen op minimaal 20 lumen per liter om de groei op gang te krijgen, liefst nog meer (30).
Dit moet echter wel kunnen met je budget uiteraard, maar met een extra ledstrip ben je in ieder geval al op weg.
Let er wel op dat licht als een soort gaspedaal voor de plantengroei werkt.
Hoe meer licht je toevoegt, hoe meer plantenvoeding ze gaan verbruiken als de groei eenmaal op gang is.

Of je meer moet toevoegen kan ik zo niet zeggen, welk merk/type gebruik je?
Als de groei op gang komt zou je het op een van de volgende manieren kunnen uitproberen:
  • Meten is weten, dus wekelijks bekijk je wat je planten verbruiken en daar pas je je voeding op aan.
  • Je kunt ook de maximale aanbevolen dosering aanhouden en aan het eind van de week een flinke waterwissel doen om het overschot te compenseren
Heb je eventueel een mogelijkheid om een ledbalkje te hangen in de lichtbalk van de kap?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Oh wauw, ik wist niet dat soorten als waterpest en vallisernia zoveel licht nodig hebben. Volgens mij heb ik toen ik ze kocht, gezocht op makkelijk waterplanten. Maar dat betekend kennelijk niet gelijk dat ze ook met minder licht kunnen leven. Bedankt voor het uitzoeken!

In het begin heb ik de lampen Juwel led day en Juwel led nature gekocht, maar aangezien ik geen co2 wil toevoegen dacht ik dat die de groei weer te veel zouden stimuleren doordat ze erg fel zijn. Daarom heb ik uiteindelijk de ledstrip ophangen. Beide lampen hangen er trouwens nog wel in, maar ik gebruik ze enkel bij het schoonmaken.

Ik gebruik de all in one voeding van Planted box. Ook heb ik een druppeltestkit, dus het testen zou moeten lukken. Ik denk dat ik dan vooral naar de no3 moeten kijken, toch?

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door AquaJantje91 »

Mijn ervaring is dat vallisneria en waterpest ook wel met een "normale" hoeveelheid licht groeien, daarover hoef je je geen zorgen te maken.
Ze hebben echter wel een bepaald minimum nodig, waar je nu denk ik onder zit.
Als ik uit ga van de lampen die je noemt dan kom ik op (2x1610 lm)/ 100 L netto = 32.2 lm / liter uit wat meer dan genoeg zou moeten zijn.
Je drijfplantjes zullen er ook al een deel van het licht verbruiken.
Het lijkt mij het proberen waard.

Mocht je bang zijn dat de planten straks te hard gaan groeien dan kun je experimenteren met het aantal uren licht.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met een uurtje of 8 en in stappen van en aantal weken kun je steeds iets erbij doen.
Merk je dat je planten gebreken krijgen of dat er algen gaan ontstaan doe je een stapje terug.
Op die manier kun je uitproberen wat werkt met de verlichting en de balans vinden tussen licht en voeding.

Voor de voeding zou ik inderdaad kijken naar nitraat, maar ook naar fosfaat.
Aangezien je een aantal nitraatvreters hebt kan het zijn dat het eerder opraakt dan bijvoorbeeld fosfaat, maar dat merk je vanzelf.
Het meten is geen absolute must, maar zelf vind ik het heel handig om het in de gaten te houden en de voeding erop aan te passen.

Extra tip: de echinodorus vindt wat extra voeding bij de wortels (bijv een bolletje of een capsule) fijn om goed te groeien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Dankjewel voor het meedenken. Ik ga het de komende weken gewoon uitproberen.

Kleibolletjes zitten al bij verschillende planten, waaronder de Echinodorus. Dit is ook een van de weinige planten die het opvallend goed doet :)

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door AquaJantje91 »

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten en ik kijk uit naar je bevindingen :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Hoii,

het is al weer een tijdje geleden dat ik dit topic startte, dus even een update.
Uiteindelijk ben ik toch begonnen met een extra ledstrip, aangezien mijn drijfplanten het aan het begeven waren en geen licht zouden tegen houden. Het is nu een maand geleden dat ik die heb toegevoegd en eigenlijk vanaf toen heb ik last van algen gekregen. Blauw/doorzichtig gekleurde draadjes aan de Lysimacha en de oudere blaadjes van de vallisernia, groene alg plekjes op 1 cryptocoryne en op sommige stukken van de ruit kleine bruine haartjes. Sinds gisteren ook groene draadjes op mn filter.
Halverwege afgelopen maand heb ik Salvinia Minima toegevoegd in de hoop dat die misschien de alg tegenhouden, maar tot nu toe helpt dat nog niet echt.

Vandaag dacht ik, dan zal er wel iets mis zijn met mn waardes, dus heb ik alles getest. Maar volgens mij zijn die allemaal goed:
Ph 7.5
Kh 8
Gh 6
Nh3 0 mg/l
No2 0 mg/l
No3 10 mg/l
Po4 1 mg/l
Wel opvallend is dat mijn ph een hele tijd 8 is geweest en de kh 10. Hoe kunnen die opeens omlaag zijn gegaan? In de laatste maand heb ik alleen het licht veranderd, salvinia minima toegevoegd en een dikke luchtslang in het aquarium gehangen om de drijfplanten bij elkaar te houden. Ook geef ik tegenwoordig 1x per week 10 ml all in one plantenvoeding in plaats van 1x per twee weken.

Gelukkig heeft het ook wel positieve effecten, want bij verschillende planten zijn er allemaal nieuwe, mooie blaadjes aan het komen. Daardoor vraag ik me af; zou ik gewoon nog wat meer geduld moeten hebben? Horen die algen misschien bij de overgangsfase van weinig licht naar iets meer?

Ik ben benieuwd hoe jij of iemand anders er over denkt.

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door amber98 »

Heel simpel antwoord, je hebt te veel licht…

Draadalg komt meestal voor wanneer het aantal lichturen te veel is, dus te lang licht.

De haartjes die je beschrijft is hoogstwaarschijnlijk beginnende baardalg die goed groeit wanneer er te weinig CO2 aanwezig is tegenover de lichtsterkte of wanneer de CO2 teveel schommelt.

Bij de alg die je blauw noemt opletten of het geen blauw alg is, dit ruik je ook, want dan heeft het niks te maken met het licht. Hele vervelende en schadelijke soort.

Overige groene algen komen vaak door veel blauw licht, wat voor strip heb je erin hangen? Welke kleur? En welk andere licht heb je eventueel nog erbij aanstaan?

Drijfplanten die het begeven, heeft normaal niks met het licht te maken, ze gaan wel vaak kapot door condens of te weinig nitraat. Ph kan beïnvloed worden door hout of CO2 bijv.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Op dit moment heb ik twee rgb aquarium ledstrips ophangen. Beide zijn 6 lumen per liter. De kleur staat op wit en het viel me zojuist op dat de kleur blauw dan wel heel erg overheerst op de ledstrip. Zou het misschien kunnen helpen als ik hem meer richting geel/oranje zet?

Mn verlichting staat ongeveer 10 uur aan. Het is misschien wat lang, maar is dat ook niet nodig als de lampen samen maar 12 lumen per liter afgegeven? Of is dat een verkeerde theorie?

Gebruikersavatar

AquaJantje91
0-200
0-200
Berichten: 97
Lid geworden op: 10 jul 2021 14:59
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door AquaJantje91 »

Het duurt meestal wel even voordat planten zich aangepast hebben, althans dat is mijn ervaring.
Sommige soorten kunnen dat sneller dan andere soorten.
Ik zou idd beginnen met het aantal uur licht verminderen, bijvoorbeeld naar een uur of 8.
Ondertussen kun je kijken of het beter gaat.
Blaadjes waar alg op zit kun je evt wegknippen.

Het zou kunnen dat de samenstelling van het licht niet goed is en dat de planten daardoor nog niet optimaal groeien.
Vaak is het zo dat algen goed groeien als de planten dat (nog) niet doen.
Met het instellen van het licht kan ik je helaas niet helpen, ik heb geen ervaring met led strips als aquariumverlichting.

Die blauwe alg moet je idd goed in de gaten houden en zoveel mogelijk weghalen.
Als het echte blauwalg is dan moet je op tijd ingrijpen om erger te voorkomen.
Ververs je ook regelmatig een deel van het water?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Oke, dan zal ik in ieder geval het licht gaan verminderen, de blaadjes met algen weg knippen en natuurlijk de blauwe alg goed in de gaten houden.

Ik ververs altijd 1x per maand 20% en bijna elke week vul ik het verdampte water aan. Het verdampen gaat bij mij wat sneller, doordat ik mn aquarium aan de bovenkant open laat.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door amber98 »

Aangezien je nu meer richting een CO2 aquArium gaat qua licht en voeding, denk ik dat je best wekelijks kan verversen.

Liever inderdaad even het licht op 8 uur en inderdaad minder blauw licht. Gezien de planten die je hebt kun je het beste meer geel toevoegen, non CO2 is normaal meer rood, maar dat werkt alleen met Weinig lichtbehoevende planten

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RFrerejean
0-200
0-200
Berichten: 102
Lid geworden op: 28 feb 2020 12:29
Locatie: Druten

Re: Hoeveel lumen is te weinig?

Bericht door RFrerejean »

Wacht, ga ik in de richting van een co2 aquarium? Ik dacht dat 12 lumen per liter nogsteeds flink weinig was voor planten. Is dat niet zo? En op de verpakking van de all in one voeding staat dat 1x per week 10 ml juist voor weinig licht en geen co2 is. Als dit alles niet zo is moet je het zeggen hoor, want ik kan echt geen co2 gaan toevoegen. Dus dan moet er iets veranderen.

Het licht staat ondertussen op een meer geel/oranje kleur en ik heb een timer gezet van 14:30 - 22:00. Hebben de vissen trouwens geen last van maar 7,5 uur licht?

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”