Natuur nabootsen met LED licht

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door amber98 »

Hoi hoi,

Voor een nieuw project wat niet met aquarium maar met terrarium te maken heeft, heb ik toch jullie hulp op (aquarium)verlichting nodig. Ik ben niet zo handig met verlichting, maar wil eigenlijk toch wel speciale led verlichting gaan gebruiken in een terrarium. Ik wil dan graag een strip die je gemakkelijk in kan stellen (Beetje Jip en Janneke niveau haha) zodat het licht langzaam opstart met zonsopgang, misschien soms wat donkerder word (wolken) een zonsondergang en maanlicht die na een paar uur helemaal uit gaat (het maanlicht is erg van belang omdat ik mogelijk voor een nachtactieve soort ga) Aangezien de strip goed tegen vocht moet kunnen en er in de terrariumbranche niet zo veel gebruik van word gemaakt, denk ik dat jullie me veel beter op weg kunnen helpen :) het lijkt me mooi als er de optie is dat er wolken overvliegen op ingestelde tijden, aangezien ik dat kan combineren met de sproei installatie. Het hoeft zeker niet super goedkoop te zijn, voornamelijk makkelijk in gebruik. Iemand die een goed merk of model weet?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door Muppet1987 »

Wauw Amber, je gaat dus toch weer met iets starten? Ook al zijn het geen visjes? Leuk hoor! Ik kan je verder niet helpen helaas....

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door Tim »

He Amber! Leuk een nieuw project! Wat zijn de afmetingen van de bak?

Bij LEDstrips is het belangrijk dat je de waterdichte variant gebruikt "duuh" deze kan het beste bevestigen in een aluminium U profiel. Dit zorgt voor betere koeling waardoor de LEDstrips langer mee gaan. Ook kan je ze hierdoor makkelijk op je aquarium leggen of bevestigen.

Het beste kan je voor 24volt LEDs nemen en zou voor meerdere strips gaan 3000k, 6500k, 1000k en RGB. Deze kan je aansluiten op een tc420 lichtcomputer en hiermee kan je zelf je eigen simulaties op maken met behulp van een pc of laptop.

Er zijn complete sets beschikbaar zoals van de ledstrip koning alleen hier zit nog geen aluminium profiel bij.

Er is nog steeds maar zeer weinig betaalbare complete volledig instelbare led armaturen verkrijgbaar in de hobby.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door amber98 »

De maat van het terrarium is nog niet besloten, omdat ik er nog niet 100% zeker van ben voor welk dier ik uiteindelijk ga. Ongeacht het dier wil ik wel de natuur zoveel mogelijk simuleren. Het project zal niet van de ene op de andere dag worden bepaald en ik begin bij, voor mij het belangrijkste onderdeel en dat is het natuurlijke licht simuleren. Het terrarium zal minimaal 80cm worden. Bedankt al voor de tips zover, daar kom ik al wat mee verder.

Gebruikersavatar

Mitchel
1000+
1000+
Berichten: 2731
Lid geworden op: 26 jan 2011 18:37
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door Mitchel »

Volgens mij heeft Juwel daar iets voor. Is echter niet goedkoop...
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Natuur nabootsen met LED licht

Bericht door amber98 »

Werken de controllers van juwel niet alleen met de juwel lampen? (Helialux of led balken) aangezien ik dus niet ga werken met een aquarium, maar met een terrarium. Als die controllers wel bruikbaar zijn op led strips, hoor ik het graag, want dan zijn ze zeker een optie.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”