Kun je ook te kort belichten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Kun je ook te kort belichten?

Bericht door Ilse »

Ik zit nu aan het eind van de eerste week van de opstart van mijn nieuwe aquarium en ik vroeg me af of je ook te kort kunt belichten. Ik ben namelijk begonnen met 5 uur licht per dag, wat ik per week met een half uur wil opschroeven. Ik wil het rustig opbouwen om algen te voorkomen, maar is 5 uur eigenlijk wel genoeg voor de planten? Kan ik op deze manier geen achterstand oplopen oid? Ik wilde na 3 weken de eerste 3 visjes toevoegen. Op dat moment zou ik zitten op 6,5 uur licht per dag. Of is een uur per week opschroeven ook goed?

Ik heb redelijk wat planten; een echinodorus bleheri, een hele strook vallisneria, een beetje belgisch groen, 2x javavaren, 4x anubias, 2 crypto's, wat voorgrondplantjes, een lotus en wat drijfplanten, die overigens nog wel flink moeten groeien voor het oppervlak bedekt is. Er zit (zo lang de drijvers nog niet alles beslaan) een flinke bak licht boven (juwel led) en ik voeg maximaal AIO voeding toe samen met easycarbo.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Kun je ook te kort belichten?

Bericht door Muppet1987 »

Ik ben zelf met 6 uur licht per dag begonnen en dat schroefde ik met een uur per week op, tot maximaal 8 uur. Als je bang bent voor algen, kan je óf een deel vd verlichting afschermen met aluminiumfolie, óf je voegt tijdelijk een behoorlijke hoeveelheid waterpest toe. Deze groeien hard en halen dezelfde voedingsstoffen uit het water als algen. Als je traaggroeiende planten hebt, zijn de algen je voor en zal je het licht moeten dimmen. De meeste vissen vinden wat gedimd licht trouwens prettiger. Plus: hun kleuren zullen beter uitkomen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Kun je ook te kort belichten?

Bericht door Ilse »

Ja I know, daarom wil ik het hele oppervlak uiteindelijk ook begroeid hebben, of zo veel mogelijk. Het belgisch groen zie ik nu wel echt groeien. Ik heb trouwens ook een flinke pluk hoornblad drijven, die hopelijk goed zijn werk zal doen en 3 takjes Limnophilla sessiliflora. Vandaag komen er nog meer drijvers binnen, dus hopelijk heb ik dan genoeg aan dimming en snelgroeiers om de algen voor te zijn. Of zou je nòg meer snelgroeiers toevoegen?

Met die tijdsduur ben ik vooral benieuwd of het nou ook schadelijk kan zijn om met slechts 5 uur te beginnen. Ik heb uitgerekend dat ik met een verhoging van een half uur per week, na 8 weken draaien op 9 uur verlichting zit. De vorige keer begon ik ook met 6 uur en verhoogde met een uur per week. Ik heb enorme algenproblemen gehad en dacht, waarom niet wat rustiger aan beginnen dit keer. Vandaar. :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kun je ook te kort belichten?

Bericht door amber98 »

Bij mijn weten zouden planten minimaal 8 uur per dag nodig hebben om optimaal van de voedingstoffen gebruik te kunnen maken. Maximaal 12, laat je de verlichting langer aan staan, dan voer je alleen nog de algen. Ook is het vaak zo dat planten niet goed tegen verandering kunnen En algen wel. Met 1 uur per week omhoog gaan, ben je waarschijnlijk te snel gegaan of je had in 1x naar de gewenste uren moeten gaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Kun je ook te kort belichten?

Bericht door Ilse »

amber98 schreef: 18 sep 2019 10:39 Bij mijn weten zouden planten minimaal 8 uur per dag nodig hebben om optimaal van de voedingstoffen gebruik te kunnen maken. Maximaal 12, laat je de verlichting langer aan staan, dan voer je alleen nog de algen. Ook is het vaak zo dat planten niet goed tegen verandering kunnen En algen wel. Met 1 uur per week omhoog gaan, ben je waarschijnlijk te snel gegaan of je had in 1x naar de gewenste uren moeten gaan.
Oke.. dus een half uur per week opschroeven is goed, maar beginnen met 5 uur is dan dus toch niet zo goed misschien. Ik dacht dat het met het opnemen van die voedingsstoffen in de opstart iets anders verloopt, omdat de planten eerst nog moeten wennen en aanslaan, voordat ze überhaupt de voedingsstoffen goed op kunnen gaan nemen.

Wat kan ik nu het beste doen? Het houden bij een half uur opschroeven per week, of nu in 1x naar 6 uur en het daarna bij een half uur per week houden? Of nog iets anders?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Kun je ook te kort belichten?

Bericht door amber98 »

Ik zou het nu zo langzaam mogelijk doen

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”