Welke verlichting hang ik boven het water?

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Alrik »

Dan komt het vast wel goed.. Heb de bestelling inmiddels geplaatst en het is de Arcadia Freshwater geworden.

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Rody »

OH NEE, niet die lamp! :D
Ga je geen spijt van krijgen hoor.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door n.oldenzeel »

Weet je, ik moet af en toe wel eens lachen om de licht en lichtkleur theorieen voor een hobby aquarium of hobby planten (in principe niet onjuist maar de invloed is uiterst marginaal).

Ik kan dan ook dit artikel van de discuskwekers punt nl, ten zeerste aanraden. Begin met de samenvatting.
Overigens wordt eea beaamd door professionele kwekers en onderzoekers.
Laten we ons niet gek laten maken ( en dus op kosten ) door de aquarium lampen handel .

http://www.discuskweker.nl/Licht.htm

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Een fraai stukje tekst, en zeker de moeite waard om te lezen.

Toch wil ik een kanttekening plaatsen,

Of de grote hoeveelheid blauw een aandeel heeft in de algvorming is met dit verhaal niet helemaal van tafel, er is weliswaar uitgelegd dat het voor planten niet uit maakt welk licht ze krijgen, maar voor algen is het misschien anders?

Ik heb in diverse felverlichte aquaria meer algen gezien dan bij de ´840/830´ verlichting. Komt dat doordat er in beginnersaquaria van die verschikkelijke felle lampen zitten, die nadat er ervaring wordt opgedaan toch maar worden verwisseld voor minder felle lampen? Ik ben niet 100% overtuigd, ook omdat het verhaal in het begin van dit onderwerp onderbouwd wordt door andere wetenschappers... we zoeken verder
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

dit is ook interessant:

http://www.glascompany.nl/user_files/fi ... tgewas.pdf

Het is duidelijk dat de plantengroei het beste (in termen van plantvorm, dus zowel goede hoogte als breedte) kan plaatsvinden bij normale daglicht lampen, dus een combinatie van 840 of 830.

Uiteindelijk komen de verhalen / theorieen / wetenschap bij elkaar op een punt: laat je niet verleiden tot de aanschaf van peperdure speciale plantenlampen. In normale TL buizen zit een gebalanceerd spectrum waardoor alle plantprocessen plaats kunnen vinden. Alleen blauw of alleen rood is niet aan te raden.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

En deze is ook leuk:

http://www.kennislink.nl/publicaties/na ... -biodiesel

Wat is de favoriete lichtkleur (ofwel golflengte) voor algen?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Kees »

Interessant leesvoer.
Maar met de ervaringen die ik zelf heb opgedaan de laatste paar jaren, houd ik het maar op de lampen van Arcadia.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door n.oldenzeel »

Patman schreef:Een fraai stukje tekst, en zeker de moeite waard om te lezen.

Toch wil ik een kanttekening plaatsen,

Of de grote hoeveelheid blauw een aandeel heeft in de algvorming is met dit verhaal niet helemaal van tafel, er is weliswaar uitgelegd dat het voor planten niet uit maakt welk licht ze krijgen, maar voor algen is het misschien anders?

Ik heb in diverse felverlichte aquaria meer algen gezien dan bij de ´840/830´ verlichting. Komt dat doordat er in beginnersaquaria van die verschikkelijke felle lampen zitten, die nadat er ervaring wordt opgedaan toch maar worden verwisseld voor minder felle lampen? Ik ben niet 100% overtuigd, ook omdat het verhaal in het begin van dit onderwerp onderbouwd wordt door andere wetenschappers... we zoeken verder

Klopt, voor algen maakt het wel uit, die zijn kleurspectrum gevoeliger. Maar het leuke is dat nu de verlichtingsboeren ons op die manier lampen aanpraten...kijk zie algengroei.....terwijl we eigenlijk plantengroei willen, en dan zijn het algen die beter groeien op een soort licht die in een aquarium niet voorkomen, dus de algeneters hebben er ook nog ns niets aan, of de mensen die mooie be-algde wanden etc willen.

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door n.oldenzeel »

Patman schreef:dit is ook interessant:

http://www.glascompany.nl/user_files/fi ... tgewas.pdf

Het is duidelijk dat de plantengroei het beste (in termen van plantvorm, dus zowel goede hoogte als breedte) kan plaatsvinden bij normale daglicht lampen, dus een combinatie van 840 of 830.

Uiteindelijk komen de verhalen / theorieen / wetenschap bij elkaar op een punt: laat je niet verleiden tot de aanschaf van peperdure speciale plantenlampen. In normale TL buizen zit een gebalanceerd spectrum waardoor alle plantprocessen plaats kunnen vinden. Alleen blauw of alleen rood is niet aan te raden.
Absoluut, maar naast normale TL buizen, dus ook Halogeen of LED.
Ik lees het als licht is licht voor een plant.(met een marginaal verschil van een paar procent ok, maar ik ben geen plantenboer dier er van moet leven)
Intensiteit en tijdstip is veel relevanter bij gelijkblijvend voedingsaanbod. De plant past zn fotosynthese aan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Shit, dachten wij wee heer en meester te kunnen zijn over tenminste de planten.. mooi niet.. :mrgreen:
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

n.oldenzeel
600-800
600-800
Berichten: 775
Lid geworden op: 19 jul 2011 14:01

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door n.oldenzeel »

Patman schreef:Shit, dachten wij wee heer en meester te kunnen zijn over tenminste de planten.. mooi niet.. :mrgreen:
haha , wees blij dat ze net als de vissen niets zeggen.....maar we zijn in ieder geval met deze kennis wel meer baas over de eigen portemonnee en kunnen lampen kopen instaleren op andere gronden (cosmetisch, energie, warmte, ruimte, budget etc) dan ...o o o o ik moet dit of dat duurs ivm de plantjes......

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door peterdenhaag53 »

Helemaal mee eens, Niels.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Kevin »

Ik mis een beetje in dit verhaal wat voor aandeel planten voeding erin heeft, als dit in hoge of mindere mate aanwezig is.

Ben het wel met je eens hoor dat je het prima af kunt met Philips lampen ipv de duurdere aquarium lampen, doe het al jaren op die manier.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Bertus
1000+
1000+
Berichten: 4898
Lid geworden op: 29 jan 2012 13:45
Locatie: Lopik

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Bertus »

Het is misschien al een oud topic maar ik lees dat Juwel alleen de T5 lampen maakt, inmiddels zitten er bij mij 2 andere T5 lampen in van JBL. Het zijn de Solar ultra tropic en color.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Gebruikersavatar

Alrik
1000+
1000+
Berichten: 1042
Lid geworden op: 02 dec 2010 16:54
Locatie: Groningen

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Alrik »

Met de opmerking licht is licht kan ik het dus totaal niet eens zijn.
Elke golflengte heeft op een andere manier effect op de plant.
Mensen die hier anders over denken nodig ik uit een plantenkweek te beginnen onder uitsluitend groen licht of een testopstelling te maken met 1 blauwe en 1 rode led met in het midden een plant (welke kant groeit ie op?)
Ook is de rode lotus een erg mooi voorbeeld welke onder verschillende lampen verschillend groeit.

Daarentegen kan gesteld worden dat de meeste TL-buizen prima aan het spectrum voldoen.
Deze werken over het algemeen via het tri-band principe wat betekent dat deze pieken op 3 bepaalde delen van het spectrum. Waar deze pieken liggen bepaald uiteindelijk de kleur van de lamp.
Afbeelding
Wanneer gekeken wordt naar de pieken van de reguliere TL-buizen kan men veronderstellen dat deze in zekere mate overéén komen met de duurdere TL-buizen van bijvoorbeeld Arcadia.

De witte led weet dit spectrum ook te behalen, wit licht is immers een combinatie van rood, geel en blauw licht.
Afbeelding
Plaatje is van een 6500K led. De ervaring met witte leds is echter dat de planten beter groeien wanneer de lichtbron wordt aangevuld met blauwe en eventueel zelfs rode leds.

Mijn eigen conclussie:
Planten zullen, mits aan de lichtintensiteit wordt voldaan groeien onder vrijwel alle soorten lampen.
Wanneer men echter de plant voorziet van een afgestemd spectrum zal deze meer volgens zijn genetische bepalingen gaan groeien (Fotomorfogenese). Denk hierbij aan de vorm en kleur van de plant die beter tot uiting komen.
De meeste TL-buizen komen hier wel aan, mensen die led gaan gebruiken wil ik wel aanraden nog eens goed naar het spectrum te kijken om een mooiere plantengroei te garanderen (of wachten op de ontwikkelingen).
Hier wordt goed uitgelegd wat de verschillende golflengtes voor invloed hebben op planten. Ga in het aquarium echter niet op of onder de 400nm zitten daar dit algen stimuleert.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”