Welke verlichting hang ik boven het water?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Uit het boek van Jutta Etscheidt, Zoetwater Aquarium (zie 'Literatuur') heb ik het volgende plaatje:

Afbeelding

Waarin: De streepjeslijn de ideale curve is voor planten, de bolletjeslijn is de ideale curve voor algen.

Lampen van het type "Gro-Lux" zijn gebaseerd op de bolletjeslijn, maar worden verkocht als zijnde de beste lamp voor planten.

Planten hebben een aantal basisbehoeften, waaronder;

Voedingstoffen zoals mineralen sporenelementen (micro en macronutrienten)
Het juiste licht (hoeveelheid en golflengten)
CO2 of een andere koolstofbron (easycarbo bijvoorbeeld)

Alles moet hierbij kloppen natuurlijk.

Het juiste licht wordt nogal eens verschillend over gedacht. Vaak koopt men een plantje, wat er prima uitziet in de winkel. Men plaatst dit in een aquarium met totaal verschillende parameters.. Vaak wordt hierbij de factor "verlichting" over het hoofd gezien. En hoewel de voedingsstoffen en de CO2 hoeveelheid toerijkend is sterven sommige delen van de plant toch af... Doordat de aangeboden golflengten van het licht niet overeenkomen met wat ze gewend zijn. Een plant past zich aan aan het aangeboden licht. Als hij gewend is om rood licht te benutten (wat gewoon is in de winkel) en hij krijgt ineens overwegend blauw licht, dan kan dat tot problemen leiden. De delen die niet afsterven, maar gewennen aan het blauwe licht zullen hetzelfde krijgen als ineens de lichtbron veranderd van blauw naar overwegend rood....


Lampen van het type Gro-lux en zo zijn buiten dat ze peperduur zijn ook niet per definitie goed voor plantengroei.
Ik ben van mening dat de lampen met een hoog aandeel blauw, en dat is Gro-lux, maar ook een 10000 Kelvin lamp, niet zozeer bijdragen aan een betere plantengroei, maar aan een goeie alggroei. (En natuurlijk heb je voor algengroei niet alleen blauw licht nodig, dan moet er ook iets mis zijn met de waterwaarden.. niet vergeten..)

Ik koop dus TL lampen van Philips, van het type Master Super 80. Deze lampen hebben een mooie kleurweergave (80 Ra) en de juiste kleurtemperatuur voor plantjes, 830 (3000 kelvin, warmwit) en de 840 (4000 kelvin wit tot daglicht).

Het bijkomende voordeel is ook dat deze lampen gedurende het eerst gebruiksjaar 10% van hun intensiteit verliezen, maar vervolgens op 90% van hun intensiteit blijven totdat ze de geest geven. In tegenstelling tot Arcadia en Sylvania lampen die duur zijn, en na 2 jaar echt vervangen moeten worden.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Dante »

maar hoe zit het dan met de lampen T5 van juwel?

ik heb keuze uit de Nature 4100K Daylight 9000 K en Colour 6800 K

volgens mij doe ik dan het beste eraan om voor Colour en Nature te gaan. maar begrijp het nog steeds niet helemaal met die lampen allemaal

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Hoe hoger de kleurtemperatuur in Kelvin, hoe blauwer het licht is. 9000K is aardig blauw. Ik zou in dat geval voor Nature en Colour gaan. Deze zouden bij philips iets van 840 en 865 heten. Maar twee van 4000K (840) zou ook kunnen. Maar dat geeft weinig dieptewerking..

Maar dat je voor het blok staat met die T5 van juwel dat is zeker. Voor Malawi zou ik juist die 9000 vooraan hange, komen ze mooi op kleur. Die bak moet toch minimaal wekelijks ververst worden, en alg krijg je toch wel...

Voor een plantenbak dus 2x 4100, of 1x 4100 + 1x 6800.

Maar dat is mijn mening natuurlijk, geen wet.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Rico »

Ik heb nu T5 lampen besteld en als het goed is zijn it de 840 of de 830. Dus er bestaan wel T5 lampen met de juiste kleuren. :)
gr, Rico

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Dante »

Dat klopt, ze bestaan in de juiste kleur, maar niet in de juiste lengte.
Juwel heeft er een lengte van een t8 in gehangen. Maar die lengte kan je als t5 zelf niet bestellen.

Gebruikersavatar

Rico
400-600
400-600
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 okt 2007 22:48
Locatie: Melick

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Rico »

Ow op die nmanier.... wat een fl*kkers zijn dat. :evil:
gr, Rico

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Of slim.... Hahaha...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Dante »

Het heeft er denkik puur meet te maken, dat je een optimalere lichtbron hebt. Als je kijkt naar de rio 180 bijvoorbeeld. Hier wouden ze t5 in hebben vanwege de veel betere lichtopbrengst, want t5 is gewoon beter dan t8. alleen t5 zou net te lang worden voor de bak, dus een kleinere lamp. Maar als ze de standaardmaat zouden nemen die erin past, dan zou je toch aan iedere kant weer 2,5 cm te kort aan tl buis krijgen. Toch zonde dat de 2 zijkanten van je bak dan niet belicht zouden worden. vandaar de afwijkende maat van juwel denk ik. Persoonlijk denkik niet dat het ermee te maken heeft gehad dat ze een eigen maat per se wouden. Anders hadden ze dit waarschijnlijk al eerder gedaan, en mogelijk ook beter aangepakt.
Maar wie weet heb ik het toch bij het verkeerde eind.

Gebruikersavatar

Peter
0-200
0-200
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 okt 2007 10:07
Locatie: Berlaar (België)

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Peter »

ik heb in mijn rio 125 een phillips 830 18watt geel van kleur en achteraan een phillips 840 18watt blauwe kleur en kosten 3 euro per stuk :!:
Ik heb niks last van alg :!:
Ik gebruik ook zelf gemaakte co² en elke dag de juiste hoeveelheid planten voeding
Over de planten groei ben ik best tevreden op foto 1 zie je mijn nieuwe beplanting in de ganse bak en op foto 2 is het een weekje later !
over de co² zal ik nog wel een topic starten bij planten voeding

Groeten Peter

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Dante schreef:Het heeft er denkik puur meet te maken, dat je een optimalere lichtbron hebt. Als je kijkt naar de rio 180 bijvoorbeeld. Hier wouden ze t5 in hebben vanwege de veel betere lichtopbrengst, want t5 is gewoon beter dan t8. alleen t5 zou net te lang worden voor de bak, dus een kleinere lamp. Maar als ze de standaardmaat zouden nemen die erin past, dan zou je toch aan iedere kant weer 2,5 cm te kort aan tl buis krijgen. Toch zonde dat de 2 zijkanten van je bak dan niet belicht zouden worden. vandaar de afwijkende maat van juwel denk ik. Persoonlijk denkik niet dat het ermee te maken heeft gehad dat ze een eigen maat per se wouden. Anders hadden ze dit waarschijnlijk al eerder gedaan, en mogelijk ook beter aangepakt.
Maar wie weet heb ik het toch bij het verkeerde eind.

Juwel heeft altijd bij dezelfde bakken met T8 verlichting voor maten gekozen die ook door andere fabrikanten (sylvania, Philips enz) gefabriceerd werden. Weliswaar niet in maten die bij de Gamma of Praxis te koop zijn, maar toch nog redelijk aan te komen. Met T5 hebben ze echt een eigen maatvoering genomen, zodat vooralsnog alleen juwel lampen erin passen. De vlieger dat ze het met de beste bedoelingen zo hebben gedaan gaat dus niet op (maar ook voor mij blijft het gissen...)
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Dante »

ja maar dat heeft dus met de lengte van de bak te maken, waar volgens mij per se een T5 in moest. met de gangbare maten (die philips maakt) zou je dus net te lange buizen hebben voor je bak. zou je dan 1 maatje kleiner kiezen, dan zou je dus voor het mooie te korte buizen hebben om de bak optimaal te laten beschijnen.
ook zou dan het voordeel van de lichtopbrengst van t5 ten opzichte van t8 nihil zijn.

persoonlijk vermoed ik dat dit meer de gedachtengang van juwel erachter is geweest. Per se t5 erin willen hebben, maar wel de maximaal haalbare lengte aan buis er ook in willen passen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Patman
1000+
1000+
Berichten: 1044
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:39
Locatie: De Parel van het Zuiden

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Patman »

Tsja, Philips heeft maten van 89 cm en 114cm... De een is te kort voor de rio240, en de ander is te lang. Daar heb je gelijk in.

Philips en andere merken hebben in T8 wel buizen die passen (104cm)..

Maar ik denk dat juwel het niet erg vind dat ze de enige leverancier zijn, de schoorsteen moet immers roken :D
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar

Dante
800-1000
800-1000
Berichten: 834
Lid geworden op: 22 okt 2007 10:54

Re: Welke verlichting hang ik boven het water?

Bericht door Dante »

heheh idd. waarschijnlijk was dat nog eens mooi meegenomen. ;)

Gebruikersavatar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 8484
Lid geworden op: 27 okt 2007 23:50
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Bericht door Kees »

Leuk en leerzaam stukje.
Valt me trouwens op dat wat ik weet, de dennerle planten lamp dus inderdaad wel die mooie curve volgt.
Toch had ik daar meer algen groei door en het geliger licht vond ik niet mooi.
Dit kan dus te maken hebben met waar ze onder gekweekt zijn. Zal mijn planten boer eens mailen met de vraag welke lampen zijn gebruiken. Misschien ook wel interessant.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gebruikersavatar

Anonymous

Bericht door Anonymous »

De bolletjes lijn klopt dus niet, die suggereert dat in een grolux helemaal geen rood zit. Terwijl je voor wit licht een evenredig deel blauw rood en groen nodig hebt krijgt de grolux dus zijn roze kleur door blauw en rood te mengen.

(ik haat deze theorie, ben ook niet zo goed in het uitleggen, doe mij de praktijk maar)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”