LED of TL?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

Hoi mensen!
Wij hopen volgend jaar een aquarium aan te schaffen: een Juwel RIO 180. Nieuw zijn ze alleen nog maar met LED verlichting te krijgen. Ik betaal dan €210,-, incl. LEDverlichting, pompfilter en verwarming (is dit schappelijk?).

Mijn vraag is: hoeveel bespaar je eigenlijk met die LED verlichting? Want stel dat wij een Juwel via Marktplaats kunnen krijgen voor een prikkie. Deze zijn allemaal nog met TL verlichting. Levert LED zoveel meer op dat dat makkelijk uit kan? TL moet je tenslotte regelmatig nog vervangen.

En hoe zit het met de lichtopbrengst van LED? Is het beter voor de plantjes dan TL?

Ik hoor graag over jullie ervaringen!

Groetjes,
Annelies

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: LED of TL?

Bericht door amber98 »

LED zou goedkoper zijn in verbruik. Hoeveel dit pre iets is, durf ik je niet te zeggen. Hoeveel lichtopbrengst je nodig hebt, is afhankelijk van de planten en de voeding (wel/Geen CO2) bij de teveel licht en te weinig voeding, krijg je algen. Verder hoef je TL niet zo vaak te vervangen als gezegd word. Ik heb eigenlijk altijd pas de lampen vervangen als ze minder goed aan gingen (knipperen bij opstart) dit duurt wel een aantal jaar ipv elke jaar vervangen.

Ikzelf heb de juwel rio 300 met TL maar ben niet tevreden over bijv de verlichting, het filter en de dikte van het glas. Maar achteraf ook niet over de bakmaten en kap, de hoogte van de kast etc. Voor mij word de volgende bak een die ik laat maken bij een aquariumbouwer. Misschien is dat voor jou ook interessant om eens naar te kijken?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

Hebben wij ook aan gedacht, maar een losse kap schijnt heel prijzig te zijn...waar ben je precies niet tevreden over? Kast hoeven we niet. Hij komt op het dressoir te staan. Onze bak is natuurlijk behoorlijk kleiner dan die van jou...😳 Misschien ervaren wij minder 'problemen'?

Ik heb even navraag gedaan: een aquarium laten bouwen is veel duurder, omdat je dingen als pomp enz. er los bij moet kopen. Laten bouwen is alleen interessant als je afwijkende maten hebt. Of je moet alles zelf doen, maar daar hebben we niet zoveel zin in...

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: LED of TL?

Bericht door amber98 »

Het filter is niet sterk genoeg, ik heb een andere pomp erin moeten plaatsen en dit heeft heel wat problemen opgelost. Het liefste ging ik over op een buitenfilter maaaaarr dan vervalt alle garantie. Dit is trouwens ook belangrijk voor jullie, want wanneer je niet de originele kast van juwel gebruikt, vervallen ook bepaalde onderdelen van de garantie.

De dikte van het glas zal bij jullie minder problemen geven, die van mij buigt wat door aangezien de minimale dikte is gebruikt. Ik heb in de kap 4 TL lampen maar gebruik er maar 2 en zelfs dit is teveel om mijn aquarium zonder CO2 algenvrij te houden. Echter is het niet mogelijk om 1 lamp te laten branden. Bovendien zat er alleen daylight in, (voornamelijk wit met veel blauw) dit is een veel te fletse kleur voor het oog en heb ik dus een van de 2 lampen vervangen door een nature lamp. (Meer geel groen). Wat de kap betreft, het sluit niet goed af en ik zie dus altijd een lichtstreepje tegen het plafond en aan de zijkant. Bij mij zijn ook de steunbalken onvoldoende gekit waardoor deze volgens mij binnenkort loslaten. (Bak is 2 jaar)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

Klinkt alsof je hartstikke veel pech hebt met je bak!! 😳 Nou ja, in de nieuwe bak zit dus geen TL meer. Heb verder nog geen ervaring met LED erboven. Ik vraag me vooral af wat voor licht het geeft en hoe het met de plantengroei zit.

Wij hadden vroeger ook veel algproblemen. Bij Hornbach raadden ze ons aan de verlichting overdag 2 uurtjes uit te zetten, zodat het alg elke keer opnieuw moest opstarten. Dat was hét wondermiddel. Ons probleem was opgelost.

Qua TL hadden we zelf een blauwe kleur gekocht. Deze gaf geen blauw licht af, maar de kleuren vd vissen waren heel intens. Ik weet dus niet hoe dat met LED zit.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: LED of TL?

Bericht door amber98 »

Ik weet niet welke kleur LED erbij zit, als dit enkel wit is krijg je hetzelfde effect als witte TL en zul je dus voor andere kleur dit ook moeten aanpassen. Is het echter een regelbare RGB balk, dan kun je het zelf in stellen (dit ben ik van plan in een nieuwe bak)

De 2 uurtjes verlichting uitzetten helpt bij mij niet, dan stoppen mijn planten met groeien doordat die ook te weinig lichturen krijgen. Momenteel gaat het de betere kant op, na 2 jaar strijd met heel wat verschillende soorten algen en bijna elke denkbare ziekte/parasiet/bacterie etc geweest. Dus ja ik heb met deze bak veel problemen gehad en veel geld uit moeten geven. Bij mijn andere bak had ik nooit problemen, helaas heb ik deze moeten verkopen en de nano die als vervanging is gekomen, begint al hetzelfde als de rio 300 met problemen..

Gebruikersavatar

RoyVanK
0-200
0-200
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 sep 2017 00:18
Locatie: Den Haag

Re: LED of TL?

Bericht door RoyVanK »

Voor mij is het heel simpel. LED is mooier dan TL en een héél klein beetje zuiniger.
LED lampen gaan langer mee dan TL, de kosten zullen over een aantal jaar elkaar niet veel ontlopen.

De Juwel Aquaria zijn een scherp geprijsde bundel. Niks is slecht, niks is super... Wil je veel vissen houden, voeg dan nog een buitenfilter toe.

Een mooi aquarium voor weinig, wie wil dat nou niet. Een mooi 2e hands model... ja doen. Zelf zou ik voor een nieuw aquarium kiezen omdat het dan helemaal zonder krassen is. Met een 2e hands moet je op zo veel dingen letten; leeftijd, recent nog gebruik (uitdrogen rubbers), krassen, kwaliteit van de elektrische onderdelen etc.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: LED of TL?

Bericht door Erik1974 »

Ik heb ook even naar de Juwel led gekeken. Het zijn witte en blauwe leds, niet in kleur in te stellen. Je kan er wel een controller bij kopen die je licht langzaam aan en uit laat gaan en ook nachtverlichting in kan stellen. Het verbruik is de helft t.o.v. TL. Als ik de mijn zou vervangen kost me dat dus 4 jaar om de lichtbalk terug te verdienen, die balk kost los bijna 200 euro terwijl een complete Rio 240 LED 280 euro kost! Als de lichtbalk er al bij zit ben je dus goedkoper uit, de meningen die ik kan vinden over de Juwel Led's lopen wel aardig uiteen. De 1 vind het prachtig de ander is absoluut niet tevreden, dus doe vooral eerst zelf ook even onderzoek voordat je tot aanschaf overgaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

We gaan es naar de Hornbach. Daar hebben ze vaak wel bakken 'aan' staan. Het verbruik is inderdaad aanzienlijk minder dan een TL. De vraag is, als ik de LED verlichting niet mooi vind, wat ik dan moet. Nieuwe bakken hebben geen TL meer. Dan toch tweedehands, maar wat Roy ook zei: je moet dan op veel dingen letten. En krassen vind ik echt zonde.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: LED of TL?

Bericht door Erik1974 »

2e hands zal een lange zoektocht worden, maar af en toe staan er wel echt hele mooie te koop. Je kan dan ook naar andere merken gaan kijken.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: LED of TL?

Bericht door Erik1974 »

Ik zie trouwens dat ik het over de Helialux had, ik weet niet of die standaard in de Juwel bakken geleverd wordt. Kan ook wel eens LED buizen zijn, en daar weet ik de kleuren niet van....

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

Afbeelding

Dit is een MultiLux LED verlichtingssysteem. Zegt mij geen bal, maar dit vond ik op de officiële website van Juwel.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: LED of TL?

Bericht door Erik1974 »

Je ziet daar wel 2 verschillende kleuren, geel en blauw licht. Dat zou dan hetzelfde zijn als een day en nature lamp lijkt mij.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: LED of TL?

Bericht door Muppet1987 »

Dat dacht ik inderdaad ook.

Gebruikersavatar

benvo
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 dec 2017 14:49

Re: LED of TL?

Bericht door benvo »

Wij hebben ook een Rio 180 mét led!
Maar niet de leds van Juwel. Ik heb gekozen voor JMB leds. 3 x 90 cm balken van 27 Watt. Per balk leveren ze ruim 2700 lumen
Achterin heb ik een warmwit/rood combinatie, in het midden een koelwitte balk en voorin koelwit/blauwe combinatie. E.e.a. wordt aan gestuurd met een eigenbouw Arduino lichtcomputer, die overigens binnenkort wordt vervangen door een, weer eigenbouw, Arduino Aquarium computer. Deze stuurt naast de verlichting ook de temperatuur en verzorgt de CO2 aanvoer en controleert daarmee mijn pH niveau.
Mijn bak is een plantenbak, daarmee bewijs ik, dacht ik, dat leds en planten heel goed samengaan. Van alg is geen spraken!
Een belangrijk voordeel van dit systeem vind ik dat alles zeer nauwkeurig is aan te sturen en te controleren. Bovendien kan ik de verlichting dik 14 uur aanlaten zonder nadelige gevolgen. Het licht brandt zo'n 8 uur intens, dat is dan ook de assimilatie tijd van de planten. s'Morgens komt het licht heel langzaam op met veel rood in het licht zonder dat het disco wordt. 's Avonds daarentegen dooft het licht langzaam met juist weer meer blauw in het licht. De vele planten maken het voor de vissen mogelijk om gedurende de tijd dat het licht feller brand te schuilen onder de bladeren. Vissen houden niet van heel fel licht. Hieraan is dus te zien dat er veel mogelijk is met led.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”