Juwel RIO 240 verlichting

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Yv0nne
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2017 22:09

Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door Yv0nne »

Hallo iedereen,

Hier een nieuweling met een nieuw aquarium.

Wij hebben een nieuw aquarium gekocht de Juwel rio 240. Met standaard verlichting. 2x T5 led 29 watt. Day light en nature light.
Wij vinden het eigenlijk te fel. En zouden graag tips of ideeen krijgen hoe wij hier verandering in aan zou kunnen brengen.

Wat hebben we zelf geprobeerd: een dimmer... helaas de lampen zijn niet dimbaar. 1 lamp uitzetten, helaas ze kunnen niet afzonderlijk van elkaar aan staan. Drijfplanten, check, dat drijft maar moet nog over de hele oppervlakte groeien. Hout, check, dit vinden wij leuk en geeft nog iets wat af waardoor het water iets bruin is gekleurd.
Verder doet alles het goed, de plantjes en de vissen. De vissen zwemmen naar ons idee wel wat laag wij denken dat het door het licht komt. Het water is voor ons getest en alle waardes waren goed.

Alvast bedankt voor het lezen,
Groetjes

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door Erik1974 »

Bij mij zit het inmiddels vol met drijfplanten en is het licht niet te fel meer, je kan ook een pvc buis om de tl heen doen om het licht te dimmen, maar dat is misschien iets te veel van het goede.

Drijfplanten groeien i.i.g. erg snel dus met een paar weken zou het hele oppervlak vol moeten zitten. Mijn vissen zwemmen i.i.g. nu ook hoger.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door Linda »

Ipv pvc zou je ook wat repen aluminium om de tl kunnen doen om op sommige plekken schaduw te creëren (heb ik zelf ook) verder kun je één van de twee lampen eruit halen (ik heb alleen de voorste erin zitten)
Wat ik je ook als tip wil meegeven is om een Philips 840(kleur warmwit) erin te hangen als je maar één lamp aan laat. Dit omdat deze lamp in zowel het rood als het blauw spectrum heel gunstig zit. En ze zijn in zowat iedere bouwmarkt te krijgen voor een paar euro!

Op de foto zie je hoe ongeveer de kleur van de lamp is. Het water is wat geler door het hout ook..
Afbeelding

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door Erik1974 »

In een Juwel bal kan je geen tl's weg laten helaas, dan gaat de andere ook uit. En Philips lampen passen niet omdat Juwel eigen maten hanteert :(

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door amber98 »

Erik1974 schreef: 16 okt 2017 07:20 In een Juwel bal kan je geen tl's weg laten helaas, dan gaat de andere ook uit. En Philips lampen passen niet omdat Juwel eigen maten hanteert :(
Zelfde probleem gehad hier.. vanwege de grote bak mijn bak kan ik gelukkig wel 2 lampen uitzetten en 2 aan.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Juwel RIO 240 verlichting

Bericht door Linda »

Oh ja da's waar ook 😫
Stomme juwel met zijn afwijkende maten...

De andere tips kun je wel gewoon toepassen hoor! Dan plaats je gewoon wat meer folies om beide tlbuizen.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”