Flora mate

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jfruiter
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2016 13:36
Locatie: Noordoostpolder

Flora mate

Bericht door jfruiter »

Hallo,
Is er op dit forum iemand die ervaring heeft met een flora mate?.
Mijn vraag is: kan ik ongestraft 2 tl met ieder een vsa op één poort aansluiten?
Weet dar ze dan ook beide branden , maar dat is ook de bedoeling

Jan.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Flora mate

Bericht door Stefan »

Ik draai zelf al zo 2,5 jaar met de Floramate, ik heb een van de laatste producties. Ondertussen worden ze helemaal niet meer gemaakt omdat een cruciaal onderdeel uit productie werd genomen, waar ook geen vervanging voor kwam.

De Floramate is een 10 Volt driver. Dat wil zeggen dat de verlichting die je erop aansluit niet rechtsstreek via de Floramate worden gevoed.
Het VSA krijgt aan de ene kant 230V binnen van het net en tussen de 0 en 10V. Dan past het VSA de inkomende netspanning aan afhankelijk van wat voor spanning binnen komt van de Floramate. Het is deze spanning die over de TL's staat.
Het is geen lineaire schaalverdeling dus en zou zomaar kunnen dat als het VSA bijvoorbeeld maar 3V meet van de Floramate, dat deze ervoor zorgt dat de verlichting bijvoorbeeld voor 50% brandt.
Omdat het hierbij maar om een lage spanning en een lage stroom gaat, zie ik niet in waarom je niet 2 VSA's zou kunnen aansluiten.
Let hierbij wel op dat dit dus 0~10V regelbare VSA's zijn.
Overigens heeft de Floramate 4 van dit soort 0~10V uitgangen dus zie ik ook niet echt in waarom je ze niet gewoon apart aan zou sluiten...
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
jfruiter
0-200
0-200
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 aug 2016 13:36
Locatie: Noordoostpolder

Re: Flora mate

Bericht door jfruiter »

Klopt allemaal wat u zegt , heb een rio 400 met vier enkele vsa's daar naast nog een kleinere met één vsa.
Vandaar dat ik van de rio twee dag tl samen wil laten branden.
Alles brand naar tevredenheid kom kom/kwam een poort tekort.

Gr jan.

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Flora mate

Bericht door Stefan »

Aha, ik snap 'm.
Dat moet geen probleem zijn zolang je dat extra VSA maar parallel schakelt met die andere.

(Overigens, als je een beetje capabel bent met programmeren, dan is een 10V driver met een berg poorten echt super simpel zelf te bouwen met een Arduino. Maar dat ter zijde)
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”