led vt

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

led vt

Bericht door Geert »

Halo ik kan deze overnemen van iemand maar weet n iet zeker of deze geschikt is voor mijn plantenbak. Ik denk zelf van niet.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16937

Ik hoop dat jullie hier meer van weten en mij advies kunnen geven.

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: led vt

Bericht door Tim »

ik weet niet super veel van verlichting af wel weet ik dat boven de 10.000k veelste veel is voor een planten bak. de blauwe leds die er in zitten zijn 20.000k dat wordt vaak alleen bij zee aquaria gebruikt volgens mij.. ik weet dit niet zeker. de witte leds van 8.500k kun je volgens mij wel goed gebruiken boven een planten aquarium
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: led vt

Bericht door Linda »

Waarom zou die niet geschikt zijn?
Je kunt LED toch dimmen? Dan zijn die 10.000 lumen toch geen probleem meer?
Ik heb niet zoveel LED kennis in huis helaas...

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: led vt

Bericht door Tim »

het gaat niet om de hoeveel heid licht maar om de kleur oftewel het spectrum je hebt voor planten rood en blauw licht nodig voor een goede groei en voor het oog wit licht erbij.

Afbeelding

zoals je hier kan zien als je 8.500k en 20.000k hebt zit je veel meer aan de blauwe kant.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: led vt

Bericht door Tim »

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... -de-basics

hier kan je veel over de kleur van het licht vinden. heel informatief stukje van onze database.

en in dit topic staat ook vol met informatie van stylz en stefan.

viewtopic.php?f=8&t=12801&hilit=licht+kleur&start=15
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: led vt

Bericht door pruts54 »

Tim heeft een punt voor planten moet ge meer met de kleuren kunnen varieren, zelfs een controller er op zou niet helpen omdat hij maar 2 kleuren heeft. mijn bescheiden mening zorg voor 5 kleuren dan kan je alle kanten uit, en het oog mag ook wat
Jos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: led vt

Bericht door Geert »

Had ik gelezen, maar misschien dat er iemand andere ervaringen heeft met de kleur led.

Ik vind deze ook wel erg hoog heb nu tl5 van ong 6500k en planten doen het goed en het oogd ook mooi vind ik.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: led vt

Bericht door pruts54 »

Geert lees anders eens mijn topic over mijn led-balk eens.
mijn persoonlijke mening, ik heb jaren verlichting verkocht ( niet voor aquarium ) en dan had ik dikwijls klanten, ik moet zoveel lumen hebben, ben altijd bij mijn standpunt gebleven, het klopt nooit het hangt van zoveel af grote ramen donkere muren en ga maar verder.
daarom het is heel moeilijk om er een cijfer op te plakken u staart zich blind op die 6500k maar welk merk de kleuren kunnen verschillen, ik had het makkelijk, heb mijn oude t5 nog en heb kunnen vergelijken maar! ik heb 5 afzonderlijke strips 2 x koud wit 1 warm wit 1 blauw en 1 RGB, dus ik kan alle kanten uit door de controller, en uw set is wit en blauw voor de rest niets, zo ik begrijp.
Jos

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: led vt

Bericht door amber98 »

Ik denk ook dat dit eerder voor zoutwater aquariums is. Hou er wel rekening mee dat bij LED bijna altijd geldt: goedkoop = duurkoop. Dus als je voor een andere kijkt, kun je het beste niet voor een goedkope kiezen, maar een duurdere van sites met goede recensies.

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: led vt

Bericht door pruts54 »

ik ben er ook heel voorzichtig er mee het wil niet zeggen omdat ik tevreden ben, dat een ander tevreden is, waar ik kocht was niet goekoper maar 24 volt in plaats van 12 volt, power leds is overroepen philips stopt er zelfs mee.
mijn mening hoe meer leds hoe meer gespreid licht

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: led vt

Bericht door Geert »

Dank jullie heb het toch afgeslagen omdat ik de kleur niet mooi vond.

Ik denk persoonlijk dat de ledverkopers op aquariumgebied alles veel te duur verkopen.
Sommige leds zijn gewoon 5050leds die je op een strip voor een prikkie kan kopen, maar in een buis meteen over de 100 euro zijn.
Ik heb een oude ledbalk van iemand uitelkaar gehaald omdat die kapot was, en mijn eigen 5050 leds uit china er naast gelegd, en ik zag geen verschil en ook niet met een loep.(voor mijn ogen dezelfde onderdelen)
Met powerleds weet ik het niet maar zag ze ook voor 0,79 eurocent in china, dus ik weet het niet hoe het zit.
En meestal zijn produkten daar ook gemaakt dus ja zeg het maar.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: led vt

Bericht door amber98 »

Heel vaak zie je dat als mensen voor goedkope leds kiezen, dat deze het nog geen jaar uithouden. Sommige zijn niet eens volledig tegen water bestand, gaat snel kapot of hebben onvoldoende/verkeerd licht voor in Aquariums. Het ligt er dan met name aan dat het licht niet sterk genoeg is tot op de bodem. Vaak moeten ze daarna alsnog duurdere leds kopen en zijn op die manier heel wat meer geld kwijt. (En dit zijn best veel mensen helaas) Vandaar dat ik dus aanraad om voor duurdere leds te kiezen, van sites waar veel mensen positief over zijn ;) het blijft je eigen keuze, dus als je het risico wilt nemen, houdt niemand je tegen

Gebruikersavatar

pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: led vt

Bericht door pruts54 »

Amber ik ga me niet uitspreken over goedkoop of niet, ik volg u wel voor een betrouwbare firma kiezen. ikzelf ben verkoper geweest van verlichting ( niet voor aquariums ), en soms gaan mijn haren recht staan, ergens op internet staat zelfs een artikel van iemand die afraad om waterdichte strips te nemen, maar nergens is er voldoende aandacht voor de koeling en dat is de grootste oorzaak dat het stuk gaat, de led op zich word niet warm maar wel de electronica, en die gaat dan stuk. daarom is 24 volt beter vraagt minder stroom en word daardoor minder warm, de led-strips worden dikwijls bevestigd op de bestaande plastiek lichtbalk, die voert de warmte niet af, ik ben wel heel ver gegaan heb een volledig nieuwe alu balk gemaakt met koel-ribbels zelfs, misschien zelfs te veel van het goede. ook de strips worden dikwijls bevestigd met silicone in plaats van met de haakjes die er bij zijn, silicone geleid geen warmte u begrijpt als u nog eens extra er een laag gaat tussen spuiten, niet goed voor de koeling.
Jos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: led vt

Bericht door Geert »

klopt

Ik heb in het verleden een test gedaan met leds.
Ik heb een strip aangeloten 30cm en de temperatuur gecheckt deze kwam bij de 40 graden in de buurt terwijl hij 30 mag worden volgens de leverancier. Vervolgens het stripje op een stuk aluminium geplakt en toen werd die ong 20 graden.
En hoe langer de strip word hoe warmer die in het begin word van de strip want daar loopt de meeste stroom.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”