alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door Tim »

mmmm. mischien wat meer info er bij zetten.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Tim, ik ben bijna zover, moest eerst aan de zijkant een lip aanmaken gaten boren draad tappen, nu ligt alles klaar om te monteren, en kan ik beschrijven hoe ik te werk ben gegaan, u zal misschien wel weten op die lengte hangen de lichtbalken van juwel door, daarom een volledige balk in aluminium, de kleppen blijven behouden, de ribbels vormen een koelelement voor de led-verlichting, en worden zwart gespoten zoals de bak is, de 5 led strips van 1 meter zijn 24 volt die worden minder warm tegenover 12 volt, heb ze reeds getest en een volledige dag laten branden, zelfs zonder de alu plaat worden ze niet zo warm, maar als ze ingesloten in de bak zitten kan de warmte altijd weg via de koelelementen die bovenop de bak zitten, ik zal zeker zorgen voor extra fotos zodat het heel duidelijk is.
wat de instellingen van de led verlichting betreft, ik ga alles aansluiten, op mijn pc het program kiezen wat ik wil gebruiken dag met opkomende zon ondergaande zon en nacht, alvorens het te laden op de controller ga ik het op normale snelheid laten draaien vanop de pc, en kan ik het aanpassen terwijl het brand waar nodig, pas als ik tevreden ben, opslaan op de controller, al die tijd moet wel mijn pc er aanhangen maar dat is geen probleem, voor het daglicht kan ik altijd mijn huidige lichtbalk er naast hangen om de kleur en lichtsterkte te vergelijken.
Jos

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door amber98 »

Ik heb hier een juwel bak van 120cm lang, maar heb totaal geen ervaring met doorhangen van de lichtbalken. ;) Ook bij de 150cm varianten heb ik dit nog niet gezien of gehoord bij mensen die de 150cm hebben.

Wel fijn dat ze niet veel warmte afgeven, T5 geeft hier toch nog heel wat warmte af. Zonsopkomst en ondergang lijkt me ook prachtig om te hebben in een aquarium :)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Amber misschien zijn die lichtbalken verbeterd met de jaren, en heb ik er gehad uit een mindere periode, veldhuis vermeld dat het nu duitse makelij is, toch zeker de vsa, en daar kan de oorzaak al zijn, goedkopere vsa worden veel warmer en dan kan zo de plastiek zijn gaan doorhangen.
ondertusen is mijn alu balk gemonteerd en gespoten, morgen de volgende stap de kleppen er aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door amber98 »

In het verleden zijn er ook grote juwel Aquariums geweest waarvan de voorruit enorm doorboog als er water in zat. Inmiddels is dat ook verbeterd. Dus denk dat de lichtbalken dan ook verbeterd zijn.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Ja mijn bak had dat ook toen ik hem overnam, maar om te beginnen de 2 steunarmen zaten niet vast, die plastic topjes waren afgebroken waar ze mee moesten vastzitten, ook had ik waterlopen dacht eerst aan een lek, maar het kwam tussen de lichtkap gelopen (verdampingswater).
ik ben dan drastisch te werk gegaan, de plastiek onderkant er af en met zwarte silicone terug bevestigd, en ook dicht gespoten zodat er niets tussen kan, het zelfde heb ik ook met de lichtkap gedaan, gedaan met de waterlopen op de ruit, de tussen-steunen heb ik vastgemaakt met inox boutjes in plaats van de plastiek topjes, en heb ze ook nog eens ingesmeerd met silicone om oxidatie te vermijden.
was misschien allemaal niet nodig maar ik voel me toch geruster, staat hier nu toch alweer enkele jaren.
Jos

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Voor de balk heb ik gebruikt alles in aluminium om warmte af te leiden.
2 x T profiel 20 x 20 - 2 mm dik en 1195 mm lang
3 x U profiel 20 x 12 x 20 - 2 mm dik en 1195 mm lang
1 x platstaf 80 x 10 mm en 1195 lang
1 x platstaf 100 x 8 mm en 1180 lang
1 x vlakke blanke plaat 1000 mm x 200 mm en 4 mm dik
aan de platstaf 80 x 10 mm heb ik eerst een lip gemaakt, van +- 8 mm, zodat deze past in de rand van de Juwel lichtbak.

Afbeelding
de volgende stap was, de 2 alu platstaf en de alu plaat op mekaar klemmen zoals het moet komen en 8 gaten geboord, in de platstaf van 80 mm is draad getrokken de andere platen zijn iets groter geboord zodat de vijs er in past ook is de plaat van 4 mm uitgefreesd voor de kop van de vijzen.


Afbeelding


Afbeelding
daarna heb ik alles gelijmd en gevezen met bison lijm voor metaal, ook de U en T profielen zijn gelijmd.


Afbeelding
nu kon ik er een zwarte primer op zetten gechikt voor aluminium.


Afbeelding
ik ben dan begonnen aan het prutswerk, het randje waar de klep in scharniert, moest van de juwel lichtbalk, geduldig werkje met breekmes keer op keer over de hele lengte snijden tot u er door zit, echt prutswerk.


Afbeelding


Afbeelding
na het plastiek bij te vijlen en schuren heb ik deze dan gekleefd met silicone.


Afbeelding
zorg dat de kleppen goed scharnieren ! nu kan ik morgen primer er over spuiten zodat de silicone niet opvalt.
hieronder nog een foto van de lichtbalk op de bak u ziet enkel het koelelement uitsteken.


Afbeelding
Volgende week begin ik de 5 lestrips te monteren ik heb gekozen voor 5 strips van 24 volt 1 rgb 1 blauw 1 warm wit en 2 koud wit en controller TC 420.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

De led-strips zijn gemonteerd, ook heb ik de korte aansluitkabels vervangen door lange zodat ik niet bovenin mijn aquarium zit.
Afbeelding

Zo mijn led-balk staat er op er was bij de controller een usb stick bij, met voor ingestelde schema’s.
Ik heb gekozen voor zonsopkomst dag zon ondergang en nachtverlichting, ik vond het licht te hevig en te koud ik heb het aangepast vanop de pc, wel een heel werk, het kan zelfs per kwartier aangepast worden, voor zonsopkomst of bewolking te simuleren, ik heb het gehouden op 30 minuten voor zon-opkomst en de rest 1 uur en meer, nu bv 10 u 30 schijnt de zo, seffens is die weer even weg, ook regelt de controller zelf de overgang geleidelijk, daarom beter tijdvakken van 30 minuten is het minimum, ge kunt kortere tijdvakken nemen maar dat is overbodig.
Koud wit staat max wanneer nodig op 80 % ( stond op 95 ) vond ik te veel, voor mijn bak 40 diep en 45 hoog op een diepere en hogere bak kan dat wel nodig zijn, warm wit staat nu op 85 stond op 90, op die manier werd de bak aangenamer.
De kleur regeling is oneindig, ook heb ik er rekening mee gehouden, geef ik minder blauw dat ik iets rood geef om te compenseren voor de planten, (planten hebben blauw en rood nodig) maar het moet natuurlijk blijven.
Ik ben echt tevreden, mijn bak is verbeterd tegenover de t5 lampen omdat ik meer kan variëren met de zon enz.
Mijn volgend program word een wisselvallige dag, zon , zon achter de wolken , bewolkt enz.
Ik heb nu de basis, en met die tijdblokken kan ik spelen.
Jos
Het is lastig om een foto te nemen omdat ik veel lichtinval heb langs de ramen, gordijnen heb ik niet.
toch 1 foto toont wat bleek door flits en zonder trekt het op niks, ik ben geen fotograaf.
Jos

Afbeelding

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door Tim »

je hebt er een mooi projectje van gemaakt! mooie werk omschrijving ook. ik ben benieuwd wat voor merk leds je gebruikt hebt.

hier in dit topic staat ook een mooie beschrijving hoe je een mooie zons opgang en ondergang kan maken met je controller mischien heb je er wat aan.
viewtopic.php?f=8&t=12801&hilit=licht+kleur&start=15
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

Tim ik heb alle led-strippen gekocht bij led-stripkoning waterdicht en 24 volt !!! ik heb 2 x koud wit, 1 warm wit, 1 RGB, en 1 Blauw + controller er was een usb stick bij met schema's en veel, ik heb er 1 uitgepikt van 6 tot 24 u nacht 30 min opkomende zon, s'middags bewolkt ondergaande zon en nacht 30 min dus tussen 24 en 6 u is het donker, en dat schema aangepast, het nachtblauw ook al is het maar een half uur dat heb ik geminderd naar 5% stond op 20% vond ik te blauw, warm wit en koud wit heb ik ook geminderd, en ik heb nog veel aangepast maar wel rekening gehouden als ik wit minderde ik iets rood of blauw bijgaf voor de planten.
ik had een goede richtlijn omdat ik mijn t5 lampen nog kon laten branden en vergelijken. maar elke situatie verschilt ik heb heel grote ramen en geen gordijnen, dus een zonnige dag is een groot verschil met een zwaar bewolkte dag of de wintermaanden, daarom ga ik per seizoen schema's maken, als ik een tijdvak wil aanpassen maak ik op de pc een test en laat het branden van op pc dus ik zet het nog niet op de controller ook doe ik dat op de tijd zelf dus ik doe het niet om 7 uur s'morgens voor een tijdvak van 15 uur.
Jos

Gebruikersavatar

Geert
1000+
1000+
Berichten: 1317
Lid geworden op: 14 apr 2013 18:10
Locatie: Delfzijl

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door Geert »

Dat heb je mooi en netjes gedaan.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
pruts54
0-200
0-200
Berichten: 132
Lid geworden op: 11 aug 2016 10:45
Locatie: 2590 berlaar belgie

Re: alu construktie voor ledverlichting juwel bak 120 cm

Bericht door pruts54 »

ja en ik ben er nog altijd heel tevreden over, het tijdschema heb ik al verschillende keren bijgesteld, en de nacht waarvoor ze blauw gebruikten heb ik vervangen door rood en heel miniem en niet te lang, als u zover bent en u hebt het graag zend mij een mail dan kan ik het naar u zenden.
Jos

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”