TL verlichting met EVSA aansluiten

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Tech
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 01 okt 2014 12:48

TL verlichting met EVSA aansluiten

Bericht door Tech »

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier was. Mijn bak draaide als een trein, dus om eerlijk te zijn weinig advies nodig, en ik was ook nog niet echt klaar om advies te geven.

Helaas is gisteren mijn oude bak gaan lekke, en heb ik met spoed een andere via marktplaats gekocht. Helaas heeft deze enkele problemen met de lichtkap, vandaar mijn vraagstelling.

De lichtkap is te beschadigd en de bekabeling is te beschadigd om hiermee verder te gaan, dus ik heb besloten om alles helemaal opnieuw te maken.

De lichtkap ga ik met 2x 6 MM MDF op elkaar geplakt maken, en hierop monteer ik 2x T5 tl buis met een EVSA ( die ik dan weer in een omhulsel condens dicht maak ). Deze zal ik dan gronden en afwerken met een lichte kleur binnenin, en een donkere kleur aan de buitenkant. Iemand een tip of welke verf ik hiervoor goed kan gebruiken?

Mijn volgende vraag komt neer op het correct aansluiten van mijn EVSA + 2x tl buizen. Ik heb al wat info opgezocht op het net maar wilde hier toch nog een keer om advies vragen voor de zekerheid.

Ten eerste, kan ik deze bekabeling met een LSA punchtool aansluiten? het lijkt er mij wel op, maar wil het zeker weten, er zit ook zo'n prik aansluitingen op maar dan punch ik ze liever in indien mogelijk.

Afbeelding

Als ik het goed begrijp is dit een dimbare EVSA en dien ik op de twee ~ stroom aan te sluiten door middel van 3 aderige massieve kern draag, waar de aarde draad op het <- ( ongeveer ) symbooltje aangesloten wordt.

Afbeelding

De andere kant wordt het een beetje meer ingewikkeld voor mij. Ik zie opzicht wel hoe de draden moet lopen, maar hoe verbindt ik aansluit punt 4? Ik zie dat vanuit dit punt het naar beide lampen loopt. doe ik dit bijvoorbeeld met een lasklem of dop?

Kanan ik dit beter doen met losse VD draad bijvoorbeeld?

Ik ga denk ik gebruik maken van kabelgootjes om de kabels te begeleiden. Ik wil de EVSA onder een plastic kapje dicht schroeven en wellicht ook direct af kitten om zo ervoor te zorgen dat deze waterdicht is, maar niet te permanent wordt afgesloten.

Als iemand wat meer info heeft hierover, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

MVG Andreas

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: TL verlichting met EVSA aansluiten

Bericht door Linda »

Hé Tech. Ik heb echt nul ervaring met techniek. Dus ik kan je niet helpen.
Mijn man is echter technisch aangelegd dus ik zal hem even naar jouw topic laten kijken als hij thuis is vanavond oké?

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: TL verlichting met EVSA aansluiten

Bericht door Kevin »

Je kunt ook vanaf punt 4 naar een lamp gaan en dan vanaf daar doorverbinden met de andere lamp. Zolang de draden elkaar maar ergens raken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”