Nacht verlichting (maanlicht)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MellaTQ
0-200
0-200
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2016 16:18

Nacht verlichting (maanlicht)

Bericht door MellaTQ »

Ik heb heel veel gelezen over nachtverlichting zoveel dat ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zie...

Als ik het goed begrepen heb is een blauw led stripje voldoende om bij te plaatsen naast de tl die er nu in zit deze voordat de tl verlichting in te laten schakelen d.m.v een tijdsklok en voordat de verlichting weer aangaat deze uit te laten schakelen.

Dan heb ik ook nog gelezen over de zonsopgang/ondergang is dit makkelijk te realiseren? Of is hier veel kennis van led verlichting voor nodig?

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Nacht verlichting (maanlicht)

Bericht door fenna »

Hallo Melanie,

In mijn beleving is het belangrijk om je af te vragen wat je wilt bereiken met nacht verlichting en daarbij ook in de gaten te houden dat je niet terechtkomt in fotosynthese bij je planten. Daarvoor is blauw niet zo geschikt.

Zelf heb ik nu een tijdje ledlicht en voor een paar uur in de vroege ochtend ook een beetje nacht/maanlicht. Het blijkt dat de meest gedimde stand op de witte leds (6500kelvin) al genoeg is om voor de vroege ochtenduurtjes mij genoeg zicht in de bak te geven. Het is net geen zwart gat meer in de woonkamer.
Ofwel je zit al snel op teveel licht voor realistisch maanlicht.

Om een zonsopkomst en -ondergang na te bootsen, heb je vooral een goede dimmer/timer nodig. Met TL ongeveer onmogelijk. Met led is dat wel weer betrekkelijk eenvoudig te doen, maar wat kostbaar in aanschaf.

Heb zelf een opzetje draaien met witte leds, rgb leds en een geavanceerde timer/dimmer die de rgb kleuren apart regelt en 2 groepen witte leds kan sturen (heb daarvan 1 groep aangesloten)

Die timer draait een dagprogramma af met in de vroege ochtend een heeel klein beetje wit licht boven de bak en dan later in de ochtend komt de zon op en aan het eind van de dag gaat de zon weer onder.

succes, Fenna

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Nacht verlichting (maanlicht)

Bericht door Linda »

Waar je voor op moet passen met nachtverlichting, is dat je niet te lang licht in je bak laat schijnen. Hiermee krijg je last van algen. Omdat planten maximaal 12 uur per dag assimileren hebben ze niets aan meer dan 12 uur per dag licht. Algen echter kunnen hier wel wat mee dus zet je er langer dan 12 uur licht op, gaan, terwijl de plantjes slapen, de algen groeien...

Gebruikersavatar

BGcc
0-200
0-200
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 aug 2016 10:58

Re: Nacht verlichting (maanlicht)

Bericht door BGcc »

Vraagje over de nachtverlichting: hoe weet ik wanneer het teveel is?

Mijn situatie: ik heb nu een timer op de led-verlichting van de bak, maar ik zou graag buiten deze uren zeer beperkt licht hebben om het in ieder geval niet op een zwart gat te laten lijken. Ik ben tegen het volgende aangelopen: http://www.aquaristik-genial.de/mondlic ... -spot.html Zou dit al teveel zijn? Ook als ik de spots niet op de planten richt, maar op het hout o.i.d.?

Ik heb nu de timer met daglicht van 16:45 tot 23:45, hierna zou ik graag de nachtverlichting aan willen zetten. Liefst tot de dagverlichting weer aangaat. Mocht dit teveel zijn is het misschien een optie om deze overdag weer uit te zetten?

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”