Herrie als het licht aanstaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Herrie als het licht aanstaat

Bericht door saar »

Ik heb geen idee waar ik dit moet plaatsen, maar aangezien het gelinkt is aan de verlichting probeer ik het hier.
Ik heb dinsdag een Boyu aquarium opgehaald bij iemand van marktplaats. Nu zit er een kap op met 2 ventilatortjes, waarvan 1 al niet meer werkt, en de ander onwijze herrie maakt. Hij gaat echter alleen aan als de lampen aangaan. De lampen zitten achter een plastic plaat evenals de ventilators, dus het lijkt me dat ze geen meerwaarde hebben voor het aquarium zelf, maar voor de lampen of zo?
Ik heb er een foto van:
Afbeelding

Mijn vriend wil proberen of de ventilator losgekoppeld kan worden, maar omdat ik niet weet waar hij voor dient wil ik dat niet gelijk riskeren. Dus, weet iemand waar hij voor dient? En of hij zo'n herrie hoort te maken?
Deze bak zal eerst gebruikt worden als garnalenbak en later wil ik er een betta in doen, mocht dit nodige info zijn.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door Erwin »

Lijkt mij dat je de ventilatortjes gewoon kan vervangen.
Meenemen naar een computer winkel en een stil model kopen met de zelfde maat. ( verplaatsen meestal ook veel meer lucht )
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door saar »

Ah oké, bedankt! Maar ze zijn dus wel noodzakelijk?

Gebruikersavatar

Erwin
0-200
0-200
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 apr 2016 16:17

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door Erwin »

Tja ze zijn er voor om te koelen.
Kan wel handig zijn in de zomer. Ik was laatst bij iemand die er 1 andersom had geplaatst voor het vocht ofzo.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door amber98 »

Bij bettas is het belangrijk dat de temperatuur boven water ongeveer gelijk is aan de temperatuur van het water. Ik zou er dus eerder voor kiezen om ze weg te laten, zodat er geen verschil komt en de betta dus minder snel zien kan worden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
saar
0-200
0-200
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jun 2016 15:34

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door saar »

Dat van de betta's en de lucht had ik gelezen ja, daarom keek ik of de ventilators direct op de bak stonden maar ze zijn, samen met de lampen, dus helemaal omgebouwd met doorzichtig plastic (wat los te schroeven is). Ze staan dus niet op de bak dus ik dacht dat het misschien te maken had met het licht, dat het te warm kon worden? Maar daar heb ik bij mn vorige aquarium ook nooit last van gehad..
Dus gewoon loskoppelen dan maar?

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: Herrie als het licht aanstaat

Bericht door Stefan »

Dit zijn ventilatoren ter voorkoming van condensvorming in de lichtkap. Condens zorgt namelijk voor kalkplekken op de plaat. Ik neem aan dat ze naar buiten blazen en niet naar binnen. Ik zou er iig eentje in vervangen en de ander misschien alleen een roostertje voor in de plaats zetten. Meestal zijn ze namelijk toch vreselijk overpowered.
Als je een beetje handig bent met electra kan je er ook een pot-metertje tussen zetten om het toerental te regelen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”