60x45x45 ledverlichting

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Buriram
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 mei 2016 22:35

60x45x45 ledverlichting

Bericht door Buriram »

Ik ben er nog niet helemaal uit maar één van de aquariums die ik overweeg is de Garden Cube 60 van ADA (60*45*45).

Ik zou graag led-verlichting gebruiken voor mijn aquaria.
Het is de bedoeling om low-tech te gaan.
Geen voedingsbodem en niet of zo weinig mogelijk bemesten.

Er is echter zoveel keus kwa (led)lampen dat ik de bomen door het bos niet zie.
Mijn kennis over licht is ook beperkt.

Wat is nu een goede led-lamp voor mijn opstelling?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60x45x45 ledverlichting

Bericht door Tim »

zolang het goede kwaliteit is en het goede kleuren spectrum is het allemaal goed zolang je maar een dimmer of controller er bij neemt. aquaterra heeft een mooie voor jou bakkie. er zit namelijk een 7 traps dimmer bij en is van goede kwaliteit.

http://www.aquaterraleds.nl/a-43166271/ ... led/e601s/
'The eye is useless, if the mind is blind'

Gebruikersavatar

RvL
0-200
0-200
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 aug 2015 21:00

Re: 60x45x45 ledverlichting

Bericht door RvL »

Inderdaad, ga voor kwaliteit. In de LED wereld is goedkoop echt duurkoop.

Ik heb de fout gemaakt om voor goedkope ledstrips te gaan. Nog even afgezien van het feit dat de beloofde specificaties bij lange na niet gehaald worden, zijn de strips kwalitatief ook gewoon inferieur gebleken. Of toch in ieder geval voor gebruik in een aquarium

De meeste goedkope ledstrips, voor de waterdichte IP68 strips, zitten in een siliconen omhulsel. Daardoor kan de LED en de voorschakelweerstand z'n warmte niet kwijt. Daardoor sterft of de LED of de weerstand vroegtijdig. De strip heeft het bij mij nog geen maand uit gehouden en dan had ik ze nog op een aluminium profiel zitten.

Zelf ben ik na o.a. een review op Hobbykwekers voor strips van HVP aqua gegaan. Heel veel ervaring heb ik er nog niet mee, ik heb ze zelf pas 1 dag maar en kom VEEL meer licht van af. Ik heb m'n LED lichtschema er op aan moeten passen, deze draait nu op halve kracht.

De LED controller (TC420) had ik al, dus dat scheelt. Mocht je die willen bestellen en je kan er op wachten, dan kun je hem ook uit China laten komen (via DealExtreme bijvoorbeeld). Dat scheelt veel op de prijs op de controller

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Buriram
0-200
0-200
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 mei 2016 22:35

Re: 60x45x45 ledverlichting

Bericht door Buriram »

Waartoe dienen die dimmers of controlers?

Ik heb van vroeger nog zo'n dimmer.

Hoe zit het juist met RGB leds?

Gebruikersavatar

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: 60x45x45 ledverlichting

Bericht door Tim »

rgb leds zijn voor zons opgang en ondergang. daar heb je een digitale controller voor nodig deze kun je instellen op welke kleuren op welk moment moet geven. ook kan je de licht sterkte aanpassen wat echt nofig is in een low tech aquarium.

de beste oplossing voor jouw aquarium vindt ik nog steeds die van azaqua dese kan je ook in hoogte instellen tot 20 cm boven je aquarium. dat heefy ook invloed op de licht sterkte.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”