Verwarming van het aquarium.

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Verwarming van het aquarium.

Bericht door Kevin »

Verwarming van het aquarium.

Hoe werkt een staaf (buis) verwarming?

Er zijn natuurlijk legio modellen verkrijgbaar, maar de werking is vrijwel voor alle exemplaren gelijk. Vaak zit er een draaiknopje boven op de verwarmingsbuis met dit knopje wordt de gewenste temperatuur ingesteld. De temperatuur is afhankelijk van de soort vissen en/of planten die in het aquarium komen. Vaak is rond de 24 a 25 graden voldoende. Het is wel verstandig om (vooral bij grotere aquaria) de ingestelde temperatuur te controleren met een aparte thermometer (meet dan op diverse plaatsen in de bak).

Als de gewenste temperatuur is bereikt zorgt de thermostaat in de verwarming ervoor dat deze wordt uitgeschakeld. Als de temperatuur zakt en onder de ingestelde temperatuur komt schakelt deze de verwarming weer in totdat de ingestelde temperatuur weer is bereikt.

Belangrijk

Even een korte simpele uitleg over de werking van de thermostaat.

Een thermostaat werkt meestal door middel van een bi-metaal. Dit zijn 2 plaatjes van 2 verschillende soorten metaal die op elkaar gelijmd zijn. Door middel van warmte en kou zetten alle materialen uit of krimpen. Doordat er 2 soorten metaal zijn gebruikt buigt het plaatje krom en tikt een schakelaar (die de aan en uit schakelaar is van je verwarming) aan of juist uit.

Om deze reden is het nooit verstandig om een verwarming’s element staand te plaatsen omdat de thermostaat meestal bovenin de verwarmingsbuis zit. De warmte die de verwarming produceert stijgt op en komt dus direct langs de thermostaat met als gevolg dat deze constant aan en uit springt.

Waar moet ik hem dan wel plaatsen?
Zorg ervoor dat hij in de stroming hangt zodat de warmte zo optimaal mogelijk verdeelt wordt in het aquarium bij voorkeur in de stroming van de filter (uitlaat filter).
Of plaats hem horizontaal zo laag mogelijk bij de bodem.

Een verwarming’s buis die niet in het water staat en toch aan staat kan schade oplopen. Dit omdat (het klinkt vreemd) het element normaal gekoeld wordt door het water. Dus let erop bij bijv. water verversen dat de stekker uit het stopcontact gehaald wordt indien het waterpeil zakt tot onder het niveau wat aangegeven staat op het element.

Wattage

Je kunt er allemaal ingewikkelde berekeningen op los laten.
Maar een goede kloppende regel is toch wel 1 watt per liter water.

Voorbeeld een aquarium van 80 liter zou dus volstaan met een verwarming van 80 watt. Maar vaak zijn ze te koop in 75 watt of 100 watt dus wat nu. De vraag is: is die 80 liter in uw aquarium bruto of netto. Als er uw aquarium leeg 80 liter bevat en er gaan nog stenen, hout, zand/grind, achterwand in dan zal er van de 80 tussen de 65 en 70 liter overblijven. In dit geval volstaat en verwarming’s element van 75 watt prima. Blijft de inhoud rond de 80 liter liggen dan is 100 watt ook geen probleem. Een 100 watt kan iets duurder zijn dan 75 watt het zal nooit zo zijn dat hij te zwaar is voor uw aquarium want hij stop toch als de gewenste temperatuur is bereikt. Het zal wel zo zijn dat het water sneller is opgewarmd en dus het element korter zal verwarmen. Een eventuele andere overweging is het formaat van het element. Het verschil in lengte van de buis kan ook een doorslag geven om voor de 75 watt te gaan. Deze zal enkele centimeters korter zijn en dus makkelijker te plaatsen c.q. weg te werken.

Tot slot nog een laatste aandacht’s puntje.

We hebben dus gelezen dat een verwarming’s element uit 2 delen bestaan die ook wel eens stuk kunnen gaan.
Namelijk:

--De thermostaat (zorgt voor het aan en uit gaan)
--De verwarming’s spiraal. (zorgt voor verwarming)

Als de thermostaat kapot gaat dan bestaat de mogelijkheid vooral bij de oudere modellen dat niet meer uitslaat en dus blijft verwarmen. Met als gevolg een bak die veel te warm wordt en gevolgen heeft voor plant en vis.

Als de verwarming zelf kapot gaat dan kan er niet meer verwarmd worden en zal de temperatuur in het aquarium zakken naar de omgeving’s temperatuur.

Het is dus altijd verstandig om een thermometer er bij te hebben om de temperatuur te controleren als men het niet vertrouwd.

Ook zou de glazen buis die het geheel omhuld kunnen breken door onzorgvuldig handelen. Mocht dit gebeuren dan zou het kunnen dat er kwik in de buis zit. Let op dit is zwaar giftig voor mens en dier. Neem zo snel mogelijk maat regelen. (Vaak zit er ook kwik in de glazenbuis thermometers) Mijn keuze digitale thermometer om het risico te beperken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

nielo
0-200
0-200
Berichten: 54
Lid geworden op: 03 jul 2008 22:18

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door nielo »

En je kan beter een zwaardere element in doen dan 1 precies die voor je bak geschikt is,ik had gehoord dat dit zuiniger in gebruik is,75 watt ,kan je bv beter 1 in doen van 150 watt.
Als dat klopt :)

Gebruikersavatar

ronald
0-200
0-200
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 nov 2008 00:09
Locatie: Eindhoven

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door ronald »

Voor de wat grotere bakken is het beter om 2 elementen te gebruiken dan 1, dus zeg je hebt 200 liter liever 2 van 100 watt dan 1 van 200 watt.
Indien ze beide goed werken zullen er minder temp zones in het aquarium zijn, maar voor mij is de belangrijkste reden dat als er 1 kapot zou gaan en zou blijven verwarmen hij niet in staat is om de temp zodanig te verhogen dat er vis en plantsterfte optreed.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

Gebruikersavatar

waffel
0-200
0-200
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2012 18:37
Locatie: Houthalen, België

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door waffel »

Was even aan het nadenken dat als we een zo natuurgetrouwe nabootsing van de warmte in het water willen nabootsen, het toch vrij normaal is dat 's nachts het water wat afkoelt, en door de dag (als de zon schijnt) het water weer opwarmt. Als je een verwarming met thermostaat gebruikt, zit je in principe toch met altijd dezelfde temperaturen. Ik was al aan het denken om mijn verwarming op een tijdschakelaar te plaatsen, en die na een bepaald uur 's avonds te laten uitschakelen, en dan 's morgens vanaf een bepaald uur weer te laten opstarten. Qua verbruik ligt dit dan misschien weliswaar iets hoger, maar het lijkt me toch gezonder voor de vissen dat ze niet contant op dezelfde temperatuur moeten leven. Ik vermoed dat er ook qua seizoen verschillen zijn, zelfs in tropische gebieden. Er zullen wel minimum temperaturen zijn waar je beter niet onder komt bij warmwatervissen, maar eens een keertje laten zakken tot 20° C kan toch niet zoveel kwaad denk ik dan. En andersom eens een keertje tegen de dertig garden of net er boven...

Graag jullie mening hierover, wat denken jullie van deze denkwijze? Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben, met het houden van vissen in aquariums waar er temperatuurschommelingen in zijn?

Mvg,
Hans

Gebruikersavatar

peterdenhaag53
1000+
1000+
Berichten: 3764
Lid geworden op: 17 jul 2011 16:58

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door peterdenhaag53 »

Hangt natuurlijk van de vissen af, die je houdt.
Mijn verwarmingselementen staan op 20 graden. Mijn bakken staan in de woonkamer . In de zomer liep de temperatuur (kortstondig ) op tot bijna 30 graden. In de winter zakt de temperatuur in de kamer nooit onder de 18 graden ...cvthermostaat op 18' :mrgreen: Door de verlichting loopt de temperatuur op tot een graad of 23 van het water ....en zakt dan in de nacht tot 20 a 21 graden. Dus de verwarmingselementen zijn er voor de zekerheid om niet onder de 20 graden te komen.
Eigenlijk weet ik nog niet eens of de elementen het nog wel doen...ga echt niet 's nachts kijken of het controlelampje brandt :mrgreen: Zolang de thermometers tussen de 20 en 23 graden aangeven vind ik het best.
Mijn vissen zijn levendig en gezond.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Gebruikersavatar

Jolanda
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015 22:57
Locatie: Beverwijk

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door Jolanda »

Ikzelf heb door glazen verwarmingselementen 2 nesten verloren, ben daarna een digitale ,kunststoffen gaan gebruiken. Doordat ik veel ververs, was de digitalen snel van de rel, en verwarmde daarna de bak niet meer, sinds 2 jaar gebruik ik kunstoffen verwarmingselementen met een draaiknop.
Bettaholic in hart en nieren!

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door stylz »

Mijn eigen ervaing is altijd 2 elementen kopen, een bi metaal thermostaat zal altijd in aan positie blijven plakken en dus door gaan met verwarmen, heb je dan op zeg 100 liter 2 x 50 watt dan wordt je bak nooit te heet, ik heb dit helaas door schade en schande geleerd en het heeft mij een bak vol vissen gekost, omdat het altijd gebeurt als je net een weekend weg bent..
Die aanblik vergeet ik nooit meer.
Ik werk sinds die tijd met een electronische verwarming, voordeel is dat je die ook kan laten koelen met een ventilator dus dat is alleen maar beter.
als verwarmers heb ik titanium verwarmers van Shego, deze heb ik nu 20 jaar en doen het nog perfect.

Wie weet overdreven, maar ik probeer altijd veilig te zijn das een beroeps deformatie :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: Verwarming van het aquarium.

Bericht door Grimfilth »

Hier heb ik een glazen 200W glazen verwarmingselement met zo'n draaiknopje, die natuurlijk is kapot gedraaid op 25*C. Daarnaast heb ik nog een 2e verwarmingselement op 27,5*C op de tijdklok samen met het licht, zodat er toch nog een beetje energie word bespaard 's nachts. De vissen lijken het allemaal wel prima te vinden, en ergens denk ik dat het ook wel gezond is voor de planten en beestjes, een beetje variatie in de temperaturen.

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”