"ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
W v Wezel
0-200
0-200
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2012 17:24
Locatie: Zoetermeer

"ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door W v Wezel »

“Ledverlichting” De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria.
Voor je dit artikel leest moet je bedenken dat ik niets hebt tegen ledverlichting boven een aquarium. In tegendeel zelfs, ik zie steeds meer aquaria waar de kleurweergaven van vis en plant perfect is te noemen, ik zie alleen nog te weinig prachtige A1 plantenbakken waar ik een visueel orgasme van krijg en waarvan de verlichting uitsluitend voorzien van is led.
Ledverlichting is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons bestaan als mens op deze aardkloot.
Op de meest verschillende plaatsen waar dit fenomeen bruikbaar en gewenst is wordt het toegepast.
Gloeilampen worden spaarlampen of led en Tl buizen boven het aquarium verdwijnen als sneeuw voor de zon en vervangen door! … Jawel led.

Natuurlijk dat ons aquariumwereldje en zeker de handel direct nadat het eerste ledje begon te branden handig is meegelift in deze ontwikkeling. Electrofielen doken direct in de techniek hiervan en al snel begon de strijd van “wie bouwt de beste led verlichting boven onze aquaria”.
En ja hoor! Er kwam van alles op de markt, je kon het zo gek niet noemen of voor elke aquaria was wel wat te koop. De ontwikkeling van de T5 buizen boven de handelsbakken liep terug en de led verlichting won de strijd om de klant te winnen voor deze nieuwe ontwikkeling op aquaria gebied.

De prijzen? Die liepen uiteen van een paar tientjes tot honderden euro’s , de stelling was hoe duurder hoe beter, maar was dat wel zo? Oh ja! Het was energiezuinig was het verkoop praatje, nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd bij een echte Hollandse aquarioot, je bent toch zeker geen dief van je eigen portemonnee! Dus de aanschafprijs werd even onbelangrijk voor de meesten en de nieuwsgierigheid won het om een dergelijk mooi spelendingetje als verlichting boven je aquarium te hebben. Enne.. de meeste systemen waren nog dimbaar ook, het moest niet gekker worden.

We zijn nu een aantal jaren verder en de verkoop en ontwikkeling van de led verlichting boven een aquarium gaat nog steeds door, weliswaar in een wat rustiger tempo want sommige goede merken blijven prijzig en waren soms alleen bestemd voor de aquarioot die de lat wat hoger wil leggen.
Een aantal merken zijn door de mand gevallen i.v.m. een slecht resultaat op de ontwikkeling en groei van de planten. Dit bleek na een aantal experimenten van gerenommeerde aquarianen in samenwerking met biologen op groeirendement en kleurweergave van de planten.

Het bleek dat sommige plantensoorten zich vreemd gingen gedragen wanneer de TL verlichting werd vervangen door ledverlichting. Vooral de rode planten kregen een andere kleur en bladvorm ook bij de groene planten waren er duidelijke verschillen in de ontwikkeling ervan. Dit was niet altijd een negatief beeld want er waren ook soorten die onder TL verlichting niet vooruit te branden waren en juist onder led letterlijk en figuurlijk het licht gingen zien.

Ik persoonlijk vind het jammer dat de beginnende aquariaan die net start met de hobby of deze na jaren weer oppakt en een aquarium koopt direct wordt geconfronteerd met kan en klare lichtkappen voorzien van leds die nog niet echt de meerwaarde bewezen hebben voor onze aquariumplanten.
Natuurlijk! Het ligt er aan wat je in dat aquarium gaat houden, misschien wordt het wel een chiclidenbak of een zeewater aquarium, dan is led verlichting niet verkeerd toch!

Maar ik heb het idee dat een planten freak zoals ik in het duister gaat tasten wanneer hij of zij alle planten in optimale conditie wil krijgen onder led. Hoeveel leds? Welke kleur led? Veel wit, weinig rood of net andersom. Hoeveel watt heb ik nodig? voor mijn bak van 60 cm hoog enz enz.
Ik durf te wedden dat er nu al aquarianen zijn die teruggekeerd zijn naar de oude TL buizen na maanden van tobben met hun ledverlichting en nu weer volop van hun hobby genieten.
Willem v Wezel

Gebruikersavatar

stylz
1000+
1000+
Berichten: 5423
Lid geworden op: 03 aug 2013 12:37
Locatie: Brielle

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door stylz »

leuk stukje :)

Ik denk niet dat er zoveel aquarianen terug keren naar T5 van de LED, de LED heeft gewoon te veel voordelen, maar zeker er worden veel fouten gemaakt.
in de eerste plaats goedkoop is duurkoop, echt waar een goedkope ingegoten chineese LED is niet gelijk aan een merk LED.
Dat is appels met peren vergelijken.
Levensduur van het nep spul is maanden geen 10 jaar plus, energie verbruik of meer PAR/Watt is niet om over naar huis te schrijven.

Je verdient een duurdere LED tov een T5 al na een paar jaar dik terug en over de levensduur van de LED verdien je hem meerdere keren terug.
Toch er is een flinke valkuil, we weten immers niet goed hoeveel PAR jou LED afgeeft tov je T5 waar je het ook al niet van weet.
risico met een LED is gewoon dat je er makkelijk te veel PAR op gooit je CO2 gaat dat niet bij houden dus alg is je deel, LED wordt verkocht als dat het helpt tegen alg das complete onzin, het risico is gewoon groter, gewoon omdat je veel te makkelijk te veel PAR er op gooit.

Het is net als rijden in een aygo tov een sportwagen, toevallig iets wat ik kan vergelijken :D , mn gaspedaal in de aygo is veel minder kritisch terwijl als ik mn poot niet beheers in mn hobby auto ik gelijk achterste voren sta.

Vuist regels zijn moeilijk te geven en fabrikanten doen hun best ons te desinformeren door lumen te vermelden, waar planten geen boodschap aan hebben.
met T5 reken ik fel verlicht 1 w/l tot 0,5 w/l daar is ook CO2 bemesting noodzakelijk, onder de 0,5 w/l kan je overwegen het zonder te doen.
LED (goede) reken ik nu 0,5 tot 0,1 w/l als fel verlicht dus met CO2 verplichting, mijn bak draait nu al jaren op 0,2 w/l op LEDs met CO2 en ik moet echt niet wagen dat er af te halen want dan heb ik alg.

Met LED kan je een perfecte plantenbak hebben, maar je moet ff weten wat je wel en niet moet doen.

Als je niet kan zwemmen ligt dat niet aan het water :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door Kevin »

Mijn ervaring ermee is dat het zeker kan werken mits je de optimale sterkte en kleuren hebt. Het is voor de gebruiker even inlezen wat je precies nodig hebt, veel zullen niet zo diep de materie ingaan en gaan af op wat de verkoper adviseert. En daar zitten behoorlijke verschillen in en moer je net geluk hebben dat ze het juiste advies geven, kan me wel voorstellen dat mensen dan tl kiezen of erger nog helemaal stoppen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door riny »

Ik denk dat velen rustig bij LED verlichting kunnen blijven. In mijn vorige bak had ik ledbuizen van 18 watt in een Juwel Vision 260.

Toegegeven, geen moeilijke planten, maar wel prachtig licht en zicht in de bak.
Afbeelding

In de toekomst zal in mijn Vision 450 beslist weer ledverlichting komen. Ik was meer dan tevreden.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Grimfilth
0-200
0-200
Berichten: 99
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:01
Locatie: Drachten

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door Grimfilth »

LED verlichting waarbij je de individuele LEDS kan zien twijfel ik bij of dat de toekomst is.. Op dit moment zijn er waarschijnlijk ook een overvloed aan experimentele en slechte producten op de markt wat LED betreft.
Ik heb verschillende werkgevers gehad die de verlichting in de hallen hebben vervangen, en ik heb zelf de verschillen en peak performance tijd van deze verlichting kunnen aanschouwen. De balken met zichtbare honderden individuele leds zijn naar mijn idee minderwaardig, het licht is te diffuus, en binnen een paar maanden is de lichtopbrengst slechter. En ik kreeg er zelf hoofdpijn van. De T5 balken die er als gewone tl-buizen uit zien, zijn naar mijn idee veel feller, directer en zachter tegelijk, en heeft een natuurlijke tint. Deze zou ik kiezen voor in mijn aquarium.

Gebruikersavatar

pepper
0-200
0-200
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:41
Locatie: Stellendam

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door pepper »

Riny ik heb hetzelfde aquarium als jij hebt de vision 260. Welke led heb jij erin zitten?

Groeten: pepper
Diepe wateren........geen vis!!!

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: "ledverlichting" "De toekomst of de valkuil voor de plantenaquaria"

Bericht door riny »

In de Vision zat 1x Vt High Power Led Buis Daglicht en 1x Vt High Power Led Buis Red White. Die zijn te koop bij Aquaria Veldhuis.

In mijn huidige Vision 450 komt waarschijnlijk 2x Vt Huismerk Smd, kleuren nog niet zeker, te hangen.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Plaats reactie

Terug naar “Verlichting en verwarming”