Zweefvuil en mistig water

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Zweefvuil en mistig water

Bericht door René »

Ik kijk er al een week tegenaan, en wordt er helemaal gek van.

Vorige week zondag was mijn Ancistrus weer eens gaan graven. Hij heeft meer dan voldoende mogelijkheden waar geen planten staan. En waar gaat meneer graven? Naast mijn Hydrocleys die omgeven is door kleibolletjes. Fijn, hele bak wit van de klei. En de vis? Die is weer vrolijk naar zijn oude stuk hout gegaan, wel graven, maar dat gat vervolgens niet gebruiken :roll:
De volgende dag was het alweer wat gezakt, toch maar even 50% ververst. Dinsdag geen verbetering te zien, toch nog even afwachten. Ook de dagen erna werd het niet helderder.

Afgelopen woensdag mijn 3 Corydoras panda naar 12 uitgebreid (wat een fantastische beestjes trouwens). Gingen gelijk met zijn allen in de bodem wroeten. Gevolg: wat klein vuil dat er onder lag zweeft nu fijn door de bak heen. Gisteren de filters maar eens schoongemaakt, dacht dat daar het probleem lag. Eenmaal buiten zat er amper rotzooi in, ik stond er nu toch dus maar wel even schoongemaakt, geen zin om dat straks met die sneeuw in de tuin te moeten doen. Van de grootste ook gelijk de filterwatten vervangen, die waren wel helemaal bruin.
Vandaag, zaterdag, nog altijd geen verbetering. Tuinslang gepakt en wederom 50% water eruit. Het leek wat beter, maar nee hoor, de bak is weer lekker mistig met wat zweefvuil er tussen.

Hoe het allemaal ontstaat, geen idee! Mijn Corydorassen grondelen op maar 1 punt en dat is voorin waar ik altijd voer. Verder zitten ze wat te luieren.
De meervallen hebben ook niet meer gegraven.

Ik gooi er geen rare troep in o.i.d., alleen elke week plantenvoeding maar dat doe ik al een paar weken. Diepvriesvoer ontdooi ik onder de kraan, het afvalwater gaat dus niet mee.

Iemand een idee waar dit door komt?? Die achterlijke maanvissen zijn ook alweer helemaal in paniek, de bak is mistig dus gelijk maar weer overal van schrikken :| De andere vissen eten zich nu helemaal klem in al dat voer...
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Rody
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 4673
Lid geworden op: 10 sep 2010 12:10
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Zweefvuil en mistig water

Bericht door Rody »

Mmmmm, komt denk ik toch door die kleibollen.
Als ik in de bak echt groot onderhoud doe en diverse planten uit de grond trek omdat er aan alle kanten wortels uit de bodem komen komt ook bij mij die rotzooi omhoog, dit duurt bij mij soms een week en dan is het eindelijk weg.
Na die week vervang ik wel meteen de watten in het filter.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
----------------------------------------------------
BubbaGump Co.
Onderwaterpret
Wijk (bij Duurstede) aan zee

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Zweefvuil en mistig water

Bericht door René »

Dat dacht ik eerst ook, maar mijn Ancistrus heeft wel eens eerder kleibollen uitgegraven. Toen was de mist na één keer een flinke verversing ook meteen weer weg.
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Ralph
1000+
1000+
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:34
Locatie: Groningen

Re: Zweefvuil en mistig water

Bericht door Ralph »

Wellicht moet je vaker de bodem afzuigen?
Wellicht tijdelijk een interne pomp erin zetten en deze om het uur even schoonmaken?
Swordfish zijn bakje

Groeten,
Ralph

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Zweefvuil en mistig water

Bericht door René »

Ik hevel wekelijks de bodem al af, dat begon een paar weken terug met 12 emmers per verversing, nu haal ik er niets meer dan 1 emmer uit. Als ik nog meer ga afzuigen neem ik de bodem nog mee :P
Een interne pomp zou kunnen, maar voor 400 liter water mag ik dan een flink pompje erin doen. Dat zie ik dus niet zo zitten eerlijk gezegd...

Ik ga zo meteen even naar de verlichting kijken, de mist kan best komen doordat ik mijn reflector scheef onder de lamp heb hangen. Daardoor schijnt er links en in het midden meer licht dan rechts (waar het water wel gewoon helder is).
Mijn bakken

Groeten,
René

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
René
800-1000
800-1000
Berichten: 801
Lid geworden op: 11 aug 2010 15:17
Locatie: Roden

Re: Zweefvuil en mistig water

Bericht door René »

Nou, probleem opgelost. Uitstroom van het filter anders gezet (meer stroming) en de reflector wat verschoven. Zweefvuil is weg, en de mist is of weg of niet meer zichtbaar.
Mijn bakken

Groeten,
René

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”