Wat is de beste plantenvoeding?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:54

Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door xander »

Hallo iedereen,

Wat is jullie ervaring met vloeibare plantenvoeding? En welke werken voor jullie het beste?

Ik heb al diverse vloeibare meststoffen geprobeerd, van easylife, colombo, jbl tot HS... wel in combinatie met voedings tabletten in de bodem.

Helaas krijg ik de planten niet optimaal, een beetje alg en niet alle bladeren doen het goed, soms komen er wat gaten in of verkleuren ze..

Ben erg benieuwd of er een gouden tip komt.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door amber98 »

All in one van planted box is volgens mij de enige die compleet is met 1 flesje. Bij de merken die je noemt heb je niet genoeg aan 1 flesje, dan moet je bijv ijzer en nitraat extra gaan toevoegen. Als je foto’s plaatst van je planten of uitlegt wat het probleem is, zien We misschien nog een andere oorzaak dan de voeding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:54

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door xander »

Ik zal vanavond even een foto maken.

Ik zie dat deze all in voeding nitraat bevat, dat heb ik al rond de 25mg zitten door de vissen bestand. Dit zal verhoogd worden door deze voeding waardoor ik alsnog algengroei krijg, als ik het zo bekijk

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door amber98 »

Als je al zoveel nitraat aanwezig hebt zonder toe te voegen, kun je het best even kijken naar wat je voert en hoeveel. Of dat je misschien te veel vissen in het aquarium hebt. Nitraat hoort in een plantenvoeding te zitten, omdat planten meer nitraat vreten dan normaal gesproken door de vissen word geproduceerd. Al vind ik 25mg nog niet schrikbarend veel

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:54

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door xander »

Of ik te veel vissen heb is moeilijk te zeggen. 75 stuks in 450liter. Deze vissen zitten tussen de 4 en 12 cm, de meesten zijn gemiddeld 6 cm. Voeren doe ik om de dag, denk 2 a 3 theelepels afgestreken met gevarieerde voeding, wat binnen 1 minuut op is, algentabletten doen ze wat langer over maar dat is logisch:)

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door Muppet1987 »

Probeer de site aqadvisor.com eens. Afmetingen (in cm) van je bak invoeren en daaronder kan je alle vissen die je hebt invoeren. Ergens halverwege de bladzijde staat dan hoeveel % je bak ongeveer bevolkt is.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door amber98 »

Het ligt ook heel erg aan de vissoorten die je hebt, de ene soort is belastender voor de waterwaardes dan de andere

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
xander
0-200
0-200
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 feb 2009 16:54

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door xander »

Klopt, vooral de 12 stuks zwarte (rouw) tetra's, die vreeten zich zo vol als een kogelvis.

Ik had m'n water even getest, een ijzer tekort, en nitraat en fosfaat ook iets te laag. Ik ga nu ijzer toevoegen en voorfilter iets meer met rust laten.

Ph kh en co2 waardes zijn goed.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Wat is de beste plantenvoeding?

Bericht door Neil »

Hoi hoi,
Zelf heb ik met deze goede resultaten.
In de tijd dat ik vaak water testen deed, mengde ik mijn mengsels zelf.
Link: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onz ... r/complete

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”