Goudvis eet luchtbelletjes

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LEVAAP
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2022 18:18

Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door LEVAAP »

Hallo!

Ik heb nu twee weken een goudvis. Hij leeft in een 25 liter bak met wat decoratie (incl. schuilplek) en een waterpest. Maar het probleem is nu dat mijn vis vaak naar boven gaat om luchtbelletjes te 'eten'. Ik heb me wat ingelezen en het zou kunnen liggen aan te weinig zuurstof. Nu geloof ik daar niet echt in, omdat er een waterpest in staat en die zou als het goed is voldoende zuurstof moeten produceren voor één vis. Ik had in de bak ook al een lucht/zuurstofpompje geïnstalleerd, maar dat viel niet heel erg in de smaak, hij ging namelijk heel de tijd in zijn schuilhoekje liggen. Ik vond dit echt zielig, ook omdat hij er gewoon niet meer vandaan kwam. Ik de pomp dus na 2 dagen weggehaald.
Nu is mijn vraag of het echt ligt aan onvoldoende zuurstof of is er een ander probleem? En als het aan het zuurstofgehalte ligt, wat kan ik nog doen om meer zuurstof erin te krijgen? Een pompje wil ik eigenlijk niet meer aan beginnen.

mvg,
Levi

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door amber98 »

Dit kan inderdaad met zuurstof te maken hebben, een plant zorgt niet voor voldoende zuurstof. Ook kan dit gedrag komen door nitriet, nitraat of ammoniak. Heb je een filter? Dit is wel echt noodzakelijk. Goudvissen hebben een aquarium nodig van minimaal 120cm waarbij er 50L per vis word gerekend. Helaas is dus het aquarium te klein. Grote kans dat dus de vis zichzelf aan het vergiftigen is. Een groot aquarium of vijver zal een hoop gaan schelen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LEVAAP
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2022 18:18

Re: Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door LEVAAP »

@amber98

maar een filter maakt ook zoveel lawaai en zal hij ook vast niet leuk vinden.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door amber98 »

Filter is hoognodig om te zorgen dat de vis niet dood gaat of de huid verbrand door zijn eigen ontlasting. Dit geld voor alles vissen. De vis zal dit niet storende vinden. Als je zelf het lawaai vervelend vind, kun je misschien toch beter kijken voor een Ander huisje, want helaas is een filter wel echt noodzakelijk.. (geen aanval, is als tip bedoeld) evenals een veel groter aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
LEVAAP
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2022 18:18

Re: Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door LEVAAP »

@amber98
ik zou inderdaad wel moeten maar de bak staat in mijn slaapkamer dus vandaar :roll: :(

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Goudvis eet luchtbelletjes

Bericht door amber98 »

Probeer zo veel mogelijk water te verversen. Dat houd de waterwaardes voor een paar dagen goed. Dan zul je toch echt moeten gaan kijken voor een groter aquarium, zoals ik al aangaf heb je eigenlijk 120cm en 50l per vis nodig. Meestal zijn dit aquaria rond de 200L of meer. 2 weken is een cruciaal punt voor nitriet, zonder actie te ondernemen ben ik bang dat de vis mogelijk al snel overlijdt..

Gewone goudvissen kunnen eigenlijk alleen maar in vijvers, omdat ze 40cm groot worden (waarschijnlijk zo groot als de bak die je nu hebt) sluierstaart goudvissen kunnen prima in aquaria gehouden worden vanaf 120cm met 50L per vis. Ze worden zo groot als je hand. Goudvissen of sluierstaarten horen deze lengte te krijgen, het is een fabeltje dat ze kleiner blijven in kleine bakken. De buitenkant stopt met groeien, de organen groeien verder waardoor de vis veel pijn gaat krijgen er hier aan bezwijkt. Goudvissen kunnen eigenlijk 30 jaar worden, geen 2 jaar die veel dierenwinkels noemen ;)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”