Help!!

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MelissaFay
0-200
0-200
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2022 23:41

Help!!

Bericht door MelissaFay »

Hallo,

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand kan helpen.
We hebben al een tijd een aquarium van 30 l met oa neon tetra’s, platys en nog zo’n soort.
Wij zijn een weekje op vakantie geweest, daarvoor nog de pomp verschoond en mijn schoonmoeder heeft ze gedurende de week eten gegeven.
Echter toen wij thuis kwamen rook ik al een rare geur en het aquarium was helemaal wit troebel!
Na onderzoek 4 dode vissen eruit gehaald en de rest zwemt er ook niet zo lekker bij, pomp verschoond en een groot deel van het water ververst, helaas word het er niet beter op en de vissen doen raar, maar ik weet niet wat ik nu moet doen? Iemand een idee??? Behalve de viswinkel bellen want die zijn nu gesloten! Help

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help!!

Bericht door amber98 »

Grote kans dat dit een nitriet piek is. Pomp wil je zo min mogelijk schoonmaken, hier zitten goede bacteriën in die het vuil omzetten in goede waterwaardes. Grote kans dat er teveel gevoerd is geworden icm het schoonmaken van het filter waardoor de ontlasting van de vissen nu giftig is. Pomp niet meer schoonmaken, wel veel water blijven verversen. (Dit mag gerust 50% nieuw kraanwater zijn dagelijks. Of zelf iets meer) Daarbuiten opzoek gaan naar een groter aquarium, want 30L is veel te klein voor vissen. Je hebt minimaal 60L nodig. Dan heb je ook minder problemen met stijgende waterwaardes ;)

Gebruikersavatar

Hobbyaquarium
0-200
0-200
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 mar 2023 21:30
Locatie: friesland

Re: Help!!

Bericht door Hobbyaquarium »

amber98 schreef: 20 aug 2022 10:58 Grote kans dat dit een nitriet piek is. Pomp wil je zo min mogelijk schoonmaken, hier zitten goede bacteriën in die het vuil omzetten in goede waterwaardes. Grote kans dat er teveel gevoerd is geworden icm het schoonmaken van het filter waardoor de ontlasting van de vissen nu giftig is. Pomp niet meer schoonmaken, wel veel water blijven verversen. (Dit mag gerust 50% nieuw kraanwater zijn dagelijks. Of zelf iets meer) Daarbuiten opzoek gaan naar een groter aquarium, want 30L is veel te klein voor vissen. Je hebt minimaal 60L nodig. Dan heb je ook minder problemen met stijgende waterwaardes ;)
Een kleine acqarua heeft niks te maken met stijgingen van de niettriet pieken . Ik hebben met een 6 hoek nooit nitriet pieken gehad
Nooit heel veel dood op.eens . Meestal 1 of 2 wat gewoon normaal is
.de pomp met rust laten is ook niet echt een slim iedee die moet je altijd zo nu en dan schoon maken . Ik doe dit in een emmer met het huidige water . Dat schep ik over in de emmer maak ik dan de filters schoon en plaats hem.terug ..dan heb je dus gewoon de goede bacteriën nog in de pomp.zitten . Zelfs met een aquarium van 2 meter kun je nitriet pieken krijgen. Dus hoe groter. Met minder problemen is dus deels niet waar
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Help!!

Bericht door amber98 »

Je kunt uiteraard altijd nitrietpieken krijgen, maar hoe kleiner de bak is, hoe minder liter er in de bak zit waardoor waterwaardes sneller gaan schommelen. Vaak is het ook moeilijker om een balans te creëren, over het algemeen zit er al snel teveel vis in een klein aquarium en dus te veel afvalstoffen. En met waterwaardes bedoel ik meer dan alleen nitriet ;) ook nitraat mag niet te hoog worden en in kleinere aquaria is er simpelweg niet heel veel ruimte voor planten die dit op kunnen nemen. Ipv enkel meer liters die het afval beter kunnen opvangen zonder dat de vissen er last van hebben, heb je in grotere aquaria ook meer bodembedekking liggen en een filter met meer capaciteit. Kortom, meer ruimte om bacteriën te huisvesten, die de waterwaardes onder controle houden. ;) door een groter aquarium te hebben, (dus de combinatie van meer liters, meer bodembedekking, meer filter capaciteit) stijgen de waterwaardes veel langzamer en heb je dus meer tijd om te reageren voor het dodelijk word, voor de vissen is dit dus veel dragelijker.

Een filter maak je alleen schoon als je echt niet anders kan, als de stroming bijv flink verminderd is waardoor filtratie niet meer optimaal is. En dan het liefst nooit al het filter materiaal in 1x, want ook als je het in aquarium water uitspoelt, raak je een groot deel bacteriën kwijt. Aquarium of kraanwater maakt voor de bacteriën niet heel veel uit. Dus beste eerst de helft van het filter en maand later de andere helft. Dat je minder problemen had met een kleiner aquarium, wil helaas niet zeggen dat dit de regel is. Dit is meer geluk hebben, maar geldt zeker niet voor de meeste kleine aquariums. Elk opgestart aquarium is uniek, als je dezelfde kleine bak opnieuw zou opstarten, kan het helemaal anders lopen.

Daarbuiten is 30L voor de meeste vissoorten gewoon te klein. Er zijn maar enkele soorten tevreden met zo weinig zwemwater. ;)

Als je een aquarium houd zoals het gehouden hoort te worden, moet je met kleinere aquariums meer moeite doen om de balans te houden. (Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is) Zowel met waterwaardes als planten en algen kwestie. Hoe meer liters, hoe makkelijker het word. En dat ligt dus niet enkel aan de liters

Gebruikersavatar

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 feb 2020 08:04
Locatie: 2e boom 4e tak rechts

Re: Help!!

Bericht door Friesian »

MelissaFay schreef: 19 aug 2022 23:48 Hallo,

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand kan helpen.
We hebben al een tijd een aquarium van 30 l met oa neon tetra’s, platys en nog zo’n soort.
Wij zijn een weekje op vakantie geweest, daarvoor nog de pomp verschoond en mijn schoonmoeder heeft ze gedurende de week eten gegeven.
Echter toen wij thuis kwamen rook ik al een rare geur en het aquarium was helemaal wit troebel!
Na onderzoek 4 dode vissen eruit gehaald en de rest zwemt er ook niet zo lekker bij, pomp verschoond en een groot deel van het water ververst, helaas word het er niet beter op en de vissen doen raar, maar ik weet niet wat ik nu moet doen? Iemand een idee??? Behalve de viswinkel bellen want die zijn nu gesloten! Help
Hoi Melissa.

Wat een vervelende pech om zo thuis te komen na je vakantie en wat fijn dat je schoonmoeder de vissen intussen heeft verzorgd.

Misschien is het de combinatie van een te kleine bak en ook de hoeveelheid voer die ze hebben gehad. Maar de bak van 30 liter is echt te klein.

Persoonlijk zou ik als advies willen geven om een nieuwe bak aan te schaffen, bij voorkeur 80 cm. Daar zit dan al een binnenfilter in en het huidige filter kun je dan mee laten draaien tijdens het indraaien met je vissen. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Hornbach.

Ik zou je aanraden om elke dag 50% water te verversen totdat je geen uitval meer hebt en dan is een wekelijkse waterwissel prima. Hou de waterwaardes goed in de gaten met druppeltesten bij voorkeur.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”