Non CO2 aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Non CO2 aquarium

Bericht door Kopernek »

Hallo allen,
Klasse forum! Veel gestruind en ik denk dat het de goede kant op gaat, maar voor de echte start leg ik het jullie graag even voor of het hier de goede kant opgaat! Oude hobby weer heb opgepakt (20jr geleden...) en bak gekocht: 120x40x50h, dus 240l. LED verlichting met dimmer, Eheim prof 5 - 600t (1850l/u). Ondanks de voordelen van CO2, vind ik het ook veel techniek en laat graag de natuur zijn werk doen en niet te vaak verversen spreekt me ook aan, dus in eerste instantie ga ik voor een non-CO2 bak. Wel grote filter en veel stroming door spraybar in de lengte van de bak en toevoegen van extra voeding in de vorm van een Estimative index kit. Dan ga ik voor de Dry start methode met de volgende plantenlijst:

Voor: Naaldgras (Eleocharis acicularis) en Dwerg Amazonezwaardplant (Echinodorus quadricostatus)
Midden:
Belgisch groen (Hygrophila polysperma), Limnophila sessiliflora (alternatief Cabomba, vanwege Europees verbod), Cryptocoryne (Cryptocoryne wendtii), Eikenbladvaren smalblad (Ceratopteris thalictroides), Sterrenkruid (Heteranthera zosterifolia)
Achter: Vallisneria (Vallisneria spiralis), Zwaardplant (Echinodorus bleheri), Liesgras (Glyceria maxima), Braziliaanse klimop (Hydrocotyle leucocephala)
Drijfplant: Amazone kikkerbeet (Limnobium laevigatum)
Op tak/steen: Javamos, Anubias, Javavaren (Microsorum pteropus)
Vrij veel misschien maar kijken wat aanslaat.
Een aantal vragen:
- Zie ik iets over het hoofd?
- Kan je een non CO2 bak ook opstarten met een dry start?
- Zijn er ook gekleurde (rode) planten voor een non CO2 bak?
- Zijn er behalve Javamos nog andere mossen geschikt?

Ik hou jullie sowieso op de hoogte!

Dank en groet!
Daan

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door amber98 »

Hoe meer planten hoe beter in de opstart. Hier deed de rode Lotus en levermos het goed zonder CO2. Handig dat je een dimmer hebt op de led-verlichting, bij non CO2 kun je de bak het beste zo donker mogelijk houden, je hebt al snel te sterk licht.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Leuk Daan! Je oude hobby weer oppakken! Ik vraag me wel af hoe lang het naaldgras het houdt. Mijn ervaring verder met fijnbladige planten in een donkere bak, is dat ze het niet lang volhielden. Maar dat hoeft uiteraard niet voor iedereen te gelden. Verschillende planten die je uitkiest hebben wel veel licht nodig, zoals de klimop. Bij mij doet ie het nauwelijks helaas. Ik heb vooral Anubias, Echino’s en Crypto’s in m’n bak.
Ben wel heel benieuwd wat het gaat worden!

Gebruikersavatar

janjdk
0-200
0-200
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:25

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door janjdk »

welkom,
bij NON CO2 en led is het wel een beetje oppassen.
Neem de juiste planten, en pas je verlichting hierop aan.
Wat is je reden dat je geen CO2 wilt toepassen ?

mvrgr
Jan

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Kopernek »

Dank voor de reacties, Muppet en Amber!
Ik heb inderdaad met name gezocht op planten die weinig CO2 nodig hebben, sommige hebben mogelijk wel veel licht nodig... in de natuur kan dat in een bak veroorzaakte veel licht andere problemen natuurlijk. Niet te fijnbladig is een goed tip (en als je er over nadenkt logisch, want hoe meer cm2 blad hoe meer je als plant kan vangen!) Rode Lotus en levermos doe ik erbij!
Enige wat ik me nog afvraag of de combi Dry start en non-CO2 logisch is...?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Kopernek »

Even een stand van zaken... gedurende de Dry start veel gedoetjes: kaakslag, algen enz... dus was er klaar mee, bak gevuld en planten aangevuld. Estimative toegevoegd, filter aan. Nu draait het rusting, dan duurt het maar iets langer voordat het helemaal groen is.
Afbeelding

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Stand van zaken

Bericht door Kopernek »

Afbeelding
Afbeelding

Het draait allemaal uitstekend. Non-CO2 is tot nu toe uitstekend. Weinig onderhoud, nauwelijks water verversen, bak in balans. Enige nadeel: moet wel vaak de planten snoeien... die doen het erg goed.
Twee vraagjes:
Wat zijn deze stoffige bolletjes op de wortel van de Anubias?

Afbeelding

En wat zijn deze belletjes?

Afbeelding

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Zo Daan, ziet er goed uit! En die rode Lotus is ook prachtig!
Ik kan niet goed zien wat dat witte is. Op de eerste detailfoto zie ik baardalg, of niet?
Jij lijkt nog best veel licht boven je bak te hebben! Mag ik vragen hoe vaak jij water ververst?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Kopernek »

Mmm... dan toch baardalg... een CO2 dingetje. Ik verschoonde vanaf het begin om de twee a drie weken 30%. Dat heb ik wat teruggeschroefd naar een keer in de 5 a 6 weken. Dat ga ik weer wat vaker doen. Ook Estimative had ik weer teruggeschroefd, want iedere twee weken een hele grote bak sla na het snoeien... ook dat ga ik weer wat meer geven.
Verlichting is 12u.. I know, te veel eigenlijk maar wel met veel drijfplantjes en veel kroost. Dus donkerder, dat gaat eigenlijk prima. Maar die zet ik voorlopig even op 8 of 9. Tenslotte wat minder voeren.
Op de andere foto zie je op twee stengels naaldgras een verzameling doorzichtige belletjes. Nog geen idee wat dat is?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door amber98 »

Zijn het wel echt belletjes of witte puntjes in jelly? (Slakken eitjes?) ik vind de ander foto ook op baardalg lijken. Wel lekker volle bak zo!

Gebruikersavatar

Hans
200-400
200-400
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 okt 2020 10:42

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Hans »

---
Ik vind dat je best wel een mooie bak hebt!

Nu gebruik je geen co2 extra [ vind ik geweldig 8) ] maar dan "hang " je wel

een beetje het EI gebeuren aan??

Ik heb dat totaal nooit begrepen.

Heel erg veel voeding toevoegen, maar om te zorgen dat je niet te veel voeding in

je bak krijgt , moet je elke week 50 % water verversen :? :?

Waarom dan zoveel voeding er in gooien...ik heb dat echt NOOIT begrepen en lijkt

mij volkomen onzin [ sorry ]

Ik verwijt niemand die zoiets doet hoor, dat moet je zelf weten, maar waarom niet gewoon

een bak met water , wat licht, een filter, planten en vissen...KLAAR. 8)

[ maar ik ben iemand die alles iets anders probeert te doen dan de anderen en vooral simpel :mrgreen: :mrgreen: ]

---
GROETEN HANS

IMPERFECTION IS BEAUTY, MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS THAN ADSOLUTELY BORING

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Muppet1987 »

Amber, ik dacht inderdaad ook aan slakkeneitjes. Kon het niet goed zien!

Daan, ik heb zelf ook een non-CO2 bak en ververs nu 1x in de maand, maar wil naar 1x in de 3 maand. 8 uur licht is wel echt de max hoor! Misschien vind je deze link interessant:
https://www.aquascaping-blog.com/169/aq ... zonder-co2

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Kopernek
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 09:11

Re: Non CO2 aquarium

Bericht door Kopernek »

@Muppet1987
Dank voor de info, licht teruggeschroefd en iets vaker verversen. Baardalg niet terug gezien, op een kwastje na ergens...
Wel zoek ik nog geschikte plantjes voor op de voorgrond. Naaldgras doet het summier... zeker geen bodembedekking... waarschijnlijk door het weinige licht. Heb jij ideeën?

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”