Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyalCowboy
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2020 11:00
Locatie: Assen

Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door RoyalCowboy »

Sinds gisteren draait onze nieuwe aquarium ter voorbereiding op haar bewoners (zie intro topic). Een van de uitdagingen die ik nu al zie is de naar mijn idee "slechte" doorstroming. De rechterzijde van de bak lijkt nauwelijks in beweging. Zie filmpje. Het lijkt zelfs dat de lijn ligt op net rechts van de pompuitmonding. Alles valt direct recht naar beneden daar.

Klein afval dwarrelt hierdoor dus niet naar de sleuven in de filterbak rechts. Moet ik een sterkere pomp erin doen? Of toch het schip anders plaatsen? Of een wave-maker plaatsen? Wat zijn jullie ideeen/adviezen?

ps.: er kan geen externe pomp worden aangesloten nog. Dus die tips mogen even op zich laten wachten ;)

https://youtu.be/kfB5AVJ_Vlo

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door Muppet1987 »

Wij hadden dat probleem ook in onze RIO 180. Ik had verschrikkelijk veel afval op de bodem liggen. Toen hebben we een spraybar gemaakt (even op YouTube zoeken). Heel simpel systeem, aangesloten op de uitlaat en met zuignappen vastgezet op de achterwand. Het probleem was direct verholpen. Nu heb ik overal stroming, behalve het kleine stukje voor het filterhuis. Maar ook daar ligt geen afval, dus er zit vast wel iets van stroming in.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door Neil »

Bij mij gaat niet alle zwerfvuil naar het filter. Dit lijkt zo. Als je 5 minuten kijkt dan is dat maar een fractie van wat er daadwerkelijk naar het filter gaat. Af en toe hevel ik het vuil af wat verzameld is op de bodem. Vaak is het zo dat vuil verzameld op de laag gelegen plaatsen. Dus ik heb in de hoeken wat glooiende verlaging.

Alle water wat het filter uit gaat, gaat er ook in. De pomp zorgt voor wat druk verhoging dus het water stroomt wat verder weg.
De inlaat van het filter is in oppervlakte groter dus het toe gestroomde water gaat wat rustiger daar naar toe. De hoeveelheid zal hetzelfde zijn van wat er uit gaat.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyalCowboy
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2020 11:00
Locatie: Assen

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door RoyalCowboy »

Dat is ook niet zo zeer het probleem. Waar het mij om gaat is dat er zogezegd dead spots zijn rechts.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door Neil »

De dead spots wil je vermijden ivm de plantjes die je daar hebt staan.
Als die plantjes stagneren in groei dan kan je een dead spot hebben. Sommige planten zijn met minder voedingsstoffen tevreden.
Dus dat is dan afwachten. Als je plantjes een beetje mee bewegen in de stroming dan is er geen dead spot.

Mocht je van Easy Life het product Filter Medium hebben dan kun je zien hoe snel dit in je bak verspreidt. Colombo heeft ook een vergelijkbaar produkt. Als je dit toevoegt dan komt er tijdelijk een witte waas in je aquarium. Dus de snelheid van verspreiden is de toets.

Het kan ook met een soort heel fijne klei. Dit blijft een poosje in het water zweven en je kan dan zien hoe het verspreidt. Maar hiervan weet ik niet welke dat je hiervoor moet hebben. Hebt het een keer gelezen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
RoyalCowboy
0-200
0-200
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 apr 2020 11:00
Locatie: Assen

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door RoyalCowboy »

Bedankt voor de tip! Had hem zelf helaas ook al toegepast met de bevestiging dat er rechts vrijwel geen doorstroming is.
Het lijkt er op dat het enkel vlak langs de voorzijde van de biobox naar de invoer gaat.

Ik vrees dat ik iets als een wave-maker moet gaan aanschaffen.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Doorstroming met behoud/gebruik van interne filter bak

Bericht door Neil »

Je kan proberen met wat plantjes proberen zoals wat Cryptocoryne. Die hebben geen snel stromend water nodig. Voeding kan je via de bodem toevoegen want ze hebben een flink wordtel gestel.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”