Al mijn starters vragen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Goeiemorgen! Ik ga nog veel meer startersvragen krijgen en ik dacht dat het dan handiger was om het allemaal tot één topic te beperken.

Mijn nieuwste vraag:

Gisteren is het zand binnengekomen (veertig kilo zwart gekleurd zand van de Hornbach), dat hebben we gewassen en in het aquarium gedaan. We hebben eerst het aquarium van binnen gewassen met alleen water. Maar nu is alles natuurlijk nat en vochtig en dat lijkt me niet het beste idee?

De plantjes komen dinsdag pas binnen. Wat kan ik nu het beste doen? Of kan dit geen kwaad?
Laatst gewijzigd door Steph op 07 sep 2019 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Linda »

Geeft niks hoor dat het vochtig is. Zolang je de bak maar niet vol water zet voor je de planten hebt want dan geef je algen de kans lekker te gaan groeien...

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Muppet1987 »

Anders zet je de bak open. Verdwijnt het vocht vanzelf!

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Thanks! Ik zet de bak gewoon wel open, mijn man dacht dat er van alles kon groeien in dat zand maar dat lijkt me met schoon zand en kraanwater niet zo hard gaan in drie dagen. Vandaag stenen en hout gekocht, kan niet wachten tot dinsdag de plantjes binnen zijn!!

Nu online op zoek naar een pomp en goeie tuinslang om het wekelijkse verversen zo aangenaam mogelijk te maken :-)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Linda »

Hahaha nee hoor zo'n vaart loopt dat niet.

Oehhh dus jullie gaan beginnen met inrichten! Een van de leukste aspecten van de hobby vind ik 😁

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Muppet1987 »

Leukleukleuk!! Eens met Linda! Hoewel, vissen toevoegen is nóg leuker! Maar zo ver ben je nog niet....hout en stenen kan je alvast plaatsen hè! Enne, vergeet niet fotootjes te maken. Is niet alleen leuk voor ons, maar ook voor jezelf. Kan nooit weer!

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Linda »

Als ik kon zou ik mijn beroep maken van het inrichten van aquaria! 💞

Dat is misschien ook de reden dat mijn inrichting nogal eens veranderd😂

Inderdaad veel foto's maken! Zo kunnen we niet alleen meegenieten maar eventueel ook goedbedoelde tips geven waar jullie al dan niet besluiten iets mee te doen 😜

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Goeie! Ik zal zeker foto's blijven maken. En ja, het inrichten vind ik nu al leuk! :D Ik heb, naast het drukke gezinsleven, niet zo heel veel hobby's maar dit gaat echt een leuke worden verwacht ik! (Zeker ook omdat ik er de deur niet voor uit hoef hahaha)

Wat ik mij ook afvraag, hoe lang moet het licht van het aquarium aan of uit (hebben een Juwel Rio 240)? We krijgen een starterspakket aan plantjes en qua vissen gaan we voor corydoras panda, tetras en de blikvanger weten we nog niet..
Laatst gewijzigd door Steph op 08 sep 2019 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Linda schreef: 07 sep 2019 20:05 Inderdaad veel foto's maken! Zo kunnen we niet alleen meegenieten maar eventueel ook goedbedoelde tips geven waar jullie al dan niet besluiten iets mee te doen 😜
Haha, ik ontvang heel graag tips!! Er zit zo ontzettend veel geld in dat aquarium (geloof al 800 euro nog exclusief vissen!) dat ik niet wil dat het in de soep loopt omdat ik per ongeluk iets doms doe..

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Linda »

Mijn lampen branden zo'n 10 uur maar die zijn dan ook wel flink gedimd met drijfplantjes, aluminium folie en een plastic latje die het achterin heel donker maakt omdat ik geen CO2 gebruik en plantjes heb die niet zo van fel licht houden.
Voor een bak zonder CO2 is tussen de 8 en 10 uur licht voldoende.
Ik heb tl buizen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Ik vond het planten best lastig, omdat je geen diepte ziet als je ervoor staat maar dat zal wennen zijn. (Het zand ligt dan ook schots en scheef..) Morgen nog het een en ander een beetje schuiven maar het aquarium is officieel opgestart! :D Ik kan er nu al naar blijven staren!

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Linda »

Wat leuk!

Om diepte te creëren kun je het zand achterin beter wat hoger leggen dan voorin. Zet vervolgens kleinere planten voor grotere.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Steph
0-200
0-200
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2019 21:21
Locatie: Amsterdam

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Steph »

Thanks, ik vond het erg moeilijk om te doen omdat je van bovenaf niet goed ziet wat je doet en van voren zie je de diepte niet goed. Ik ga het vanavond nog eens proberen en dan het zand aan de achterkant hoger.

Ik heb in een aparte bak drie stenen en twee stuks spiderwood in water liggen (water blijft donker worden dus mag er nog wel even blijven liggen).

Ik heb met zo een papieren testje getest en alles was goed behalve hardheid van het water, daar stonden drie rode uitroeptekens bij. Terwijl het water uit de kraan prima was volgens een tweede testje. Dat kan toch niet aan dat zwarte Hornbach zand liggen? Meer zat er nog niet in. Misschien moet ik een wat duurdere test kopen, dit zijn 50 van die teststrips van JBL easytest.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Al mijn starters vragen

Bericht door Neil »

Hoi, het hout zal door de tijd wat kleurstoffen afgeven. Dit is best een langdurig proces. Hoe harder het hout hoe langer dit proces duurt. Er zijn bakken die juist hout hebben om het water te kleuren. In het begin geven ze best wel wat kleurstof af. Later wordt dat steeds minder. Als je wel hout wil maar niet de waterverkleuring, dan kan af en toe over actieve kool filteren.

De teststrips van jou zijn goed genoeg. Als je kraanwater goed is in hardheid (GH) en je bak is opgelopen, dan kan je een kalkhoudende steen erbij hebben. Testen kan met een zuur. Schoonmaakazijn over de steen doen. Als het bruist dan zit er kalk in. Ongewassen zand kan ook tijdelijk harder water geven. Je kan ook testen met een sterker zuur, maar weet wat je doet.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”