wie weet raad?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

wie weet raad?

Bericht door Gast »

Beste collegea aquariumbezitters,

Wij zijn geen kenners of experts, maar wilden gewoon een leuk aquarium om naar te kijken. Dus kocht ik met mijn vrouw een jewel 125.
Na de gebruikelijke opstart handelingen (zoals we op internet hadden gelezen en bij de viswinkel verteld was), zand, voedingsbodem voor de planden, grint (na tig keer wassen), steen en hout en wat planten, hebben we de vissen erin gedaan. 6 platys (koraal), 2 goudgouramis, 2 plecostomus en later nog twee zilverhaaitjes.

Met de haaitjes hebben we 3 weken langer gewacht dan met de andere vissen. Het water was sowieso al snel ok wat nitriet en hardheid betreft.
Al snel (na 2 weken) waren we 1 goudgourami kwijt, kennelijk dood en opgegeten. Kort daarna ging ook 1 haai dood. We vonden die haaitjes best wel schuchter ten opzichte van de platys dus hebben we het vermoeden dat die verhongerd was. De andere was daarna nog angstiger. Ze moesten altijd met minimaal 2 zijn zeiden ze bij de winkel, maar omdat er binnen 1 week twee vissen dood waren durfden wij niet meteen nieuwe erbij te doen. Na nog een week was ook de tweede haai dood.
Ook begonnen de plantjes bruinig te worden (onder andere van de cabomba) en sommige bladeren werden doorzichtig dat wil zeggen alleen de nerf bleef over. Ook zitten er 'haartjes' op sommige bladeren dit lijken algen te zijn.

We zijn beide keren na die twee dooie haaitjes terug geweest naar de winkel en hebben het water iedere keer laten checken, maar dat bleef steeds ok.

Steeds als we er nieuwe vissen bij wilden doen, ging er weer 1 dood en leek het ons verstandig eerst toch maar te wachten. Dus kwam het daar steeds maar niet van.

Na nog een week was er een platy dood en ook een plecostomus. Die algeneters zijn dacht behoorlijk taai dus moest er wel iets goed fout zijn. Wij weer terug naar de winkel, maar met het water was niets mis, wel iets mee gekregen (eSHa 2000) tegen ziekte. Daar zijn we nu mee bezig.

Vandaag vonden we de tweede plecostomus op de bodem.

Nu ben ik te einde raad, 6 vissen dood in 10 weken!

Ik heb op internet gezocht en las iets over bruinalg, maar het is eerder groen dan bruin. Ook het water is niet echt vies of troebel. De bodem wel, overal ligt poep van de platys. Die hebben natuurlijk heel veel vis gegeten......
Bij het verversen van het water proberen we het een beetje schoon te zuigen, maar dat lijkt er lastig.

Dus zoals de titel al schrijft HELP!

Was is er mis met mijn aquarium? Wat kan ik doen, voor alle vissen dood zijn?
Waar kan ik naar kijken of moet ik op letten? Bij de viswinkel vroegen ze me naar witte puntjes, maar die hebben we nooit gezien, ook geen dichte kieuwen of zo. Vissen zijn ook niet aangevreten.
Behalve dat het zonde is van het geld (voor 35 euro aan vissen is nu al dood), is het natuurlijk ook niet tof voor de vissen als ze ziek zijn of langzaam vergiftigd worden of zo.

Thanx alvast voor de hulp
Finn

Gebruikersavatar

richards
0-200
0-200
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 nov 2007 11:30

Re: wie weet raad?

Bericht door richards »

Ik denk dat je teveel vis in 1 keer in het aquarium gedaan hebt.
Het aquarium moet eerst een beetje indraaien.
Na een week of 2/3 kan je bv eerst een paar platys erin doen.
Dan weer wat wachten en dan de volgende vis erin.
Zo bouw je het langzaam op.

Wat betreft je alg,waarschijnlijk is het blauwalg.
Dit kan je weg krijgen door veel alg af te zuigen en te verversen
En geen nieuwe vis erin.
En wat belangrijk is,niet te veel voeren.

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: wie weet raad?

Bericht door Kevin »

Als aanvulling op bovenstaand. Je kunt de bodem ook schoonhouden met een zogenaamde aquariumstofzuiger, dat werkt erg goed. Of gewoon met de tuinslang in een emmer en daarna het grind terug het aquarium in.

Dichtstaande schubben? dat zou juist normaal zijn, openstaande schubben is geen goed teken.
en sommige bladeren werden doorzichtig dat wil zeggen alleen de nerf bleef over. Ook zitten er 'haartjes' op sommige bladeren dit lijken algen te zijn.
Het eerst wil eigenlijk zeggen dat er te weinig voedingstoffen aanwezig zijn. Algen en zeker groene algen zijn niet per definitie slecht voor je aquarium/vissen zolang het maar niet een plaag gaat worden en je planten eronder gaan lijden.
Blauwalg daarin wil je niet hebben en kan ook giftig zijn. Je herkent dit aan de stank, blauwe kleur en slijmerige plakkaat achtige vellen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gast

Re: wie weet raad?

Bericht door Gast »

Beste Richard en Kevin,

Dank voor jullie (zeer) snelle reactie.
10 kleine visjes (3-4 cm) op 120 liter water leek ons niet teveel. Eigenlijk was de hoeveelheid en de snelheid van plaatsen ook op advies van de viswinkel tot stand gekomen. Ik zag echter op internet niet al te positieve verhalen over haaitjes in een aquarium, daarover had de viswinkel het (natuurlijk) niet gehad. Dus misschien zegt dat wat over de kwaliteit van hun advies. Sowieso kom ik er niet echt veel verder dan het laten testen van het water, vandaar dat ik op dit forum beter advies probeer te vinden.

Dat wachten doen we nu dus ook, maar als er steeds vissen blijven dood gaan hebben we niet het idee dat het zich stabiliseert. Kortom hoe lang wachten en wat is een signaal dat het wel goed zit.

Wat betreft de alg:
het zit vast aan de blaadjes en drijft niet rond of zo, dus hoe kan ik dat er dan uit halen dan alleen door het afknippen van de bladeren?
Ook stinkt het niet.

@kevin
We hebben van een flesje en een slang zo'n stofzuigertje gefabriceerd en dat werkte eigenlijk wel ok. Behalve dat de plantjes, stenen en het hout het niet makkelijk maken om echt overal goed te komen. Maar het werkt idd prettig dat het grint erin blijft.

wat betreft te weinig voedingstoffen... We hebben zo'n startpakket -emmer van Sera gekocht en daar zat een heleboel voedingsbodem in die we onder het grint hebben gelegd. Aan de extra pilletjes zijn we nog niet begonnen omdat we dachten dat die hele ermmer plantenvoeding het wel even uit zou houden. De planten groeien verder wel goed en snel.

We wachten nu dus verder af wat er gebeurt en plaatsen voorlopig geen nieuwe vissen, maar wat kan ik doen om te voorkomen dat er nog meer vissen dood gaan. Overigens dacht ik dat juist die plecostomus de algen in toom zouden houden. Maar die hebben nu dus beide het loodje gelegd.

Heeft iemand nog een idee wat betreft de bruine bladeren?

Gebruikersavatar

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter
Berichten: 6842
Lid geworden op: 19 okt 2007 09:37

Re: wie weet raad?

Bericht door Kevin »

Welke waardes worden er dan getest en wat zijn de uitslagen vraag ik me dan af. Een voedingsbodem is niet perse nodig, dat getuigd wel van verkoopdrift. 3 a 4 visjes op 120 liter moet zeker wel kunnen, die zou ik er na 3 dagen al wel in durven zetten.

De alg is zo te horen niet schadelijk, zou daar nog niet te veel aan gaan rommelen. Eerst maar is zorgen dat de vissen blijven leven, dus die plantenvoeding tablet ook maar even laten zitten nog.

Hoe lang staat de bak al en hoe vaak en hoeveel ververs je het water?

Met een medicatie als Esha 2000 zul je wel enkele dagen geduld moeten hebben voor je resultaat gaat zien. Witte stip die jij niet ziet zal het wel niet zijn, aangezien dit al heel snel over heel de vis en vaak alle vissen zit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gebruikersavatar

sam
0-200
0-200
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 jul 2009 22:39
Locatie: ravenstein

Re: wie weet raad?

Bericht door sam »

het klinkt egt heel zilig.
ik denk dat je een winkel hebt waar ze bijna geen verstant hebben van vissen.
ik zelf wacht 2 tot 4 weken voor de eerste vissen.
zouden we wat foto's mogen zien?(hele bak, de vissen planten)
wat voor filter zit er in en wat zijn je waterwaardes?
en de bodem moet ijgenlijk helemaal schoon zijn.
hoevaak en waneer ververs je water?

ik denk dat als we dit weten we jullie weer een stuk verder kunnen helpen.
juwel record 110
amazone

Gebruikersavatar

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 1958
Lid geworden op: 20 nov 2008 22:48
Locatie: Delft

Re: wie weet raad?

Bericht door Stefan »

klinkt allemaal heel erg vervelend.
zoals ik het lees hebben jullie niets fundamenteels fout gedaan bij het opzetten van jullie bak en als de gemeten waterwaardes goed zijn kan het daar dus niet aan liggen.

maar ook dan blijven er vele mogelijke oorzaken over, van bacteriën en virussen tot teveel aan chemische verbindingen (bv: opgeloste metalen) en die worden niet gemeten met de standaard meetsetjes...
Ik denk niet dat het bacteriën of virussen zijn omdat je aangeeft dat zowel je vissen als je planten er onder lijden.

allereers zou ik je water laten testen op sulfiet, sulfaat, ammonium en fosfaat mochten deze ook niet problematisch zijn dan zou ik meer denken in de richting van zware metalen zoals koper en lood.

iig heel veel succes.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”