Overstap naar groter aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Ik ben van plan om binnenkort over te gaan naar een groter aquarium. Nou vroeg ik me af of het beter is om een nieuw aquarium vanaf 0 opnieuw in te laten draaien, of kun je je hele bestand incl. planten, stenen, zand, water en filtermateriaal in 1x overzetten in een nieuw aquarium? Dit laatste zou natuurlijk het makkelijkste zijn en de minste kosten met zich meebrengen. Ik weet dus alleen niet of het een goede manier is en of de vissen hier niet teveel stress van ondervinden, aangezien ze tijdens de verhuizing in een steeds kaler aquarium komen te zitten.. tot ik klaar ben. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Hallo Ilse,
Zelf ga ik over een poosje verhuizen.
Hiervoor heb ik een ander nieuwe aquarium opgestart.
Dit aquarium is van hetzelfde type als de oude.
Ik heb filtermateriaal van oude filter gebruikt om mijn nieuwe filter te starten.
Planten kun je altijd gebruiken. Zeker de echte waterplanten. Die heb ik ook overgezet.
Het nieuw aquarium zal gewoon in moeten draaien. Zelf had ik een kortere tijd hiervoor nodig als bij een totaal nieuw
aquarium.
Decoratie materiaal zoals stenen en hout zou je kunnen gebruiken. Als je erg veel daarvan hebt, dan kan je het in gedeeltes eruit halen. Bijvoorbeeld tijdens een waterwissel.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Heb je dan de helft van je filtermateriaal overgeplaatst oid? Om het oude aquarium ook nog goed te kunnen laten draaien.

Heb je een nieuwe bodem gemaakt, of gebruik je later je oude bodem?

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Ik heb een aantal sponzen in mijn filter.
Hiervan heb ik er 2 uitgehaald en in mijn nieuwe filter gezet. De sponzen die ik over had heb ik terug gezet in het oude filter.

Wel heb ik een nieuwe bodem gemaakt. Oude aquarium draait nog. Het nieuwe aquarium staat op een andere locatie in een verenigingsgebouw.
Voordeel van planten overzetten is, dat ze gewend zijn aan het onderwater zijn en gewoon verder groeien.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Duidelijk. :) Ik heb een plannetje uitgewerkt hoe ik het zou willen gaan doen. Bij mij gaat het eerste aquarium weg, dus ik gebruik het liefst zo veel mogelijk opnieuw:

- 2/3 van het zand afzuigen, even omdraaien in de emmer en de waterlaag weggooien, maar niet wassen. Dit in de nieuwe bak doen en aanvullen met nieuw (gespoeld) zand.
- Deel planten, stenen en hout overzetten en evt wat nieuwe erbij voegen.
- Helft van het oude aquarium water in de nieuwe bak doen en aanvullen met nieuw water. (Oude bak natuurlijk ook weer bijvullen)
- 1 oude spons in het nieuwe filter doen en een nieuwe in het oude. En/of evt een spons uitknijpen in de nieuwe bak?

1 week laten draaien

- Helft van het nieuwe aquarium water eruit halen en weer aanvullen met de helft uit de oude bak.
- 2/3 van het biologische filter materiaal in het nieuwe filter doen en het oude aanvullen met nieuwe sponzen.
- Eerste vissen verhuizen en weer 1 week laten draaien. Om de dag 5 vissen toevoegen tot alle 15 die ik wil houden over zijn na deze 2e week.

- Laatste planten/stenen overzetten.
- De vissen die ik niet hou laten ophalen.
- Laatste zand afzuigen en bijvullen in de nieuwe bak.
- Laatste oude sponzen/filter materiaal in het nieuwe filter doen.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Hoe dit allemaal gaat verlopen weet ik niet.
Bodem substraat en in je filter materiaal zitten de bacteriën.
In het filter is toch een moment dat de nitrificatie op zal moeten starten.
Bacteriën die verantwoordelijk zijn voor de eerste stap van de nitrificatie groeien best snel. Die van de tweede helft nitrificatie groeien een stuk langzamer.
Heb erg in een nitriet piek dus.

Je wilde in je eerste bericht de stress van de vissen zoveel als mogelijk vermijden. Kort door de bocht, ik denk dat de stress factor best wat hoger komt te liggen.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door amber98 »

Bespaar jezelf de moeite om water mee te verhuizen. ;) In water zit een verwaarloosbare hoeveelheid bacteriën. In je filter en bodem zitten wel bacteriën. Als je het filter niet langer dan max anderhalf uur uit hebt staan en onder water houd + je gebruikt zand wat ook onder water blijft, zou ik alles in 1x omzetten. (Wel rekening houden dat het water niet ijskoud is!) Bij jouw uitgewerkte plan, gaan je vissen eerder dood door de stress. Je haalt steeds weer wat uit de bak, vangt steeds een paar vissen, ze komen met steeds minder soortgenoten en verstopplekken te zitten, je gaat rommelen met je bodem en filter waardoor de kans vergroot word op afsterven van bacteriën etc. Om eventuele pieken wat te voorkomen, kun je de bacteriën wat werk uit hand te nemen door water te verversen. Zeg je ververst elke 2 dagen een gedeelte, dan kom je, denk ik, na anderhalve week al erg dicht bij een ingedraaide bak. In principe begin je de bak namelijk niet opnieuw (omdat je filter en bodem met bacteriën in tact blijven)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Oke, goed dat ik het dus even heb voorgelegd :roll:

Ik kan het dus beter in 1x doen, lees 1,5 uur.. ;) hier mijn aangepaste plan:

Zand zoveel mogelijk afzuigen, zonder spoelen(?) de nieuwe bak in en aanvullen met nieuw zand. (zo nodig laag kraanwater erbij om het onder water te houden)
Hout en stenen overplaatsen
Nog een laag kraanwater erbij
Planten overplaatsen
Al het oude filtermateriaal in het nieuwe filter plaatsen
De bak afvullen met kraanwater, pomp aanzetten
Alle vissen overzetten

Elke 2 dagen een deel verversen (voor 1 week?)

Het is dus geen probleem als àl het water in de nieuwe bak uit de kraan komt? En kan het zand ongespoeld de nieuwe bak in?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Zou iemand me kunnen zeggen of ik het op bovenstaande manier goed zou doen?

Gebruikersavatar

riny
0-200
0-200
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 mar 2014 19:18
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door riny »

Zoals je het nu omschrijft zal wel goed gaan.
Geduld is een schone zaak... en rust een must....

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Hoi Ilse,
Je vissen gaan niet dood van kraanwater. Dus verversen bijvoorbeeld 30% zal geen probleem zijn.
Je kan je vissen alvast gaan laten wennen aan het nieuwe water. Ik weet niet of er een groot verschil zit tussen je huidige aquarium water en je kraanwater. (pH, KH en GH).
Als ik zelf water ververst doe ik in het verversingswater wat pH min. Dit over de emmers verdeeld die ik ververs.

Als je een inbouwfilter heb dan heb je circa 1,5 uur. om het filter materiaal levend te houden.
Als je een extern filter heb dan kun je overwegen om het filter over een emmer water te laten draaien. Dan kun je de tijd wat rekken.

en ja je zal wel moeten omdat je geen andere optie heb om het anders te doen.
Heb erg in een nitraat piek. Je kan alvast een testsetje hiervoor kopen.
Voor de rest van mijn kant succes.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Bedankt voor jullie reacties. :duim:

Ik probeer de pomp in de oude bak zo lang mogelijk aan te houden in dat geval. Die hoeft misschien wel helemaal niet uit voordat ik de vissen overzet; als ik enkel de bodem afzuig, de decoratie + planten verplaats en het water verder kan laten zitten. Dan hoef ik hooguit het peil weer iets te verhogen met een paar emmers water en kan ik "rustig" de nieuwe bak inrichten. Ik ben benieuwd hoeveel water ruimte al deze dingen nou in werkelijkheid innemen, dat is op zo'n moment natuurlijk goed te zien.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Succes,
Ik bedoel natuurlijk de nitriet piek. Hier zit het probleem Nitraat daar kun meer van hebben voor dat dit problemen geeft.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Neil »

Toch nog op You Tube een filmpje gezien hoe iemand anders heeft gedaan.

https://www.youtube.com/watch?v=dQi3MV1SU-Y
Aquariumbodem vervangen in een draaiend aquarium

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Ilse
0-200
0-200
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 nov 2018 22:24
Locatie: Overijssel

Re: Overstap naar groter aquarium

Bericht door Ilse »

Ahh, thanks!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”