Terrassen met kunststof

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gersan

Terrassen met kunststof

Bericht door Gersan »

Mijn aquarium (Juwel Rio 125) heb ik vorig jaar opnieuw ingericht. De planten en vissen waren kerngezond. Maar ik wilde er terrassen in maken. Daartoe heb ik bij Kunstof platenshop "plexiglas plaat helder 2 mm" gekocht. Daarmee heb ik de terrassen opgebouwd.
Ik heb de Juwel Conexo lijm gebruikt, die ik ook al had gebruikt om mijn Juwel filter vast te lijmen, om de het plexiglas te bekleden bodembedekkingsmateriaaal.
Een tijd na de herinrichting ging het mis. De bladeren van mijn planten stierven af. Alleen de "grasachtige" planten lijken het vol te houden. De vissen doen het wel goed. Ik heb o.a. roodkopzalmen. Die schijnen erg gevoelig te zijn voor verkeerd water. Maar ze hebben een stralende rode neus.
Wel is mijn Nitriet en nitraat aan de hoge kant. Maar ja, dat is een kip of ei verhaal. Lijden de planten daaronder of, omdat de planten allemaal afsterven gaan deze waarden omhoog?
Mijn vraag is:"Kan het aan het plexiglas liggen?" Wie heeft hier ervaring mee?

Dank alvast voor het antwoord.

Gerard

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Antwoord op de vraag of het aan het plexiglas ligt weet ik niet.
Over het algemeen zijn de vissen gevoeliger voor verkeerd water dan water planten.

Als je nitriet hoog is, dan is de bacteriën cultuur die verantwoordelijk is voor omzetting van ammoniak (NH3) en ammonium (NH4), niet goed aan het werk.
Als je pH boven de 7.0 is dan is er meer NH3 in het water.
Als je pH onder de 7.0 is dan komt er minder NH3 en wordt er NH4 gevormd. NH4 is een stuk minder schadelijk voor je vissen.
NH3 komt vrij via de kieuwen van de vissen. Vervolgstap is dat er nitriet wordt gevormd en nitriet gaat verder naar nitraat.
Te hoog niet nitriet is niet goed. Regelmatig water verversen kan helpen.
Nitriet en nitraat komt ook vrij als planten afsterven.
Van Cryptocoryne's is het bekend dat ze de bladeren laten vallen als ze verplaatst worden. Na een poosje komen er nieuwe bladeren en groeien ze weer verder.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Hier een tabel pH en verhouding NH3 en NH4.
Afbeelding[/img]

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Afbeelding

Gebruikersavatar

Goblin
0-200
0-200
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 apr 2017 11:34
Locatie: Drenthe

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Goblin »

Het kan aan meerdere dingen liggen. Niet allen nitriet en nitraat kunnen boosdoeners zijn, maar ook belichtings tijd, CO2 gehalte e.d. Vooral omdat je opmerkt dat het vooral om de planten gaat. Nitriet en nitraat zullen wel stijgen als de planten dood gaan. Dit omdat ze ten eerste helpen met de afbraak van nitraat, maar ook omdat het rotten van de planten weer nitriet produceert. Zou je de gemeten waterwaardes kunnen delen? Wellicht geeft dat al een beter beeld.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gersan

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Gersan »

Bedankt voor jullie reacties.
Bijgaand mijn waterwaardentabel van de laatste weken gemaakt met JBL-Proscan.
Ik heb vergeten te vertellen, dat ik elke 3 weken 30 liter water ververs, elke dag 2,5 ml Easy Carbo toevoeg en twee keer per week Profito.
Ik begrijp, dat het niet aan het plexiglas ligt.
Sinds 2017 heb ik dit aquarium. De planten deden het goed totdat ik de hele bak vorig jaar opnieuw heb ingericht. Ik wilde er terrassen inbouwen. Misschien heb ik toen fouten gemaakt. Ik heb geen drie weken gewacht, maar meteen de vissen er weer in gedaan. Ik heb niet alle onderdelen van mijn Juwel filter vervangen, maar alleen die aan de beurt waren. Maar het filter is wel een paar dagen buiten bedrijf geweest.
En ik heb achteraf bedacht, dat ik waarschijnlijk een paar stukjes folie niet van het plexiglas heb verwijderd. Kortom genoeg redenen om de bak helemaal leeg en schoon te maken en dan weer opnieuw op de juiste manier op te starten. Het duurt nog even, want eerst moet ik mijn kleine aquarium inrichten, die als "logeerkamer" voor mijn vissen moet dienen.
Gerard

Afbeelding

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Wat is wijsheid.
Om opnieuw een grote verandering aan te brengen is niet gewenst.
De kleine logeer bak zal ook in moeten draaien. Ondertussen heb je nog de grote bak.
Als de vissen ineens in de kleine bak komen dan moet de nitrificatie ook op gang komen. (Stikstof kringloop).
De filter is nog niet optimaal aan werk in de grote bak.
Omdat er vissen zijn in je bak zou ik de pH op 6,9 houden. Hiermee wordt de NH3 die de vissen via hun kieuwen uitscheiden omgezet in NH4. Dit is een stuk minder schadelijk voor je vissen.
Omdat de nitriet (NO2) waarde hoog is een waterverversing van 50% overwegen (doen). Dit opvolgen en vaker verversen.
Vissen matig voeren. Minder belasting voor het water.
De filter elementen die niet vervangen zijn uitspoelen. Waarschijnlijk zijn de bacteriën hier in dood en geven alsnog nitriet en nitraat af aan je water.
Een bacterie cultuur toevoegen aan je filter om je filter weer op gang te brengen. Hiermee wordt NO2 (nitriet) omgezet in NO3.(nitraat).

De afschermfolie van het plexiglas is plastic en zal niet het water niet veel vergiftigen.
De lijm die aan de folie zit, zit vast aan de plexiglas en komt niet ineens in het water terecht.
Nogmaals ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar ineens alles wijzigen gaat het waarschijnlijk het niet beter maken. Maak een plan en ga met beleid te werk.
De nitriet waarde moet omlaag. Werk daar eerst aan zou mijn advies zijn. Succes.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door amber98 »

Heb je de oude bodembedekker bij het opnieuw inrichten vernieuwd of uitgespoeld? Welke plantensoorten sterven wel af en welke niet? Hoe groot is de bak en hoeveel/welke vissen zitten erin? Heb je laat van algen of groeien deze ook niet?

Ik denk niet dat dit met de terrassen zelf te maken heeft. Profito is geen volledige voeding waardoor tekorten kunnen ontstaan bij planten. Ze gaan dan inderdaad bijvoorbeeld bladeren verliezen of andere vreemde reacties vertonen (soms gele bladeren, gaten in bladeren etc) het is goed mogelijk dat wanneer je de oude bodem daadwerkelijk hebt verwisseld voor een nieuwe of schoongespoeld, dat hier essentiële voedingstoffen verloren zijn gegaan die in jouw langdraaiende aquarium wel aanwezig waren bijv door een voedingsbodem, oude rottingsprocessen of kleitabletten. (Had je die misschien eerst wel en nu niet meer?) Wanneer dit het geval is, zie je voornamelijk moerasplanten afsterven, zoals cryptocoryne, echinodorus. Terwijl echte waterplanten hier minder problemen van ondervinden, zoals bijvoorbeeld vallisneria of waterpest. ;) of is het misschien juist de vallisneria die afsterft, als je die hebt, deze kan namelijk slecht tegen easycarbo.

Over de nitraat waardes zou ik me voorlopig geen zorgen maken, deze is nog niet in schadelijke hoeveelheid aanwezig. Wel de nitrietwaardes, zoals de andere leden al aangaven. In een bak waar niet genoeg bacteriën aanwezig zijn om nitriet over te zetten in nitraat, zou ik zeker vaker verversen dan 1x in de 3 weken. Je mag gerust 1 a 2x per week 50% verversen. Om de groei van de bacteriën te versnellen kun je inderdaad een bacterie start kopen in de winkel. Echter zou je verwachten dat deze inmiddels wel aanwezig zijn, vanwege de tijd die de bak inmiddels al weer staat. Planten nemen geen nitriet op, maar voor het omzetten van nitriet in nitraat, is er zuurstof nodig in het water. Dus misschien is de bacteriecultuur wel aanwezig, maar is er onvoldoende zuurstof in het water die gebruikt kan worden, wellicht dus door de stervende planten. Waterverversen helpt hier ook bij. Als je toevallig een zuurstofpompje thuis hebt, zou ik deze ook eens in de bak doen en kijken of je verschil gaat merken in waardes.

Ik zou dus voornamelijk willen aanraden om eerst een paar keer goed water te verversen en dan verder te kijken. Zoals Neil ook aangeeft, zal een logeerbak opstarten en deze bak weer opnieuw opstarten niet bevorderlijk zijn, alleen tijdrovend.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Gersan, hoe staat het ervoor? Gaat het de goede kant op? We horen graag van je.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gersan

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Gersan »

Beste mensen,
Sorry, dat ik zo laat reageer. Maar ik heb het zo druk gehad, dat ik niet achter de PC heb gezeten de laatste dagen.
Hartelijk dank allen voor jullie reacties en adviezen. Maar de meeste tips, die ik kreeg heb ik al eens geprobeerd. Ik heb ook NitratEx aangeschaft. Het leverde niet veel positiefs op. Dus heb ik toch maar besloten om beide aquaria opnieuw in te richten. Kan ik de terrassen ook wat beter maken. Dat duurt dus allemaal wat langer. Maar als alles achter de rug is en de zaak draait goed zal ik jullie zeker berichten. Overigens ook als het uiteindelijk niet helpt en de problemen blijven. Dit weekend is de kleine bak aan de beurt en dan over drie weken de grote.
Nogmaals dank en tot later.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Neil »

Dank je voor je reactie.
Nog een tip dan, als je de vissen over doet naar de kleine bak, doe dan in het begin met een stuk of 3 vissen.
Blijf dan de nitriet opvolgen en dat binnen de grenzen blijft dan weer een paar.
Zo kan de bak de belasting van de vissen bijhouden.

Veel succes met je bakken.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gersan

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Gersan »

Zoals beloofd een update op mijn bericht.
Ik heb mijn Rio125 helemaal leeggemaakt, nog een keer gevuld met schoon water en weer leeg gepompt en helemaal droog gemaakt. Bij het leeghalen heb ik ook de filterbehuizing en de pomp van het filter gereinigd. Dat had ik slechts één keer eerder gedaan. En dat was nodig, wat een vieze bruine prut! Zou dat het probleem zijn geweest? Dan is het nu opgelost.
De bak weer ingericht, terrassen gemaakt, nieuwe planten erin. Hij zag er mooi uit. Maar .... binnen een week dezelfde problemen. De echinodorus kreeg weer bruine bladen en de Althernanthera verloor zijn blaadjes.
Toen bedacht ik, dat ik halverwege de periode na de vorige inrichting een stuk kienhout in de bak had gelegd (dat ik nog ergens had liggen) en dat waarschijnlijk daarna de ellende was begonnen. Kienhout eruit gehaald. Het leek wel of het hout aan het rotten was. Vandaar het vuile filter.
Vervolgens heb ik het water vier keer ververst (35, 45, 80 en 60 liter), waardoor er van de oorspronkelijke hoeveelheid "gif" ca 8,5% over is. Ik heb Carbax (actieve kool) voor mijn filter gekocht. Nu lijkt het aquarium weer goed te zijn. De planten gaan niet meer achteruit, de visjes zwemmen weer vrolijk rond.
We hebben het gehad, geloof (en hoop) ik.
PS Volgende week weer water verversen en daarna volgens schema.

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Muppet1987 »

Ik hoop het voor je! Wat een gedoe...heb je nog een foto?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Gersan

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Gersan »

Sorry, wat late reactie. Moest even uitzoeken hoe je een afbeelding moest toevoegen. Maar hier is hij dan.

5165

Omdat de Althernanthera's al erg hadden geleden (links) heb ik daar inmiddels een grote struik achter gezet, die te groot was geworden in mijn klene bak.
Gerard

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Terrassen met kunststof

Bericht door Muppet1987 »

Mooie bak! Leuke planten ook!

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”