Hobby opnieuw oppakken?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Hallo mensen van het goede leven! Voor sommigen van jullie een oude bekende naam, maar ik zie dat er veel nieuwe leden bij zijn gekomen... :duim:
Op het moment zit ik een beetje te twijfelen of ik de oude hobby weer wil oppakken. Een klein bakje tussen de 60 en 80cm is voldoende maar ik zou niet weten hoe nu weer opnieuw te beginnen...
Als ik weer een bakje ga kopen wil ik het ook écht goed doen, dus een nette en mooie bak, voldoende planten, goed filter, juiste vissenbestand enzovoort. Daarvoor heb ik eigenlijk wel jullie hulp nodig. :D
Willen jullie met mij meedenken?
Ik heb altijd al een zwak voor Neontetra's gehad, die moeten er dus ook in komen!

Welk aantal kan dat zijn, en zouden er nog andere soorten bij kunnen?

Hoe kan ik zo'n aquarium het beste inrichten voor die vissen?

Welk filter moet ik aanschaffen?

Nuja, er zullen nog véél meer vragen komen maar die zal ik later stellen.
Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door tobyderks »

Ik zou denken zo rond de 10-15 voor 60 cm en 15-20 voor 80.
Verder zou je een koppel goerami's of een betta er bij kunnen zitten. En voor op de bodem misschien een dwergcorydoras soort of kuhlii's?
Inrichting hangt dan af van wat je er verder bij wilt doen.
Qua filter zou ik in ieder geval een intern filter nemen voor een wat kleiner bakje.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Neil »

Hoi,
Een tijdje geleden ben ik bij de website van JBL terecht gekomen.
Je kan hier voorbeelden zien van een aquarium zoals zij die zien uit een bepaalde regio.
Neon tetra's heeft jou belangstelling.
https://www.jbl.de/nl/themawereld-aquar ... section/36

Wellicht dat je hier wat extra info vind.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Linda »

MATTIE!!!! :zwaai:

Wat leuk dat je de hobby weer wil oppakken!
Ik raad je eigenlijk meer een 80cm dan 60cm aan. Het is net iets groter en in het begin iets meer werk, maar daarna zo veel makkelijker in onderhoud en je hebt net wat meer ruimte om te spelen met de inrichting.
Daar ga je op lange termijn meer plezier van hebben.

Filter adviseer ik eigenlijk altijd een externe..
Intern kan ook, ik zou dan wel gaan voor een Eheim of JBL. Absoluut geen superfish...

Als je corydoras wilt kies dan voor een zandbodem. Zand is sowieso een goede keus omdat het het meest natuurlijk is en veel vissoorten gebruik maken van zand. Neem dan filterzand van bv de welkoop.

Geen voedingsbodem!

Hou je van hout/stenen? Kies wat jij het mooist vindt qua hardscape. En hou met het inrichten rekening met de wensen van de vissen die je wilt hebben.

Co2 kan, maar is niet nodig. Ligt aan welke planten je wilt.

Ik heb evt nog wel wat creepingmoss voor je 😀
Heel makkelijk mosje, makkelijker dan javamos.
Oh, en ik kan je ook de echinodorus Rubin aanbevelen.
En de cryptocoryne nevelli. En Anubias natuurlijk.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Super bedankt voor jullie hulp mensen!!
Door omstandigheden lag ik er eventjes uit, maar ga nu weer verder met mijn zoektocht voor een leuk bakkie! :)

Het word (zeer) waarschijnlijk een 80cm.
Qua filter ben ik er nog niet over uit, maar het moet wel een goed filter zijn. In het verleden heb ik (idd... :hamer: :nee: ) een superfish gehad, en daar was ik nou niet echt over te spreken...
Als jullie specifieke suggesties hebben hoor ik die graag.

Voedingsbodem komt er sowieso niet meer in, dat heb ik 1x gedaan maar was ook niet zo'n succes.
Bodembedekking word dan een zandbodem op advies van Linda. Welke kleur raden jullie aan?

Ik ben geen op kienhout, dus dat komt er ongetwijfeld weer in. Stenen ook niet te missen, dus dan ben je al een eind op pad. Nu nog een goede keuze maken voor de planten. Dat vind ik wel wat lastiger...

Neontetra's komen er in. Is daar voor een echte maximum hoeveelheid in een 80cm?
Goerami vind ik wel mooi maar niet helemaal wat ik zoek. Zijn er nog meer opties?

Nogmaals mijn dank!

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door tobyderks »

Ik heb als intern filter de aquael turbo filter 500 gehad, was hier erg tevreden over!
Sja kleur zand.... met neons is zand denk ik mooier, dan komen hun kleuren beter uit.
Misschien bijlzalmen voor boven in bak?

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Ipv de gewone Neontetra's kan je ook de simulans nemen, deze zijn iets kleiner en wat levendiger, dat past beter bij de maat van de bak naar mijn mening. In een 80 cm zou je als blikvanger een harem apistogramma's kunnen doen, 1 man met 2 vrouwen moet kunnen. Je hebt dan een bodeminrichting nodig waar de zichtlijnen continu onderbroken worden zodat de apisto's elkaar niet de hele tijd kunnen zien en wat halve kokosnoten o.i.d.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Binnenkort ga ik een mooie Juwel 80cm ophalen, dus dan kan het feest weer beginnen!
Aangezien het een kleine 100 liter bak is er en momenteel 15 Malawi Cichliden in zitten denk ik dat ik die vissen niet mee ga kopen.
Bij mijn weten is zo'n aquarium echt te klein voor zulke (hoeveelheid) vissen...
Afijn, binnenkort dus die 80cm ophalen, maar dan?

Ben even een avondje gaan zitten om wat mooie planten (volle en grote) te vinden. Ook gelijk gekeken naar een vissenbestand.
Mochten jullie nog meer suggesties hebben... ;)

VALLISNERIA SPIRALIS (komt er sowieso in)
JAVAMOS - (TAXIPHYLLUM BARBIERI) (twijfelgevalletje)
HETERANTHERA ZOSTERIFOLIA (STERRENKRUID) (deze plantensoort zou ik graag ééns willen proberen)
Phyllanthus fluitans (ook een twijfelgevalletje, ben er nog niet zeker van of ik drijfplanten wil)
Shinnersia rivularis (Mexicaans eikenblad) (is dat een aanrader, of toch niet?)
Echinodorus argentinensis (daar wil ik er ook een aantal van hebben om het aquarium een beetje te vullen)

Verder ben ik gek op kienhout, dus dat ga ik ook halen.
Ook Lavasteen of breuksteen komt in het bakkie.

Vissenbestand.
Neontetra (20?)
Zwaarddrager (1m - 5vr?)
Dwerggourami (1m - 2vr?)
Corydoras Julii(8?)

Wat is jullie mening?
Laatst gewijzigd door MatthijsH op 05 dec 2018 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Ik ga mee met Erik, de simulans is in mijn ervaring veel leuker dan de innesi. Ik heb ze hier inmiddels in de 300L zitten. Ikzelf vind dat zwaarddragers wat groot kunnen worden voor 80cm (Ik heb vrouwelijke exemplaren gehad waarvan een gedeelte klein bleef en andere de 15cm aantikte) misschien vind je platys dan leuker?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Persoonlijk vind ik de 'gewone' Neontretra's het mooiste, dus denk dat ik die ook ga kopen. Tenzij jullie me dat echt afraden?
Qua aantal Neontetra's is 20/25 prima?

Zwaarddragers zijn dus eigenlijk geen optie als ik het goed begrijp, Amber? Dat is wel jammer, zijn in mijn ogen erg fraaie beestjes zonder hoge eisen (dus makkelijker voor een beginner). Ik zou ze graag in mijn bakkie hebben..
Platy's hebben niet mijn voorkeur, om eerlijk te zijn

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door Erik1974 »

Als je de innesi mooier echt mooier vond hou ik je niet tegen, ik vind de simulans nu eenmaal mooier, over smaak valt niet te twisten. Het gedrag van de simulans is wel leuker van de innesi maar ook dat is een kwestie van wat je leuk vind. Ik zou zeggen, ga in de winkel eens een 15 minuten bij elk kijken en dan beslissen wat je mooier vind :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Simulans heeft gewoon veel interessanter gedrag naar mijn idee, daarom hebben ze mijn voorkeur. ;) aantal is prima.

Als de zwaarddragers klein blijven, kan het wel, maar helaas weet je Van te voren niet hoe ze uitgroeien. Wat bevalt je niet zo aan platys? Aangezien deze er bijna hetzelfde uitzien als zwaarddrager vrouwen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Goeie tip Erik, ga ik doen!
@Amber opzich vind ik de Platy's wel mooi, maar niet zo spectaculair dat ik die écht graag wil hebben.
Maar ik dacht dat de vrouwtjes een zwaard hadden, en het mannetje niet. Dat verwisselde ik even, en dat verandert mijn gedachten over Zwaarddragers ook.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door amber98 »

Inderdaad heb je er dan maar 1tje met een zwaard..

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
MatthijsH
1000+
1000+
Berichten: 1258
Lid geworden op: 08 nov 2014 21:08
Locatie: Zeeland

Re: Hobby opnieuw oppakken?

Bericht door MatthijsH »

Dan kan die ook van het lijstje geschrapt worden...
Verder nog tips voor toevoegingen aan het vissenbestand?

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”