Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door TDI »

Hallo allemaal,

Het aquarium is onderweg, de aanschaf van al het benodigde (watertesters voor NH3/4, NO3 en NO2, strips voor Ph, waterverbeteraar, potje vlokvoer) voor de opstart. Nu ben ik mij goed aan het inlezen over van alles en nog wat, alleen over de opstart van een aquarium lees ik overal verschillende richtlijnen. Maar het grootste verschil is dat de ene zegt "Gewoon leeg draaien, eens per dag voer erin en na 3~4 weken testen en klaar"

De ander pakt het bijna wetenschappelijk aan door dagelijks ammonium toe te voegen om rond de 0.4 ppm in het water te houden om zo exact te meten wanneer de bacteriën voldoende op sterkte zijn. En zijn hierdoor bijna 2 maanden zoet met constant testen, constant dingen toevoegen aan het water, om precies de perfecte samenstelling water kwaliteit te krijgen.

Is dat soort gein nou echt een noodzaak, of is een opstart ook ruim voldoende door het gewoon een maand te laten pruttelen en eens in de week het water te testen?

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door amber98 »

Hier start ik altijd op met wat vlokvoer en 3/4 maanden wachttijd. Het hele gedoe met ammoniak is naar mijn idee overbodig

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door Erik1974 »

3 a 4 weken😜 niet maanden... 😂

Maar dat werkt prima. Waterverbeteraar heb je niet nodig in Nederland trouwens, ons water is zeer goed.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door amber98 »

Excuses!! Inderdaad 3/4 weken :) :) ik was blijkbaar nog niet goed wakker

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
TDI
0-200
0-200
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2018 22:53

Re: Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door TDI »

Erik1974 schreef: 27 mei 2018 11:24 3 a 4 weken😜 niet maanden... 😂

Maar dat werkt prima. Waterverbeteraar heb je niet nodig in Nederland trouwens, ons water is zeer goed.
Owh, zo'n busje had ik meebesteld samen met de watertesters en plantenvoeding.

Maar wel grappig dat er zo'n verschil is in de manier dat mensen zweren bij een opstart.

Ik ga mij ook niet branden aan al dat ingewikkelde gedoe als dit verder niet veel toevoegt.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Ammonium bijvoegen tijdens opstart?

Bericht door Neil »

Het gaat om de chemie.
Visvoer is ook samengesteld uit diverse elementen. Waaronder stikstof (N). In de eiwitten zitten deze elementen.
Hierin zitten ook een aantal andere elementen.
De stikstof maakt met de waterstof een binding. hieruit wordt er ammonia gemaakt. Hier zit weer die stikstof in.
Bacteriën maken hieruit vrijwel direct nitriet en een tijdje later wordt er nitraat gemaakt.
De bacteriën die nitriet maken vermenigvuldigen zich heel langzaam ten op zichte van de bacteriën die nitriet maken.
Zodoende zie je in die 3 a 4 weken tijd een ammonia piek gevolgd door een nitriet piek en zo naar nitraat. Dit is weer meststof voor je planten.
Vissen scheiden ook ammonia af en kan je ook een kringloop mee maken.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”