Welk quarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Welk quarium

Bericht door Jellevl »

Hoi ik wil graag een 80 cm aquarium aanschaffen, nu zit ik te twijfelen tussen de juwel RIO 125 (80x35x50cm) en de eheim aquarium aquapro 126 (80x34x45cm) wie heeft er advies?

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

Heel veel mensen hier hebben een rio 125 dus wat dat betreft zit je hier goed 😅

Het nadeel van juwel is dat je alleen juwel tl buizen kunt gebruiken.
Hoe dat bij de Eheim zit weet ik niet. Wel is Eheim een kwalitatief heel goed merk.
Kijk ook eens naar het filter en de opbouw van de kap. Welke is beter uitgevoerd enz.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

Ik heb de Eheim even bekeken, zit er een filter bij? Zo ja dan is deze waarschijnlijk uitneembaar. Dat kan bij de juwel niet zomaar, die moet je eruit slopen als je ooit een extern filter oid wilt hebben.

Ik zou het wel weten 😁

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Welk quarium

Bericht door Jellevl »

Oke is goed, en ja er zit een filter bij😊 dankjewel

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk quarium

Bericht door amber98 »

Ik zou toch niet al te snel de keuze maken. Hoewel eheim beter is dan juwel, heb je een oud model uitgekozen om te vergelijken. De eheim word nog geleverd met T8 lampen, de juwel met led welke zeker zal besparen in energiekosten. Ook moet je bij de eheim de kap in z'n totaal verwijderen, wil je ruimte hebben om schoon te maken. Ik heb dit bij mijn vorige sera bak gehad en ik kan je vertellen dat het niet prettig werkt, zeker niet als je geen kast hebt om de kap neer te leggen. Dan vind ik de kap van juwel toch een pluspunt.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

Onderschat de t8 niet..
Toen ik op het vivarium liep vorig jaar en aangaf bij een kraam dat ik nog t8 lampen heb was hij bij verrast. Ik kreeg er zelfs een compliment voor 😀
Het scheelt toch een hoop ellende wanneer je niet vanaf het begin moet concurreren met veel te veel licht in de bak.

LED is prima wanneer je het kunt dimmen, maar anders is het veel te fel wanneer je verder geen CO2 en heel veel plantenvoeding toevoegt.

Dat van die kap is inderdaad niet handig.
Al vind ik de kap van de rekord 700 ook niet handig waarbij je het complete bovenpaneel inclusief lamp niet optillen bij onderhoud waardoor je niks meer ziet in de bak...😅
Maar dat is niet het geval bij de Rio denk ik?

Ik ben het wel met Amber eens dat je niet te snel je keuze maakt. Weeg alles goed tegen elkaar af.

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk quarium

Bericht door amber98 »

Hoewel t8 natuurlijk niet slecht is, word het wel steeds moeilijker om nieuwe, passende lampen te vinden als ze kapot gaan ;) De rio varianten zijn opgebouwd uit verschillende kleppen. Als ik hier water ga verversen, kan ik onafhankelijk van elkaar 3 dekplaten eraf halen, zet ik de lampen die altijd uitstaan boven op de lampen die aanstaan en schuif deze ver naar achteren. Zo kan ik overal aan, maar heb wel licht. ;) de dekplaten zijn gemakkelijker ergens neer te leggen, aangezien ze niet zo groot zijn en geen kabels hebben voor verlichting.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

Misschien dan beter voor een Rio kijken, Jelle?

Voor de niet juwel bakken is er prima aan t8 te komen. Ik weet niet hoe dat bij juwel is..
Ik vind het ook een rotstreek van juwel dat er geen andere lampen in kunnen dan die van hunzelf...

Los hiervan, vind ik het zo jammer dat aquariummakers alsmaar fellere lampen in de bakken hangen. Mensen denken dat ze die nodig hebben voor hun planten omdat het anders niet groeit maar ze worden vervolgens onaangenaam verrast door alggroei niet wetende dat het door het licht komt.....

Zo jammer....

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Welk quarium

Bericht door amber98 »

Hetzelfde werkt het met het filter hoor, juwel heeft geen externe filters dus zorgen ze ervoor dat je voor een extern filter het juwel filter eruit moet slopen en dan vervalt dus wettelijk de volledige garantie van de bak.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

amber98 schreef: 28 mar 2018 12:02 Hetzelfde werkt het met het filter hoor, juwel heeft geen externe filters dus zorgen ze ervoor dat je voor een extern filter het juwel filter eruit moet slopen en dan vervalt dus wettelijk de volledige garantie van de bak.


Ook weer zoiets inderdaad :roll:

Daarom ben ik geen fan van juwel 😅

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welk quarium

Bericht door Muppet1987 »

Een ‘rotstreek’ Linda? Of gewoon heel erg slim!? 😉

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Welk quarium

Bericht door Linda »

Muppet1987 schreef: 28 mar 2018 12:14 Een ‘rotstreek’ Linda? Of gewoon heel erg slim!? 😉
Voor hun goede marketing voor ons een rotstreek 😂

Jelle!! Waar is de "A" in je onderwerp naam gebleven?😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Welk aquarium

Bericht door Jellevl »

Ow haha foutje😅

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jellevl
200-400
200-400
Berichten: 301
Lid geworden op: 26 mar 2018 19:45

Re: Welk quarium

Bericht door Jellevl »

Mijn bak mag niet langer dan 90 cm zijn maar wel liefst zo hoog mogelijk diepte max 40cm is er een andere betere bak die jullie aanraden?

Gebruikersavatar

Muppet1987
1000+
1000+
Berichten: 2012
Lid geworden op: 04 nov 2017 20:17

Re: Welk quarium

Bericht door Muppet1987 »

Juwel Lido? 61 cm breed, 41 cm diep en 58 cm hoog

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”