Tips voor verhuizen Trigon 190?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
rverwaart
0-200
0-200
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2017 12:15

Tips voor verhuizen Trigon 190?

Bericht door rverwaart »

Goedemiddag allemaal,

Graag vertel ik jullie allereerst het heuglijke nieuws dat ik vanaf medio half mei ga verhuizen naar ons nieuw aangekochte paleisje :).

Dat gezegd hebbende, kom ik meteen met een uitdaging op de klippen; het verhuizen van mijn Juwel Trigon 190 aquarium. Ik heb in het verleden vaker aquariums met succes verhuist, echter is het verschil in deze de afstand en dus de tijd tussen adres 1 en 2. Er moet ongeveer 45 minuten gereden worden, dus de totale tijd dat de vissen uit het aquarium zijn zal ongeveer 2 uur zijn.

Mijn voorgaande verhuizingen verliepen altijd succesvol zonder enig verlies, maar was de tijd tussen adres 1 en 2 maximaal een uur. Dat deze verhuizing twee keer zo lang duurt baart me enigszins zorgen. Voorheen vervoerde ik de vissen in afgesloten "emmertjes". Plantje erin, kleine vissen apart van de grote en zoveel mogelijk per soort verdelen. Emmers zijn er genoeg, gelukkig. Waar ik me het meeste zorgen om maak is de temperatuur van het water; deze zal naar verwachting natuurlijk flink afkoelen wanneer de verwarming uit is en overgeheveld wordt naar de emmers. Ik weet wel dat wanneer het aquarium staat en het water er goed en wel in is, deze redelijk snel op temperatuur kan komen dankzij m'n Eheim verwarmingselement, die overigens al jaren de bak op een prachtige constante temperatuur houd.

Hebben jullie misschien tips of adviezen hoe ik dit het beste aan kan pakken? De eerste gedachte die door mijn hoofd heen ging was om de temperatuur in de week voor de verhuizing, steeds ietsjes te verhogen, zodat het water iets warmer eruit gaat en dus minder temperatuur verliest. Tweede gedachte raadde me dat meteen af, want dan heb ik feitelijk natuurlijk hetzelfde als wanneer ik dat niet zou doen; ik voorkom er niet mee dat het water afkoelt.

Ben benieuwd waar jullie aan denken :)

Grt. Robbert

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Tips voor verhuizen Trigon 190?

Bericht door amber98 »

Alvast veel plezier in je nieuwe huisje! Ik zou me niet zo druk maken over de temperatuur. Zolang de temperatuur geleidelijk aan verlaagd en weer verhoogt wordt, zal er binnen 2 uur niet veel met de vissen gebeuren. Het belangrijkste is dat het filter in die 2 uur blijft draaien, ik hoop dat dat mogelijk is? Als dat echt niet mogelijk is, moet deze op z'n minst onderwater blijven. Neem je de bodem ook mee? Zoja kan deze ook het beste nat blijven, zo overleven de meeste bacteriën wat je veel ellende bespaart in de weken daarna. Misschien voor de zekerheid wat opstartbacteriën kopen? Water uit het aquarium is niet belangrijk, je zou 100% nieuw water kunnen gebruiken. Je zou het water waar het filter en de bodem in verplaatst wordt, kunnen gebruiken. Het water waar de vissen in zitten is meestal nogal vervuild en zitten vol stoffen die vissen afgeven door stress. Hetzelfde als wanneer ze van de winkel afkomen (Je zou het eventueel wel kunnen gebruiken, maar ik zou het niet doen)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”