Zuurstof toevoegen

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

Hey is een juwel O2 Diffusor nodig in een aquarium of een luchtpompje met luchtsteen als je geen echte planten gebruikt in Aquarium?

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door tobyderks »

Levende planten zijn veel beter dan plastic planten. Ze voegen niet alleen zuurstof aan het water toe, maar helpen ook mee aan een goede balans (of badjas, het is maar hoe je het wil noemen :P ) door stoffen uit het water op te nemen.
Maar als je écht geen levende planten wilt raad ik toch wel een zuurstofpompje aan voor de zekerheid.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

Het aquarium is te donker voor echte planten en drijfplanten werken niet in een juwel rekord 600 ergens condensatie

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door tobyderks »

Ik heb zelf ook een juwel record 600, stikt van de drijfplanten ;). Ik moet er iedere week weer wat uit vissen omdat anders het hele oppervlak vol raakt.

Bedoel je met te donker dat er geen licht in zit of gewoon heel zwak licht? Er zijn namelijk wel planten die weinig licht geen enkel probleem vinden.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

De zijkanten en achterkant is zwart geverfd en de orginele juwel tl lamp is for 70 % afgeplakt.het water wat ik gebruikt is donker gemaakt met vermalen aquarium hout elsen en eikenblad. Elke drijfplant die ik geprobeerd heb versnotterde van de condens in een week

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Linda »

Heb je al eens een anubias geprobeerd?
De perfecte plant voor de bak met weinig licht 😉
En nog in meerdere soorten en kleuren te krijgen ook.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

Ja een paar verschillende versies ervan maar die overleefde het ook niet zelfs javamos of die mossbollen between in een week door het donkere water en heel weinig light zijn maar 3-4 plekken waar een spleetje light valt de rest is altijd een schemering en erg gedempt light

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door amber98 »

Gaf je wel plantenvoeding? Normaal gesproken zou Anubias toch wel moeten overleven. Verder zou javavaren en echinodorus bleheri perfect moeten doen in black water. Heb je als drijfplant al eens kikkerbeet geprobeerd? Door weinig licht kan het inderdaad zijn dat er meer condens blijft hangen.

Wat voor vissen heb je erin zitten?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

Had er 7 corydoras habrosus en 7 marker bijlzalmen erin gaf easy life profito en easy carbo. Als drijfplant eendenkroes water hyacint en nog een paar andere geprobeerd

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Linda »

Wat vreemd.. Anubias groeit normaal zelfs in de schaduw..🤔
Had je het wel op hout gebonden? Of stond het in de bodem.
Echinodorus bleheri is inderdaad ook een plant die het goed doet in donkere bakken. Maar die moet wel een kleibol bij de wortels.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

Ja zowel op stenen en hout gebonden mossen op Lange taken gebonden. Heb zelfs waterpest gewoon Los laten drijven op opervlakte en die was ook uitelkaar aan het vallen binnen no time.

Gebruikersavatar

Neil
200-400
200-400
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 dec 2017 14:16
Locatie: Zeeland

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Neil »

Wat ik lees is dat er elzenproppen en eikenbladeren in het water zitten. En in vermalen toestand om het water donker te maken.
Graag wil ik weten waarom dit?
Zelf denk ik dat het water aan de zure kant wordt als je dit overdrijft.
Het doet er niet toe als de achterkant en de zijkant is zwart geverfd.
Zijn er wel vissen in het water?
Als je licht is afgeplakt dan kan je dit minder afplakken. Als je dit voor de algen doet dan groeien ze minder. Helaas groeien je planten dan ook minder.
Meer licht en dat circa 8 uur lang. Je planten moeten kunnen leven, immers er moet iets aan fotosynthese gebeuren.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Jace
0-200
0-200
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2018 10:22

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door Jace »

De reden ervoor is omdat ik het water zoals regenwoud beekje wou maken denk aan amazonen daar valt erg weinig light in het water door de dichte blader dak. Het water is donker voor die reden veel bladeren hout enzo erin vissen corydoras habrosus en marmerbijlzalmpjes zaten erin. Daarom was ik ook overgestapt op zijde planten die zien er tegenwoordig ook best levensecht uit en zorgen toch voor het planten effect zonder de 100plus euro aan planten

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Zuurstof toevoegen

Bericht door amber98 »

Het principe waaruit jij werkt is een zogenaamd black water aquarium. Deze worden vaak gehouden zonder planten, maar het is normaal gesproken niet onmogelijk om planten te gebruiken. Als we gaan kijken naar de plekjes waar black water Is, groeit hier gewoon Anubias ondanks het ontbreken van veel licht en zelfs waar de pH de 4.5 kan bereiken. Het is dus raar dat bij jou niks overleeft, maar planten in een aquarium is geen must, zeker niet wanneer je maar een paar vissen erin hebt zitten en regelmatig water ververst.

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”