Veel vragen in 1

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
N1n0
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2018 18:34

Veel vragen in 1

Bericht door N1n0 »

Ik weet niet of ik het hier allemaal in 1 keer mag vragen dus ik hoop dat het goed is!

Hoi ik heb zojuist mijn eerste aquarium aangeschaft een Aquarium Panorama 40:
Breedte van de bak 33,5 cm
Diepte bak 31,5 cm
Hoogte bak 39,5 cm
circa 30 Liter
Bij deze bak heb ik een filter en een pompje.
Dit is voor het eerst dat ik een aquarium heb en ik vroeg me af of jullie wat tips voor mij hebben?
1, Ik zat zelf te denken aan wat garnalen voor de onderste laag, en 6 Boraras brigittae (Moskitobärbling) voor in de bovenste laag?
Denken jullie dat dit mogelijk is of hebben jullie andere tips? Als dit samen niet mogelijk is wil ik graag alleen nanovisjes erin, ik begrijp dat het met deze grootte alleen mogelijk is om 1 soort te hebben welke adviseren jullie?

2, Verder wil ik advies over welke bodembedekking en planten er goed in passen, ik denk zelf vooraan wat kleine plantjes en achteraan wat hogere?
3, Als laatste hebben jullie nog leuke decoratie tips, steen of hout?

Al met al zijn dit heel wat vragen maar ik stel ze hier in de hoop dat het zomenteen goed gaat met mijn eerste aquarium.

Groetjes Piet

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Veel vragen in 1

Bericht door amber98 »

Het blijft overzichtelijker als je aparte topics maakt, maar korte antwoorden op de vragen die je nu stelt kunnen wel. Mocht je diepgaandere informatie willen of andere vragen krijgen, kun je beter een nieuw topic openen ;)

Garnalen en nano visjes kunnen samen gehouden worden. Ik zou voor 8 stuks b. Brigittae gaan, dan voelen ze zich wat fijner. ;)

De bodembedekking maakt voor deze vissen niet uit. Grondbewoners zoals corydoras en zuid Amerikaanse dwergcichliden hebben zand nodig, maar hiervoor is je bak niet geschikt en aangezien je aangeeft garnalen en b. Brigittae te willen, hoef je niet veel rekening te houden welke bodem je neemt (hoewel ik zelf zand fijner vind werken)

Een aanrader met garnalen is javamos welke groeit op hout of garnalenflats. Hierzelf heb ik ook een halve kokosnoot met javamos. Verder heb ik een anubias nana op het hout gebonden en een cryptocoryne in de bodem ernaast. Dan zit mijn 20L wel vol. Als je geen CO2 gaat gebruiken kun je het beste anubias, mos, cryptocoryne of echinodorus soorten kiezen. Denk ook aan plantenvoeding vanaf dag 1.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
N1n0
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2018 18:34

Re: Veel vragen in 1

Bericht door N1n0 »

Dank voor de snelle reactie! dit heeft me zeker geholpen. Voor verdere vragen zal ik de subtopics gebruiken

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Veel vragen in 1

Bericht door Erik1974 »

Lomariopsis lineata is een hele makkelijke en goede plant voor garnalen. Als je in de buurt van Bilthoven woont kan je hier wel een portie ophalen (gratis en voor niks :) )

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Veel vragen in 1

Bericht door Linda »

In een kleine bak vind ik spiderwood het mooiste hout om mee te werken. (In grotere bakken ook maar in kleinere des te meer omdat het niet van dat lompe hout is)
Werk vooral met kleinbladige planten. Dan lijkt je bak groter.

Wat je ook zou kunnen doen, is een dwergkogeltje erin doen. Ze geven vaak aan dat ze minimaal 40 liter nodig hebben, maar 30 gaat ook goed. Wel maar één kogeltje. Daar kunnen de Brigittae ook nog bij. Alleen of de garnalen goed gaan is de vraag, want daar houden kogeltjes wel van 😅

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”