Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door SandraGup »

Kijk in net even in ons indraaiende aquarium. Zie ik opeens een slak kruipen :shock:
Welke soort is dit....en wat is het beste wat ik ermee kan doen ???
Ik heb geen zin in een plaag of aangevreten planten.
Groetjes Sandra


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door tobyderks »

Dat is gewoon een poelslakje. Ik heb ze ook in mijn bakje, redelijk wat. Maar ze vreten niet aan mijn planten en zijn goede opruimers.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door SandraGup »

planten deze zich erg snel voort ??

Gebruikersavatar

fenna
200-400
200-400
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jun 2014 18:00

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door fenna »

Hallo Sandra,

Zolang je geen bewegende bodem hebt, zou ik ze lekker laten zitten.
Hoe snel ze zich voortplanten, hangt af van de omstandigheden in het aquarium. Heb hier zelf een 60cm en een 100cm naast elkaar staan.

De 60 draait als een tierelier met een flinke poelslak populatie die zich redelijk stabiel houdt op een niet overdreven aantal en een paar otocinclus visjes. Geen co2 toevoeging (wel plantenvoeding) en de planten groeien goed, geen spoor van zichtbaar alg.

De 100cm (co2 toevoeging en plantenvoeding), met een populatie black mollies (waarvan er overigens een stuk of 10 mogen verhuizen) en de poelslakken trekken het niet. Zo nu en dan zet ik er een stel over vanuit de 60cm, maar het jongt niet echt. De planten in de 100cm doen het lekker, maar de alg krijg ik niet weg .....

gr. Fenna

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door Erik1974 »

Ik heb er zelfs net een paar uitgezet in mijn bak. Het kunnen er veel worden maar je kan ze met een stuk komkommer of iets dergelijks makkelijk uitvangen. Helena slakken zijn er ook dol op😀

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door SandraGup »

Oke, ze zijn wel grappig maar kunnen ze ook samen met corydoras ? Ivm met eten, die van ons krijgen bijvoeding als het donker is in de bak. Ik zie het ook niet zo zitten dat dadelijk de slakken beter eten dan de cory's (die vind ik dan belangrijker)

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door Erik1974 »

Een slak die een Corydora van zijn eten af houdt? Ik weet niet hoe verlegen jouw cory's wel niet zijn maar die van mij duwen gerust een altispinosa opzij om bij het voer te kunnen. Je voert ze als het donker is zeg je, komen ze overdag niet eten dan? Wat ik altijd doe voor mijn cory's is voer verkruimelen zodat het door de hele bak heen gaat, dan kunnen ze lekker de hele bak doorploegen op zoek naar voer. Lijkt me sterk dat de slakken dan alles wegkapen. Als je te veel slakken krijgt naar je zin vang je er toch een hele schep uit met een stuk komkommer?

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door SandraGup »

Ik voer mijn cory's eigenlijk als het donker is omdat de andere visjes, vooral de guppen, hun voer mee opeten. En ik dus het idee heb dat ze misschien niet genoeg krijgen. Want de guppen lusten dat ook heel graag.

Gebruikersavatar

Erik1974
1000+
1000+
Berichten: 1723
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:08
Locatie: Bilthoven

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door Erik1974 »

Oh ok, ik heb dat hier ook, maar ik zie de cory's hun deel wel veroveren. Ik heb 8 panda's, 4 habrosus en 6 microgeophagus altispinosa en 6 moenkhausia pitieri (de pitieri's eten ook van de bodem ook al lees je op internet dat ze dat niet doen....) en dan ook nog garnalen, dus alles in mijn bak eet van de bodem :), maar misschien voer ik wel wat veel in vergelijking met anderen.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
SandraGup
0-200
0-200
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mar 2017 16:28

Re: Wat voor soort slak en wat moet ik hier mee ??

Bericht door SandraGup »

Ik ga het gewoon in de gaten houden. De cory's zitten overigens nog niet bij slakken (het zijn er twee). De slakken zitten in het nieuwe aquarium. De nitrietpiek is wel over en gisteren hebben we eerst de 7 kardinaal tetra's over gezet. Even afwachten en dan gaat de rest er rustig aan bij.
Als het zover is zal ik wat foto's en tekst en uitleg plaatsen in het andere topic.
Bedankt voor de info zover 😀😀🖒🖒

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”