bruin water door hout

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
wieke81
0-200
0-200
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2016 20:45

bruin water door hout

Bericht door wieke81 »

Op dit moment staat mijn aquarium in te draaien (nu 2 weken) en mijn water is bruin door de stukken hout die erin liggen. Graag zou ik mijn water helder hebben voordat ik vissen toe ga voegen dus wat is wijsheid?
Ik heb al een kleine waterwissel gedaan maar wil dit niet teveel doen ivm bacterie verlies. Is actieve kool een oplossing? En kan dit op een indraaiende bak zonder dat ik weer wat opbouw verlies?

En als ik inderdaad over kool ga filteren kan ik dan gewoon zo'n sponsje in mijn filter stoppen?

Mijn filter:
Afbeelding

Gebruikersavatar

tobyderks
1000+
1000+
Berichten: 2064
Lid geworden op: 07 apr 2015 22:06

Re: bruin water door hout

Bericht door tobyderks »

Het bruine water is volkomen normaal en kan de vissen geen kwaad doen. Het zal vanzelf overgaan naar verloop van tijd. Het ziet er niet zo mooi uit, maar het is niet schadelijk.
Je zou het hout kunnen uitkoken, maar dan zal het hout eerder gaan rotten, en dan maak je ook de goede bacterieën dood. Ik zou dus gewoon afwachten.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: bruin water door hout

Bericht door Linda »

Actieve kool maakt je water mooi helder inderdaad, maar het filtert ook voedingsstoffen voor je planten eruit.. Ik zou dat dus alleen doen na het toevoegen van medicatie oid wanneer je de restanten eruit wilt filteren.
Inderdaad gewoon afwachten is het beste ;)

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”