Eerste aquarium starten

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Eerste aquarium starten

Bericht door Nagini »

Dag iedereen!

Na een hele lange tijd (jaren :p) inlezen, twijfelen, verder informatie opzoeken, foto's kijken en nog wat meer twijfelen,.. is mijn interesse voor aquaria de laatste weken opnieuw een stuk concreter geworden. Ik heb intussen al wat prijzen opgezocht, vergeleken, mijn oude informatiebestandjes bovengehaald,... Maar heb nog enkele vragen die ik graag hier zou stellen.

Eerst kort: Persoonlijk zou ik graag starten met een 240l bak. Dit omdat ik vaak gelezen heb dat grote watermassa's makkelijker op peil te houden zijn dan kleine watermassa's, en let's face it, omdat ik graag ook wel de grotere aquaria zie. Vandaar deze tussenoplossing: een redelijke bak, maar ook nog geen immense constructies die in huis binnengehaald moeten worden. Voor de inrichting werd ik steeds aangesproken door échte biotoopbakken, maar nu ik begonnen ben met alles wat meer te concretiseren, zou ik eerder richting een gezelschapsbak gaan. De nadruk zou hier grotendeels wel op Zuid-Amerika liggen, maar omdat ik redelijk wat mooie vissen bekeken heb die niet uit Zuid-amerika komen, zou ik er wat losser mee omgaan.

Nu concreet, wat heb ik momenteel in mijn hoofd:

-De bak die ik op het oog heb: 240l, 121l*41b*55h

-Vissenbestand wat me aanspreekt (ik ga uit van een vuistregel die ik ooit ergens gelezen heb: 1cm vis/ liter water, en ik heb hier nog redelijk wat speling dan)
*Centromochlus perugiae (4 stuks)
*Mikrogeophagus altispinosus (2 stuks)
*Hyphessebrycon pyrrhonotus (10 stuks)
*Paracheidoron innesi (10 stuks)
*Betta Splendens (1man, 3 vrouwtjes)

-Inrichting
*Zijwand en achterwand plantjes
*drijfplantjes
*Kienhout/wortels/stenen
*bodem zwart zand

-Waterwaarden
* 26-27°
* pH 6.5-7.5 (met 7 als ideale waarde)
* GH 7-9 (8 ideale waarde)

De bedoeling zou zijn om de bak eerst enkele weken met plantjes te laten draaien en dan zeer traag, maar gestaag, de visjes toe te voegen.

Nu, mijn vragen:
1) Lijkt dit vissenbestand haalbaar te zijn (rekening houdend dat ik ook een beginner ben)? En is dit bestand niet te druk? Ik heb hierbij rekening gehouden met omgevingsomstandigheden, karakter, buurtbewoners in de bak. Dit is gebaseerd op info die ik van verschillende sites gehaald heb, maar sta open voor jullie ervaringen en feedback.

2) Ik heb hierbij ook weinig tot geen vissen voor de bovenlaag. Ikzelf vond enkele 'mooie' vissen (parosphromenus dayi, Betta unimaculata, trichogaster fascinata), maar twijfel of deze mogelijk zijn in de bak omwille van hun karakter/ omgevingseisen. Voorstellen voor mooi / leuke visjes voor de bovenlaag zijn steeds zeer welkom

3) Hoe precies zijn de pH en de Gh te regelen? met andere woorden: is het realistisch om te veronderstellen dat je je water constant op exact pH 7 en Gh 8 te houden? Deze vraag stel ik me omdat, volgens de sites die ik gebruikte, sommige vissen een bovenwaarde aan pH/Gh hebben die gelijk is aan de onderwaarde voor andere vissen die ik hierboven vernoemde.

4) Op vlak van planten, hout, stenen vind ik het een stuk moeilijker om wegwijs te raken uit alle opties. Alle raad, info, suggesties omtrent beplanting en decoratie zijn zéér welkom en zijn erg geapprecieerd. Hierbij ook rekening houdend met het gegeven dat het mijn eerste echte bak zou zijn.

5) De laatste vraag is eerder van een andere aard dan bovenstaande 3. Hoeveel zou het onderhoud van een bovengenoemde bak maandelijks/ jaarlijks kosten, alles inbegrepen? (voer, waterkwaliteit testers, onderhoud, waterverversingen, elektriciteit,..) Ik ga ervan uit dat dit natuurlijk afhangt van vele variabelen, maar een richtidee hebben, zou hierbij erg welkom zijn.

Zo, dat is een lijvige post :p
Alvast erg bedankt om mijn post door te nemen en heel erg bedankt voor jullie goede raad en feedback!
Nagini

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door amber98 »

Leuk dat je een aquarium wilt aanschaffen.
Het best is om inderdaad een 3-4 weken het aquarium met planten ed te laten draaien en daarna vissen toe tevoegen.

Wat het visbestand betreft:
Bettas combineren slecht met andere territoriale vissen (de cichliden in dit geval dus) je kun dushet beste een keuze maken tussen een van de 2 en hou er rekening mee dat een mannelijke betta niet altijd goed overweg kan met vrouwen ofdat er nogal eens kortvinnige mannen worden verkocht als vrouwen. Ik heb hier een aantal vrouwen, en dat vind ik eigenlijk net zo leuk als een man.

De p. Innesi wil het liefst een stuk kouder. Een mooiere oplossing zou dan de p. Axelrodi zijn. Maar 10 stuks is erg weinig. Het ziet er een stuk mooier uit als je voor 1 grote school gaat. Dus bijv 20 p. Axelrodi voor de midden laag en de hyphessebrycon pyrrhonotus achter wegen laat of andersom.

Qua planten ligt het eraan wat voor voeding je de planten wil geven, of je CO2 wil toevoegen enz.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Nagini »

Dag Amber

Dank je voor je tips!
Het verschil tussen de p. Inessi en Axelrodi is idd niet erg groot, ik had ze eigenlijk al een beetje als internatief ingecalculeerd. ^^

Over de planten: Ik zou zeggen dat het bij de start vooral mooi zou zijn als de planten mooi ogen, maar relatief makkelijk te onderhouden zijn (een hoop dode planten weggooien is nu ook weer niet aangenaam). Op zich zou ik het niet erg vinden om om Co2 toe te voegen, als de bak erdoor mooier gaat ogen. Ook over de voeding kan ik moeilijk een antwoord geven, gezien ik compleet onervaren ben en moeilijk wegwijs raak uit de plantjes.

Als iemand een site/database van planten ter beschikking heeft (Naam, foto, voeding, licht, herkomst, onderhoud,..), altijd welkom! :D

Nagini

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door amber98 »

De axelrodi en innesi lijken qua uiterlijk wel op elkaar maar voorderest zijn het 2 heel verschillende soorten ;) de axelrodi wil warm (word zelfs bij discussen gehouden) innesi zit graag rond de 21 graden. Axelrodi schoolt regelmatig en zit echt in het midden, innesi is meer een vis die middenonder in groepjes rond scharrelt. Qua gedrag zijn de innesi best saai terwijl de axelrodi toch wel interessant is.

Wat de planten betreft: zonder CO2 vallen er heel veel planten af. Planten die overblijven zijn voornamelijk nubias, cryptocorynesoorten en echinodorussoorten. De bak hoort dan vrij donker te zijn, zodat er een balans ontstaat. Met CO2 zijn er veel meer opties qua planten en mag er ook meer licht aanwezig zijn. Dat is dus misschien een betere optie voor jou, maar een CO2 installatie kost wel wat.

Als plantenvoeding kun je denken aan de EI methode (Google maar eens) dat is voor mij geen optie en dus heb ik zelf een tijdje profito gebruik van easylife maar dit werkte onvoldoende. Ik zou er nog allerlei dingen bij moeten kopen om het volledig te maken en dat zou erg duur worden. Ik ben dus sinds een tijdje over gestapt op all-in-one van plantedbox. Tot nu toe lijkt er verbetering zichtbaar.

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Linda »

Hoi Nagini.
Leuk een nieuw aquarium :)

Je stelt wel veel verschillende vragen in hetzelfde topic waar we verschillende forums voor hebben..Die kun je daar beter stellen. Zo krijg je ook gerichtere antwoorden. ;)

Om je een beetje op weg te helpen wil ik je deze sites adviseren:
http://www.aquascaping-blog.com
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/home

Ik heb zelf ook een aquarium zonder co2. Zoals Amber al aangeeft heb ik veel drijfplanten en planten die tegen weinig co2 en licht kunnen zoals verschillende cryptocoryne soorten.
Verschillende soorten Anubias, Echinodorussen, cryptocorynne, vallisneria javavaren, sommige mossoorten en sommige stengelplanten kunnen goed tegen minder licht en co2.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Nagini »

Heel erg bedankt voor de sites, ik heb ze al wat bekeken en kan er wel wat mee :)

En misschien is het inderdaad geen slecht idee om mijn vragen wat meer te spreiden, wat ik dus ook zal gaan doen :)

Gebruikersavatar

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 8464
Lid geworden op: 28 aug 2011 22:18
Locatie: Arnhem

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Linda »

:tums:

Gebruikersavatar

Rowan92
0-200
0-200
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 mar 2015 13:46
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp bij opstarten eerste bak

Bericht door Rowan92 »

Hey Nagini,

Je hebt iig een redelijk uitgebreide input. Ik zal ook reactie geven op dezelfde volgorde. Allereerst leuk dat je besluit om een aquarium te nemen echt een aanrader. :D :D

240 Liter is top. mijn grootste bak is dat op dit moment ook (al vind ik dat zelf inmiddels aan de kleine kant). het klopt inderdaad dat een grotere bak stabieler is dan de kleinere bakken, al zeggen ze in de winkels wat anders.

Allereerste vraag van mij ben je van plan om met een inter filter of een extern filter te werken?

Verder spreek je over dat je voorkeur naar een biotoop gaat. Je zou ook eventueel naar 1 continent gaan. Gezien je rijtje op de Betta na dan allemaal uit Zuid-Amerika komt. zo kom je toch dichter bij wat je zelf voor ogen hebt. Als je dan ook je planten keuze hierop aanpast dan kom je ook erg ver.
dan je keuze qua vissen:

Centromochlus perugiae: niet bekend mee, wat ik kon vinden zijn ze zowel sollitair als met een aantal te houden. qua grote en schuwheid zou je als je voor een zwaar beplante bak misschien aan 6-7 stuks kunnen denken.

Mikrogeophagus altispinosus: Een koppeltje is vet. Worden als het goed is de baas van de bak. i.c.m. Betta misschien niet zo heel handig, aangezien beide terretoriaal zijn en de Mikrogeophagus rustige medebewoners preffereert.

Hyphessebrycon pyrrhonotus: Is 1 van de 2 scholenvissen voor de middenlaag in jouw rijtje. normaal is dat in een bak van 1.2m niet altijd een leuke combi. het kan erg chaotisch overkomen. plus dat hoe meer je van 1 soort hebt hoe prettiger ze zich voelen. mijn advies is dus om er 1 te kiezen. vanwege de grote wat deze worden zou ik er 15 a 17 adviseren als dit de scholenvis word voor je middenlaag.

Paracheidoron axelrodi: hetzelfde lul verhaal als hierboven, alleen voor deze zou ik ongeveer 25 stuks aanhouden. mijn voorkeur zou ook meer naar deze uitgaan. 1 omdat er een grotere school in kan. 2 ik vind ze mooier.

Betta Splendens: zoals ik al bij de Mikrogeophagus uitlegde is beide misschien niet handig. wel zijn er ontzettend mooie varianten beschikbaar en zijn zeker blikvangers.

Waterwaarden:

ik zou niet het hele jaar op die waardes draaien. in de winter zou ik de temperatuur ook laten dalen. aan de hand van wat voor de vissen geschikt is. De PH hangt af van je kraanwater. er zijn verschillende manieren om je ph de laten dalen:
CO2
PH verlagende bodem
Osmose water (heeft standaard een PH van 7)
e indien je KH hoger dan 7 is zou je ook over filter kunnen turfen.

de GH zou je dmv elzenproppen of eventueel aanvullen van osmose water kunnen laten dalen.

1) dat heb ik bij iedere keuze qua vissen uitgelegd.

2) de betta is een bovenvis, maar al je toch zou kiezen voor de Mikrogeophagus zou ik voor een bijlzalm soort gaan. teveel latijne benaming om op te noemen dus dat zou je zelf even moeten uitzoeken. dit is een scholenvis dus ong 10 a 15 stuks of iets meer als je de kleinste variant neemt. Zo heb je dan toch 2 scolenvissen die samen prima samen kunnen zonder dat ze elkaar in de weg lopen....ehhh zwemmen. is je bovenlaag ook gevuld en zit je toch richting een biotoop aquarium aangezien alles uit Zuid-Amerika komt.

3) zoals ik hierboven ook heb uitgelegd zijn de waardes te manipuleren op zowel natuurlijke als onnatuurlijke manier. Echter zijn de meeste vissen op gewoon kraanwater gekweekt, zodat ze de 'normale'waardes uit de kraan ook accepteren. Zo zijn de vissen voor iedereen bereikbaar. Wel is de levensduur aanzienelijk langer als je toch een beetje de waterwaardes aanpast aan hun natuurlijke omgeving.

als je verder nog vragen hebt hoor ik het van je.

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Nagini
0-200
0-200
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jun 2016 17:52

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Nagini »

Dag Rowan!

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord en erg bedankt voor je opmerking mbt de Betta en de Mikrogeophagus (Sorry Linda, ik had over je opmerking mbt de chichliden overgelezen).
Ik had ergens gelezen dat de Mikrogeophagus in koppel vreedzame en rustige vissen waren, en dat vanaf een lengte van 120cm er eigenlijk 2 koppeltjes gehouden konden worden. Hierdoor had ik er niet verder bij nagedacht dat ze wel eens zouden kunnen botsen met de Betta's, maar dit lijkt dus een verkeerde opvatting te zijn? Eventueel dus toch best naar een andere oplossing zoeken dan.

Zoals je misschien al opmerkte ging mijn voorkeur oorspronkelijk uit naar Zuid-Amerika biotoop, maar besloot er later wat soepeler in te zijn (vooral naar de bovenlaag visjes toe). Indien de Betta toch geweerd wordt, kan het wel zijn dat ik me op vlak van planten en vissen volledig Zuid-Amerikaans zal houden, waardoor ik toch een stap dichter bij een biotoopbak zit :p

Gebruikersavatar

Tim
Oud teamlid
Oud teamlid
Berichten: 2275
Lid geworden op: 11 okt 2015 16:02
Locatie: Zevenaar

Re: Eerste aquarium starten

Bericht door Tim »

een mooie vervanger voor de betta als je een ZA biotoop wil maken is de NANNOSTOMUS EQUES - BRUIN POTLOODVISJE

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ry_id=2181
'The eye is useless, if the mind is blind'

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”