Mijn eerste aquarium.

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hein23
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2021 13:08

Mijn eerste aquarium.

Bericht door Hein23 »

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het voorbereiden om mijn eerste aquarium op te zetten. Ik heb hier wel een paar vraagjes over. Qua stijl wilde ik er niet een Hollandse bak van maken, maar meer iets natuurlijks, zoals een ondiep gedeelte van een riviertje nabootsen. Een 100% biotoop aquarium zal het niet worden omdat je dan ook precies de juiste materialen en planten van die streek en plaats moet combineren en dat lijkt me wat overdreven.

Deze vind ik erg leuk:

http://biotope-aquarium.info/aquariums/ ... la-375-l/#

Ik dacht aan een 180 liter met daarin als hardscape wat wortels, stukken tak, rotspartijen en het liefst ook bladeren, twijgjes e.d. Ik vroeg me alleen af hoe je bladeren e.d. er in kan doen zonder dat het een zwartwater aquarium wordt. Deze vind ik ook niet verkeerd, maar ik wil graag sailfin mollies gaan houden en ik heb gelezen dat deze het niet zo goed doen in zwartwater.

Kun je ook stenen e.d. uit de natuur meenemen om in de bak te leggen of moet het echt uit de winkel komen?

Daarnaast zag ik de Jewel Rio 180 bij Hornbach. Ik vond alleen het licht erg fel. Heeft iemand ervaring met het licht aan te passen bij deze bak (set incl. ondermeubel)? Ik zou wat minder licht wel passend vinden voor deze stijl, eventueel icm een drijfplantje, wat ook de baby-visjes leuk zouden moeten vinden als ik het goed begrijp.

Ik zie ook vaak op filmpjes en foto's dat men meestal geen achtergrond gebruikt. Ik zou het liefst een zwarte of heel donkerblauwe achtergrond willen omdat dat meer diepte geeft. Ook lees ik dat de vissen zich dan veiliger voelen. Is er een reden dat je vaak geen achtergrond ziet op het internet?

Zijn er verder nog dingen waar ik goed op moet letten bij het opzetten van dit aquarium?
De planning is om binnenkort de bak te halen en de hardscape erin te zetten en al voor de helft water er in te doen. Als dat klaar is haal ik de plantjes. Als alles goed gaat kunnen een week of 4 later de vissen er in. Ik dacht te beginnen met 6 mollies. 2 man 4 vrouw, ook omdat ze zich zullen vermenigvuldigen en toch ook relatief groot kunnen worden (10 tot 12 cm).

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste aquarium.

Bericht door amber98 »

Als je bladeren gaat gebruiken zullen deze altijd het water kleuren en aanzuren. Als je dit beslist niet wil. Zou je kunnen proberen ze uit te koken en weken lang in een emmer wat te laten staan waarvan je regelmatig het water vernieuwd. Ook dan zal het nog aanwezig zijn, maar minder dan voorheen. Door ze te koken, breken ze wel sneller af, dus heb je weer sneller nieuwe bladeren nodig. Andere optie is heel weinig bladeren gebruiken. Hier op de 80cm bak kleurt het water een beetje, niet veel, bij 4 catappabladeren.

Je kan stenen uit de natuur nemen, maar maak deze wel goed schoon. Ze kunnen altijd beestjes, ziektes of rotzooi meebrengen die je niet in het aquarium wil. Let wel goed op de soort, sommige stenen geven kalk af in het water en dat wil je bij deze vissen juist niet.

Ik zelf kies altijd voor een achterwand, daar heb je wel nog verschillende opties in (3D, poster of verven). Het licht aanpassen bij juwel heb ik destijds gedaan met pvc buis om een gedeelte van de lichtbalken heen.

Ikzelf zou direct de bak helemaal vullen, met hard scape en voornamelijk planten en dan vanaf dag 1 filter aan en plabtenvoeding. Dit gaat je zeker een voorsprong geven op de algen, anders geef je deze al de kans om te gaan groeien voordat je planten hebt. (En des te lastiger kom je er weer vanaf)

Gebruikersavatar

Onderwerp auteur
Hein23
0-200
0-200
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2021 13:08

Re: Mijn eerste aquarium.

Bericht door Hein23 »

Dank je voor je reactie Amber98. Dat met die bladeren wordt dan wel lastig, ook omdat ik lees dat de ph omlaag gaat terwijl Molly's een hogere ph nodig hebben. Misschien inderdaad maar een paar Catappa bladeren er in doen dan.

Ik zag ook best veel advertenties op marktplaats van mensen die van maaskeien in de tuin af moeten. Lijkt me ook een goed begin om als hardscape te dienen. Ik was inderdaad van plan de stenen goed schoon te maken en te testen met azijn.

Ik neem aan dat je de stenen in het zand legt en ook de ruimtes ertussen een beetje vult met zand? Lijkt me vervelend als je hardscape ineens in elkaar zakt en tegen de glaswand aan knalt :)

Gebruikersavatar

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam
Berichten: 6227
Lid geworden op: 22 aug 2015 12:54
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mijn eerste aquarium.

Bericht door amber98 »

Catappa bladeren verlagen ook de pH, dat doen bijna alle natuurlijke materialen (ook het hout bijv)

Je kan onder het zand een tempexplaat leggen, als de stenen vallen, maken ze je bodemplaat niet kapot. En verder heel goed opstapelen, moet je erg hoog gaan, dan zou je er een kunstig frame onder zetten, zodat het stabieler ligt

Plaats reactie

Terug naar “Aquarium algemeen”